آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

این پژوهش با هدف شناخت رابطه مابین سرمایه اجتماعی با توجه به کاربست رسانه های اجتماعی مجازی بر محرومیت نِسبی در میان جامعه میانسالان و سالمندان (مطالعه موردی شهر نجف آباد)، بر مبنای دو متغیر: 1) ارتباط و اثرپذیری افراد از طریق شبکه های اجتماعی مجازی و 2) تأثیرگذاری سرمایه اجتماعی از طریق شبکه های مجازی بر محرومیت نِسبی، با استفاده از معادلات ساختاری[1] مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاکی است، سرمایه اجتماعی با توجه به محتواهای خبری رسانه های اجتماعی مجازی با میزان محرومیت نِسبی رابطه مستقیم و معنادار دارد. همچنین سرمایه اجتماعی به صورت غیرمستقیم بر محتواهای خبری این رسانه ها در راستای گسترش میزان اعتماد جاری کاربران به سایرین نقش دارد. از سوی دیگر تأیید گردید سرمایه اجتماعی با بهره مندی از رسانه های اجتماعی مجازی تأثیر مستقیمی در تبدیل محرومیت مطلق به محرومیت نِسبی ودر ادامه کاهش محرومیت نِسبی ایفا می نماید.   [1] - SEM = Structural Equation Modeling   ( مدل سازی معادلات ساختاری )

The role of social capital through virtual social media on relative deprivation (Case study of Najafabad city)

The aim of this study was to identify the relationship between social capital with respect to the use of virtual social media on relative deprivation among the middle-aged and elderly community (Case study of Najafabad). Based on two variables: 1) Communication and effectiveness of people through virtual social networks and  2) The impact of social capital through virtual networks on relative deprivation, Analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) And the results show that social capital has a direct and significant relationship with the degree of relative deprivation according to the news content of virtual social media. Social capital also indirectly plays a role in the news content of these media in order to expand the current level of users' trust in others. On the other hand, it was confirmed that social capital with the use of virtual social media has a direct impact on the transformation of absolute deprivation into relative deprivation and further reducing relative deprivation.

تبلیغات