آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

یکی از مهم ترین موضوعات در قراردادهای تجاری بین المللی، تعیین ارز قرارداد بوده که به نوبه خود می تواند تضمینی برای اجرای تعهدات فی مابین طرفین باشد. تعیین ارز در مراودات بین المللی متأثیر از مناسبات متعدد حقوقی، سیاسی، اقتصادی و... بوده است. بنابراین، داشتن دانش کافی در هر یک از این حوزه ها برای تعیین ارز قرارداد ضروری می نماید. در این پژوهش سعی در بررسی ابعاد حقوقی از جهت تعیین قانون حاکم بر ارز قرارداد بیش از سایر جنبه ها شده و در این میان، سؤالی که پیش می آید این است که در شرایط عدم تعیین ارز قرارداد، ملاک تعیین قانون حاکم بر تعیین ارز در دعاوی داوری تجاری بین المللی از جمله مسئله جبران خسارت چیست؟ بنابراین، در این پژوهش سعی در بررسی ابعاد مختلف تعیین ارز، شرایط عدم تعیین آن، آرای داوری فعلی و موضوعات مرتبط شده و در نهایت نسبت به ارائه راهکار اقدام شده است.  

The Law Governing Determination of the Contract Currency in International Commercial Arbitration

Determining the currency of contracts is one of the most important issues in international trade agreements which can be a guarantee for the enforcement of obligations between the parties. The determination of currency in international relations is affected by several relations, such as legal, political, economic and etc., so having sufficient knowledge in each of these areas is essential to determine the currency of the contract. In this research, an attempt has been made to examine the legal aspects in order to determine the law governing the contract currency more than other aspects and In the meantime, the question that may arise is that in case of non-determination of the currency of the contract, what will be the criterion for determining the law governing determination of the currency in litigation in international commercial arbitration, including the issue of compensation? Therefore, in this study, an attempt has been made to examine the various dimensions of determining the currency, the conditions for not determining it, the current arbitration awards and related issues and finally, a solution has been proposed.

تبلیغات