آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

مطالعه حاضر با هدف تحلیل تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از چالش های ارزشیابی درس ریاضی در آموزش مجازی انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است و برای گردآوری و تحلیل داده ها از روش پدیدار شناسی (کیفی) بهره گرفته است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته است و شرکت کنندگان در این مطالعه معلمان دوره ابتدایی شهرستان های جنوب استان تهران (اسلامشهر و شهریار) هستند که تجربه تدریس ریاضی را در فضای مجازی داشته اند. لذا برای انتخاب نمونه مورد مطالعه از روش نمونه-گیری هدفمند استفاده شد. داده ها در نمونه 26ام به اشباع رسید؛ اما برای اطمینان بیشتر، مصاحبه تا 33 شرکت کننده ادامه یافت و داده های به-دست آمده با استفاده از روش تحلیل گرانهایم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. یافته های این مطالعه حاکی از آن است که معلمان دوره ابتدایی برای سنجش و ارزشیابی درس ریاضی بیشتر بر ارزشیابی تکوینی تأکید دارند. چالش های ارزشیابی این درس شامل ۷ مضمون کلی تقلب، مشکلات مربوط به دانش حرفه ای معلمان، مشکلات مربوط به دانش آموزان، امکانات و تجهیزات، مشکلات مربوط به طراحی سؤالات، مشکلات مربوط به والدین و انتظارات نا به جا است. مشکلات مربوط به دانش آموزان، پدیده تقلب و عدم همکاری والدین، جزء چالش هایی است که در زمان آموزش حضوری نیز معلمان با آنها روبه رو بوده اند، ولی آموزش مجازی منجر به تشدید این مشکلات شده است.

Narratives of elementary school teachers about the challenges of mathematics lesson evaluation in virtual education

The present study was conducted to analyze primary school teachers' lived experiences regarding the challenges of math lesson evaluation in virtual education. In terms of its purpose, this study is an applied research and used the phenomenological (qualitative) method to collect and analyze data. The data collection tool is a semi-structured in-depth interview, and the participants in this study are primary school teachers in the southern cities of Tehran province (Islamshahr and Shahryar) who have experience in teaching mathematics online. Therefore, the purposeful sampling method was used to select the study sample. The data reached saturation in the 26th sample; But for more certainty, the interview was continued to 33 participants and the obtained data was analyzed using Granheim and Lundman analysis method. The findings of this study indicate that primary school teachers emphasize formative evaluation for the assessment and evaluation of math lessons. The evaluation challenges of this course include 7 general themes of cheating, problems related to teachers' professional knowledge, problems related to students, facilities, and equipment, problems related to question design, problems related to parents, and inappropriate expectations. Problems related to students, the phenomenon of cheating, and the non-cooperation of parents are among the challenges that teachers have faced during face-to-face education, but virtual education has led to the aggravation of these problems.

تبلیغات