آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی شهروندی محیط زیستی ساکنان 18 سال به بالای شهر شیراز و ارتباط آن با متغیر سرمایه فرهنگی بود. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. نمونه مورد مطالعه، 1045 نفر از ساکنان شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه از تحلیل عاملی و برای تعیین پایایی آن، از هماهنگی درونی ابزار به روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد متغیر های سرمایه فرهنگی، طبقه اجتماعی و میزان تحصیلات ارتباط مثبت و معناداری در سطح 99 درصد با متغیر شهروندی محیط زیستی دارند. همچنین، بین وضعیت شهروندی محیط زیستی زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد. زنان، طبقات اجتماعی بالا و افراد با تحصیلات دکتری شهروندی محیط زیستی قوی تری نسبت به سایر گروه ها داشتند. در مجموع متغیرهای مستقل 4/21 درصد از تغییرات متغیر وابسته شهروندی محیط زیستی را تبیین می کنند که نشانه اهمیت متغیرهای مورد بررسی است.

The Sociological Explanation of the Environmental Citizenship of Shiraz City Residents, (by Emphasis on the Cultural Capital)

This study aimed to investigate the environmental citizenship of residents aged 18 and older in Shiraz and its relationship with the Cultural capital. Using the survey method, a structured questionnaire was used for data collection. The study sample was 1045 residents of Shiraz who were selected using the cluster sampling method. To evaluate the validity of the questionnaire, factor analysis was used, and Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability of the questionnaire. The results showed that the variables of cultural capital, social class, and level of education had a positive and significant relationship at the level of 99% with the environmental citizenship variable. There was a significant difference in environmental citizenship between men and women. Women, high social classes, and Individuals with Ph.D. education had stronger environmental citizenship than other people. In total, the independent variables explained 21.4% of the changes in the dependent variable variance.

تبلیغات