آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی رابطه شبکه های اجتماعی با هویت فرهنگی جوانان و خانواده های آنان است. سؤال اصلی پژوهش این است که شبکه های اجتماعی چه رابطه ای با هویت فرهنگی جوانان دارند و کدام یک از ابعاد هویت فرهنگی، از شبکه های اجتماعی اثر پذیرفته اند. در این پژوهش، از مبانی نظری مرتبط با هویت و رسانه استفاده شده و روش تحقیق نیز نظریه داده بنیاد (31 مفهوم و 4 مقوله) است. این تحقیق با استعانت از رویکردی کیفی و مبتنی بر روش نظریه مبنایی، می کوشد مدل پارادایمی از مفهوم هویت فرهنگی جوانان و نقش رسانه ها را براساس برداشت های ذهنی و تفاسیر و تعاریف کنشگران از این مفهوم به دست دهد. سوژه های موردمطالعه، 29 نفر از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مرکز هستند که با روش نمونه گیری نظری انتخاب شده اند. براساس نتایج، شبکه های اجتماعی، بستری فرهنگی هستند که جوانان را با نقش ها و فرایندهای اساسی برای حضور مدنی آشنا کرده و به آنان کمک می کنند تا مشارکت اجتماعی را جزئی از هویت خود قراردهند. آگاهی و احترام به ارزش ها، مسئولیت پذیری، ارتقای مهارت های ارتباطی جوانان و حضور فعال در فعالیت های مدنی و اجتماعی، از دیگر فرصت های موجود در شبکه های اجتماعی است.

Investigating the role and impact of social networks and the cultural world on the cultural identity of young people

Today, the growth of cultural media and the emergence of information networks in various forms lead to the emergence of new patterns of interaction between different societies and cultures. The purpose of this research is to investigate the mutual relationship between social networks and the cultural identity of young people and their families. For this purpose, based on the theoretical frameworks of identity and media and relying on the latest available sources and information and the data theory research method of the Foundation (31 concepts, and 4 categories), to investigate the impact of social networks on the cultural identity of young people (students of the Faculty of Science Azad University of Tehran, Center) has paid. Given that youth is very important as a social situation, it was chosen for the study. The results showed that social networks are a cultural platform that familiarized young people with the basic roles and processes for civic presence and helped them make social participation a part of their identities. Awareness and respect for values, responsibility, improving communication skills of young people, and active participation in civic and social activities is another opportunity of social networks.

تبلیغات