آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ اثربخشی آموزش الگوی چندمحوری انتخاب شغل شفیع آبادی بر میزان امید تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان در فرایند شغل بود. در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از طرح نیمه آزﻣﺎﻳﺸﻲ از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. با استفاده از نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس و داوطلبانه از ﺑﻴﻦ دانش آموزان دختر کلاس نهم ناحیه 1 شهرستان یزد در سال تحصیلی 1401-1400 تعداد 30 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزﻣﺎﻳﺶ و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 70 دقیقه ای تحت آموزش الگوی چندمحوری انتخاب شغل شفیع آبادی قرار گرفت، اﻣﺎ ﮔﺮوه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل مقیاس امید تحصیلی (AHS) خرمائی و کمری (1396) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (AEQ) فردریکز و همکاران (2004) بود. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزمون ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ چندمتغیره ﻣﻮرد تجزیه وتحلیل ﻗﺮار گرفت. نتایج ﻧﺸﺎن داد آموزش الگوی چندمحوری انتخاب شغل شفیع آبادی بر میزان امید تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان کلاس نهم در فرایند شغل دانش آموزان گروه آزمایش اثربخش بود. می توان نتیجه گیری کرد که نتایج، اثربخشی آموزش الگوی چندمحوری انتخاب شغل شفیع آبادی را بر بهبود میزان امید تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان کلاس نهم در فرایند شغل در دانش آموزان کلاس نهم را تائید کرد.

تبلیغات