کلید واژه ها: کتاب تقدیم نامه نویسی ایران ارتباطات رسانه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۵۴ - ۱۰۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴۱

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: هدف اصلی نشان دادن اهمیت و نقش فرهنگی و ارتباطی تقدیم نامه نویسی و بررسی مخاطب شناسی تقدیم نامه های کتاب های منتشر شده در ایران است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. اطلاعات از طریق فیش برداری از 1800 عنوان کتاب جمع آوری شده است. یافته ها: حدود 10 درصد از کتاب ها دارای تقدیم نامه هستند. پدیدآور 78 درصد از تقدیم نامه ها مردان ها و 18 درصد زنان هستند. بیش از 60 درصد تقدیم نامه ها دارای یک مخاطب و به طور میانگین هر تقدیم نامه تقریبا به 2 مخاطب تقدیم شده است. به ترتیب آثار تالیفی، ترجمه و تصحیح متون بیشترین فراوانی تقدیم نامه را دارند و 65/96 درصد تقدیم نامه ها در کتاب هایی نوشته شده که پدیدآور آن یک نفر است. 33/50 درصد مخاطبان تقدیم نامه ها، از خانواده و بستگان پدیدآور است. 26/9 درصد از مخاطبان تقدیم نامه ها ائمه اطهار (ع) است که فراوانی امام زمان (عج) بیشتر از بقیه است. شهدا، استادان و نوجوانان و جوانان، بیشتر از بقیه گروه ها و شخصیت ها مخاطب بوده اند. از 3143 مخاطب در تقدیم نامه ها، 102 مخاطب غیر اشخاص بوده است. نتیجه گیری: تقدیم نامه نویسان کتاب ها، معتقد به آموزه های دین مبین اسلام به ویژه کلام الهی (قرآن) هستند. این موضوع سرمایه بسیار مهم معنوی و اعتقادی است که مدیران جامعه اسلامی و خانواده ها باید این نوع سرمایه ها را تقویت، تکریم و تجلیل نمایند. حس ملی و وطن پرستی پدیدآورندگان در تقدیم نامه ها در دنیای کنونی سرمایه فرهنگی ارزشمندی در مقابل تهاجم و جنگ نرم و فرهنگی بیگانگان و نقش آفرین است. توجه به بحث حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و سرمایه های کشاورزی و دامپروری، پیام و رسانه بسیار ارزشمند برای حفظ این منابع است.

Audience-ology of book dedication-pages published in Iran and their role in the Islamic-Iranian society (Case study: Books of Shahid Avini Vayghan Public Library)

Purpose: The main purpose of the audience study is to survey book dedication-pages published in Iran. Method: It is a documentary and library study. Information was collected through phishing of 1,800 book titles. Results: About 10% of the books have a dedication-page. 78% of the presenters are men and 18% are women. More than 60% of dedications have an audience. On average, each dedication letter is presented to about 2 recipients. Authorial works, translation and text correction have the highest frequency of contributions, and 96.65% of contributions are written in books created by one person. 50.33% of the audience of the presentations are from the author's family and relatives. 9.26% of the audience of the offerings are the Imams (AS) that the frequency of Imam Zaman is higher than the rest. Professors had more audience than other groups and personalities. Out of 3143 audiences in the submissions, 102 audiences were non-persons. Conclusion: The books authors' appreciation of the parents and relatives shows the religious culture and the deep connection of the children with the parents in the Iranian culture and families. The national sense and patriotism of the authors in today's world is a valuable cultural asset against the invasion and soft and cultural war of foreigners and is very important. Paying attention to the discussion of environmental protection, natural resources and agricultural and livestock investments is a very valuable message and media for the preservation of these resources.

تبلیغات