آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی آغازخدمت برای نومعلمان دوره ابتدایی با تأکید بر توسعه حرفه ای است. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شد. در مرحله طراحی، از روش تلفیقی: سنتزپژوهی و در مرحله اعتبارسنجی، از روش دلفی استفاده شد. جامعه هدف پژوهش حاضر شامل مطالعات نظری، تجربی و مروری از سال ۱۳۸۰ / ۲۰۰۰ تا 1400/2020 بود. در بخش افراد نیز صاحبنظران حوزه آغازخدمت نومعلمان بودند که پنج متخصص تعلیم و تربیت به روش هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق برگه یادداشت، فیش برداری و پرسشنامه انجام شد. نتایج نشان داد الگوی برنامه درسی آغازخدمت نومعلمان دارای ویژگی های اساسی «حمایت و پشتیبانی عاطفی و روانی»، «بهبود کیفیت تدریس» و «کمک به جامعه پذیری نومعلمان» است و در نهایت الگوی برنامه درسی با الهام از الگوی اکر شامل منطق، هدف، محتوا، فعالیت های یادگیری، نقش مشارکت کنندگان، مواد و منابع، گروه بندی، موقعیت، زمان و ارزشیابی طراحی و اعتبارسنجی شد.

A Curriculum Induction Model for Beginning Teachers of Primary Schools with a Focus on Professional Development

the purposes of this study is to design and validate a curriculum induction model for beginning teachers of primary schools with a focus on professional development. The research approach is “qualitative”. During the curriculum design phase, integrative Inquiry was applied (The research Synthesis). In addition, in order to determine the validity of the designed curriculum model, Delphi method was used. The key data were collected from the theoretical, experimental and review studies from which were published from 2001 to 2020. The sample included 5 education experts who were selected purposefully. The data were collected by note sheet, and a questionnaire. The results showed that the curriculum induction model for beginning teachers of primary schools has basic characteristics in the field of "emotional and psychological support", "improving the quality of teaching" and "helping the socialization of new teachers". Finally, the curriculum induction model was designed and validated inspired by the Acker model including rationale, aims and objectives, content, learning activities, teacher role, materials and resources, grouping, location, time, and assessment.  

تبلیغات