آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

هدف مقاله پیش رو بررسی سه فیلم از آثار اصغر فرهادی «چهارشنبه سوری»، «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» است که به موضوع دروغ پرداخته اند. نویسندگان با استفاده از تحلیل روایت و بهره گیری از روش نشانه شناسی و رمزگان فیسک (رمزگان فنی، اجتماعی و ایدئولوژیک) کوشیده اند تا زمینه ها و کارکردهای دروغ را در این سه روایت سینمایی واکاوی کنند. مطالعه حاضر با تقسیم بندی دروغ به سه نوع دروغ به مثابه مفّر، دروغ به عنوان دام و سلاح و دروغ به عنوان گریس (تسهیل گر امور روزمره)، نشان دهنده آن است که دروغ در آثار فرهادی نشئت گرفته از اضطرار بوده و به مثابه مفر عمل می کند. در این میان، نشانه شناسی سه فیلم مذکور نشان می دهد که جامعه ایرانی به نمایش درآمده در این آثار و مقتضیات آن برای شخصیت های سه روایت، در برخورد با مسائل مختلف، راه گریزی جز توسل به دروغ باقی نمی گذارد.

Lies in Asghar Farhadi's trilogy

The purpose of this article is to review three films by Asghar Farhadi - "Chaharshanbe Soori", "About Eli" and " Nader’s Separation from Simin" - which deal with the subject of lies. The authors tried to investigate the contexts and functions of falsehood in these three cinematic narratives by using narrative analysis and using semiotic methods and physical codes (technical, social, and ideological codes). The present study, by dividing lies into three types of lies as a loophole, lies as traps and weapons, and lies as Facilitator (facilitator of daily affairs), shows that lies in Farhadi's works originate from urgency and act as an escape route.  Meanwhile, the semiotics of the three films show that the Iranian society shown in these works and its requirements for the characters of the three narratives, there is no escape but resorting to lies in the face of various issues. Keywords:    Mohammad Reza Javadi Yeganeh Saeedeh Zadghannad

تبلیغات