آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

عوامل فرهنگی، هویتی و شخصیتی، عناصر متفاوتی هستند که می توانند در درجه اهمیت وزنی متفاوتی، حریم را تشکیل دهند. بررسی عناصر اثرگذار بر ایجاد یا مخدوش شدن حریم، هنگامی موضوعیت پیدا می کند که در یک بستر مکان مند و زمان مند، منطبق بر شرایط فرهنگی و هویتی معین، مورد تحلیل و نقد قرار بگیرند و در آن تحلیل عناصر و اجزای اثرگذار، آزموده شوند و درصد وزنی و اثرگذاری هریک مشخص شود. هدف پژوهش پیش رو، بررسی تحلیلی عوامل مختلف اثرگذار بر ایجاد حریم است. در راستای رسیدن به این هدف، در بخش تحلیلی تلاش شده با طراحی پرسشنامه، مؤلفه های تأمین کننده حریم افراد، شناسایی و اولویت بندی شود. متن پیش رو یک پژوهش توصیفی-تحلیلی است که در ابتدا حریم را به عنوان یک مفهوم معنایی از جنبه نظری در منابع کتابخانه ای مورد مطالعه قرار داده و سپس از طریق پیمایش میدانی (مصاحبه آزاد و پرسشنامه) سعی در ارائه یک تجزیه و تحلیل کیفی-کمی داشته است. براساس مورد پژوهشی صورت گرفته، نتایج به روشنی بیانگر این است که ادراک حس حریم تابع المان های عینی و ذهنی است و این مؤلفه ها به صورت توأمان در ادراک حریم نقش دارند. عناصر عینی در هنگام ارتباط با «دیگران» واجد اثرگذاری بیشتری می شوند. در بخش سنجش ذهنی حریم، تفاوت ادراکی از نظر جنسیتی ناچیز است. جامعه آماری زنان بر خلاف مردان صیانت از بدن و پوشش را محرکه مؤثرتری در تأمین حریم می پندارند؛ لیکن «امنیت» و منشأ آن «سوءاستفاده دیگران»، توافقاً اصلی ترین دغدغه جامعه آماری از هر دو جنس است.

Investigating the Effects of Objective and Subjective Elements on the Sense of “Privacy” in the Architectural Space

Cultural, identity, and personality factors are different elements that can form privacy in a different weight importance. Investigating the effective factors on creating or disturbing privacy is considered when it is analyzed and criticized in a spatial and temporal context, in accordance with the specific cultural and identity conditions. In this analysis, the effective elements and components are tested and the weight percentage and effectiveness are specified. The present study attempted to evaluate the various factors affecting privacy. For this purpose, a questionnaire was designed to identify and prioritize the components providing privacy.This study is a descriptive-analytical design that initially studies privacy as a semantic concept of theoretical aspect with library resources and then presents a qualitative-quantitative analysis via field survey (in-depth interview and questionnaire). According to the research case, the results of the study indicate that the perception of the sense of privacy is subject to objective and subjective elements, and this component plays a role in the perception of privacy. Objective elements are more effective when communicating with “others”. In the subjective measurement section, the perceptual difference is insignificant in terms of gender. Unlike men, the statistical population of women considers the body’s cover as a more effective motive in securing privacy, but “security” and its origin “others’ misuse “ is the main concern of the statistical population of both genders.

تبلیغات