آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

زمینه و هدف: از جمله برنامه های درسی مورد استفاده برای تدریس و آموزش در مناطق روستایی و محروم، بهره گیری از کلاس های چندپایه است. شرایط موجود در این مناطق، سیستم آموزشی را مجاب به تشکیل کلاس های چندپایه می کند. هدف اصلی این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی راهبردهای آموزشی کلاس های چندپایه بر اساس تجارب و مفروضه های جهانی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر تحلیلی/ توصیفی، از نوع آمیخته اکتشافی است که به صورت کمی و کیفی انجام یافته است. جامعه آماری در دو بخش شامل اسناد و متون معتبر، متخصصان حوزه آموزش و پرورش ابتدایی و اساتید دانشگاهی حوزه آموزشی و مدیریت آموزشی تمامی متخصصان مرتبط با کلاس های چندپایه بودند که از جامعه متخصصان 20 نفر به عنوان نمونه به صورت هدفمند (ملاک محور) به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل سؤالات تحقیق پیش روی، از شیوه های کمی و کیفی استفاده شد. جهت طراحی معروف رویکردهای آموزشی کلاس های چندپایه بر اساس تجارب و مفروضه های جهانی با استفاده از اسناد، مطالعه متون معتبر و با استفاده از روش مصاحبه با اساتید دانشگاهی چندپایه استفاده شد. یافته ها: یافته های حاصل نشان داد که مضامین استخراج شده از مصاحبه با اساتید و متخصصان برنامه ریزی درسی مشتمل بر 5 مضمون اصلی و 41 مضمون فرعی بود که این پنج الگوی اصلی به دست آمده عبارت بودند از اهداف برنامه درسی، روش تدریس مؤثر، بهره گیری از استانداردهای آموزشی، چالش های بنیادی و ارزشیابی کیفی. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد اعتبار الگوی طراحی شده بر اساس ویژگی های استخراج شده، از نظر متخصصان مناسب ارزیابی شد.

تبلیغات