آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجه تکنولوژی های جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزش های اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبه بندی میزان رابطه اینترنت و ماهواره بر انواع کنش های اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقه 2، 10 و 18 شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شده اند. جامعه آماری شامل زنان و دختران با حجم نمونه 358 نفر بوده و از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شده است. این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل و رتبه بندی داده ها از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) و آنتروپی شانون استفاده شده است. براساس یافته ها و نتایج به دست آمده از پژوهش، به ویژه ضریب رقابت پذیری، کنش ارزشی از لحاظ معیارهای آن (علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت)، در رتبه نخست قرار گرفت. رتبه های بعدی به ترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کنش های مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.

Identifying and Ranking of the Relationship between Internet and Satellite on Social Actions towards Hijab (Using TOPSIS and Shannon’s Entropy Methods)

One of the important aspects of cultural changes in our country, which has emerged to some extent as a result of new communication technologies, is a kind of change in the pattern of hijab and covering caused by consumer culture, which has distanced itself from the moral and religious-traditional values of our country. The purpose of this study is to identify and rank the relationship between the internet and satellite on the types of social actions related to women's hijab, and to do so, the theoretical approach of Max Weber's four social actions has been applied. For this purpose, three areas of 2, 10 and 18 of the city of Tehran, which are upper, middle and lower areas of the city, have been selected. The statistical population included women and girls with a sample size of 358 people, and multi-stage cluster sampling has been used. This study is descriptive and is a survey in which a questionnaire was used to collect the data. To analyze and rank the data, TOPSIS and Shannon’S Entropy techniques were used. Based on the findings and results of the study, especially the competitiveness coefficient, the value action was ranked first in terms of its criteria (scientific-news and entertainment-leisure of satellite and the internet). The next ranks belonged to instrumental action, traditional action and emotional action, respectively. Also, the effect of different satellite and internet criteria on actions related to the level of hijab was different.

تبلیغات