نویسندگان: مریم حیدری

کلید واژه ها: ساختار روایت نقل حقیقت نمایی کانونی سازی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۵۷ - ۷۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۲۶۴

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

ساختار «نَقل» از تجزیه ی زمان روایت و تغییر راوی به دست می آید. راویِ اول شخص که در روایت همزمان حضور دارد، پس از توصیف مختصر فضا و شخصیت ها، رشته ی کلام را به راویِ اول شخصِ دوم می سپارد. راویِ دوم با بهره گیری از روایت گذشته نگر، به نقل سرگذشتی نسبتاً پر رخداد می پردازد. انتخاب این فرم، در عین اینکه به هر چه فشرده تر شدن ذکر وقایع می انجامد، به ایجاد صحنه های فراخ منظر و حقیقت نمایی نیز یاری می رساند. نمی توان این شیوه را نوعی «متالِپسیس» نامید؛ زیرا هر چند راوی تغییر می یابد، هر سطح از روایت در جای خود باقی می ماند و وارد ساحت دیگری نمی گردد تا ادغام حیطه ها رخ دهد. همچنین متفاوت از ساختار «قاب» است؛ زیرا با وجود تو در تو بودن، شامل داستان های فرعی مجزا نیست و خرده روایت ها همه در خدمت یک خط داستانی هستند. در گام نخستِ این پژوهش، شناسایی و توصیف گونه های ساختارِ نَقل مطمح نظر قرار گرفته است و در گام دوم، چرایی انتخاب این ساختار و کارکردهای آن بررسی شده است. یافته ها نشان می دهند پسند جامعه و انگیزه های شخصی نویسندگان از دلایل اصلی انتخاب این لایه بندی روایی بوده است. گاهی تلاش نویسندگان برای دوصدایی یا چند صدایی کردن اثر و تغییر کانون روایت، موفق و گاهی ناموفق بوده است.

Diegesis structure; Types and functions

The structure of "Diegesis" is obtained by analyzing the time of narration and changing the narrator. The first-person narrator, who is present in the simultaneous narration, after a brief description of the space and characters, entrusts the string of words to the second-person narrator. The second narrator, using a retrospective narrative, narrates a relatively eventful story. The choice of this form, while leading to a more intensive mention of events, also helps to create far-reaching and Vraisemblance. This method cannot be called a kind of "metalepsis"; because although the narrator changes, each level of the narrative remains in place and does not enter another realm to merge the domains. It is also different from the "frame" structure; because despite being nested, it does not contain separate sub-stories, and the sub-narratives all serve a storyline. In the first step of this research, the identification and description of the types of narration structure have been considered and in the second step, the reasons for choosing this structure and its functions have been investigated. The findings show that the popularity of the society and the personal motivations of the authors were the main reasons for choosing this narrative stratification. Sometimes the authors' attempts to make the work bilingual or polyphonic and change the focus of the narrative have been successful and sometimes unsuccessful.

تبلیغات