آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

Recent second or foreign language (L2) research has shown that integration of form-focused instruction into collaborative, communicative activity is highly influential. Sociocultural theory (SCT) provides a praxis-oriented educational ecosystem wherein L2 grammatical knowledge and practical use can be effectively linked. This SCT-inspired study examined the effects of praxis-oriented grammar instruction and mediational feedback within the social media networking (SMN) platform (i.e., Telegram) on L2 learners’ microgenetic development of grammatical knowledge. Participants were 30 EFL learners that were assigned to three different instructional conditions: (i) conventional teacher-fronted instruction as the comparison group, (ii) collaborative instruction attuned to learners’ Zone of Proximal Development (ZPD) in an actual classroom as the first experimental group, and (iii) ZPD-based instruction in virtual Telegram space as the second. The groups were pre- and posttested on a grammar test targeting subject-verb non-inversion in embedded WH-questions, which poses cross-linguistic challenges to Persian L2 learners of English. Collaborative whole-class, dyadic, or triadic talk-in-interactional activities were employed to engage learners in co-constructing educational praxis and providing contingent, ZPD-sensitive graduated mediation in both virtual and face-to-face settings. The results indicated that the two ZPD groups outperformed the comparison group. No significant difference was, however, found between the ZPD groups despite witnessing a developmental trend in favor of the virtual SMN setting. Post-intervention interviews revealed learners’ positive attitudes towards using Telegram affordances for praxis-oriented grammar instruction. Further theoretical and pedagogical implications are discussed.

آموزش کارکرد محور دستور زبان با استفاده از رسانه ارتباط جمعی: بازخورد تسهیل کننده فرآیند در منطقه توسعه تقریبی (ZPD)

تحقیقات زبان دوم اخیرا نشان داده است که تلفیق آموزش مبتنی بر ساختار با فعالیتهای ارتباطی و تشریک مساعی بسیار موثر است. نظریه فرهنگی اجتماعی، اکوسیستم آموزشی کارکرد محوری را فراهم می کند که در آن دانش ساختاری زبان دوم با استفاده عملی آن عجین می گردد. این مطالعه که ملهم از نظریه فرهنگی اجتماعی است، اثرات آموزش کارکرد محور دستور زبان و بازخوردهای واسطه ای در بستر رسانه ارتباط جمعی تلگرام را بر یادگیری دفعی دانش دستور زبان فراگیران زبان دوم بررسی می کند. شرکت کنندگان در تحقیق 30 فراگیر انگلیسی به عنوان زبان خارجه بودند که در معرض سه نوع مختلف از شرایط یادگیری قرار گرفتند: 1) آموزش سنتی معلم محور به عنوان گروه مقایسه 2) آموزش از طریق تشریک مساعی متناسب با محدوده ی تقرببی رشد (ZPD) فراگیران در یک کلاس واقعی به عنوان اولین گروه آزمایشی 3) آموزش بر اساس محدوده ی تقریبی رشد در فضای مجازی تلگرام به عنوان دومین گروه آزمایشی. دانش دستور زبان هر سه گروه در مورد ساختار سوالات غیرمستقیم در جملات زبان انگلیسی که معمولا برای فراگیران فارسی زبان چالش برانگیز است با پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفت. فعالیت های تعاملی و تشریک مساعی دو نفره سه نفره و گروهی جهت مشارکت دادن فراگیران در ساختن تمرینهای عملکردی زبان و ارایه راهنمایی منطبق بر محدوده ی تقریبی رشد در دو گروه آزمایشی حضوری و مجازی به کار گرفته شد. نتایج نشان دادند که دو گروه محدوده ی تقریبی رشد عملکرد بهتری نسبت به گروه مقایسه داشتند. علیرغم مشاهده روند فراگیری بهتر در گروه مجازی رسانه ارتباط جمعی تلگرام، تفاوت معناداری بین دو گروه محدوده ی تقریبی رشد یافت نشد. مصاحبه های انجام شده با شرکت کنندگان پس از آزمایش بیانگر نگرش مثبت فراگیران نسبت به استفاده از امکانات تلگرام جهت آموزش مبتنی بر عملکرد دستور زبان بود. کاربردهای نظری و آموزشی بیشتر این تحقیق نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تبلیغات