آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ابعاد فرزندپروری ادراک شده و تاب آوری تحصیلی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان فرزندان خانواده های جانباز انجام شد. این مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه فرزندان دختر و پسر خانواده های جانباز پایه (اول تا سوم) دوره متوسطه دوم نظری دبیرستان های شاهد و دولتی شهرستان ملایر بود که در سال تحصیلی (1400-1399) مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 250 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار های این پژوهش، مقیاس تاب آوری تحصیلی مارتین (2001)، تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گرانفسکی و کرایج، 2006) و ابعاد فرزندپروری ادراک شده گرولینگ و همکاران (1997) بودند. داده های به دست آمده با روش های همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد ابعاد فرزندپروری ادراک شده والدین (گرمی، درگیری و حمایت از خودمختاری) به جز درگیری پدر پیش بینی کننده مثبت و معنادار تاب آوری تحصیلی بودند. اثر مستقیم ابعاد فرزندپروری ادراک شده والدین بر تنظیم شناختی هیجان معنادار به دست آمد. همچنین اثر غیر مستقیم ابعاد فرزندپروری ادراک شده والدین به واسطه تنظیم شناختی هیجان بر تاب آوری تحصیلی معنادار بود. و اثر مستقیم تنظیم شناختی هیجان بر تاب آوری تحصیلی نیز معنادار بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت، ابعاد فرزندپروری ادراک شده فرزندان خانواده های جانباز، تاثیر مهمی در تنظیم هیجانات و تاب آوری در برابر مشکلات دارند. همچنین استفاده از راهبردهای مثبت و منفی تنظیم هیجان، تاب آوری را پیش بینی می کنند.

The Relationship Between Parenting Dimensions and Academic Resilience: The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in Teenage Children of Veteran Families

The current research was conducted with the aim of determining the relationship between perceived parenting dimensions and academic resilience with the mediating role of cognitive emotion regulation of children of veteran families. This study is a correlational description.The statistical population of the study included all the male and female children of veteran families in the second grade (1st to 3rd) of the theoretical secondary school of Shahid and government high schools in Malair city, who were studying in the academic year (2020-2022). In this research, 250 people were selected by available sampling method. The tools of this research were Martin's Academic Resilience Scale (2001), Cognitive Regulation of Emotion (CERQ; Granfsky and Kraij, 2006) and Groling et al.'s (1997) Perceived Parenting Dimensions. The obtained data were analyzed by correlation and path analysis methods. Findings showed that parenting dimensions perceived by parents (warmth, conflict and autonomy support) were positive and significant predictors of academic resilience, except for father's conflict. The direct effect of parents' perceived parenting dimensions on the cognitive regulation of meaningful emotion was obtained.Also, the indirect effect of parenting dimensions perceived by parents through the cognitive regulation of emotion on academic resilience was significant. And the direct effect of cognitive emotion regulation on academic resilience was also significant. Conclusion: Based on the findings of this research, it can be concluded that the dimensions of parenting perceived by the children of veteran families have an important effect on the regulation of emotions and resilience against problems. Also, the use of positive and negative emotion regulation strategies predict resilience.

تبلیغات