آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و توصیف و تبیین عوامل مؤثر بر آن بود. روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش کمّی و رویکرد پیمایش و با نمونه گیری تصادفی و طبقه بندی شده انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) و حجم نمونه با استفاده از نرم افزار سمپل پاور، 271 نفر برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از نرم افزار اس.پی.اس.اس 26 و آزمونهای آماری همچون: رگرسیون چند متغیّره، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و آزمون تی استفاده شده است. در پژوهش حاضر پنج فرضیه مطرح شد که به بررسی ارتباط متغیّرهای مستقل پژوهش همچون: شکاف نسلی، نظام ارزشی، هویت، عملکرد نهادی و رسانه، با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت پرداخت. یافته ها: نتایج فرضیات پژوهش نشان می دهد که به ترتیب متغیّر هویت با همبستگی 873/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد نهادی با همبستگی 770/0 و معناداری 000/0، متغیّر عملکرد رسانه ای با 758/0 و معناداری 000/0 و متغیّر نظام ارزشی با همبستگی 748/0 و معناداری 000/0، بیشترین ارتباط را با نگرش دانشجویان بر فرهنگ ایثار و شهادت داشته اند و متغیّر شکاف نسلی با همبستگی 012/0- و معناداری  844/0، ارتباطی با نگرش دانشجویان به فرهنگ ایثار و شهادت نداشته است. نتیجه گیری: عواملی نظیر دگرگونی هویتی، تغییرات ارزشی و عملکرد رسانه ای و نهادی می تواند بر نگرش دانشجویان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت مؤثر باشد.

Investigating the effective factors on students' attitudes toward the culture of self-sacrifice and martyrdom

Aim: The purpose of this study is to investigate students' attitude toward the culture of self-sacrifice and martyrdom and to describe and explain the factors affecting it. Method: The present study was conducted using quantitative method and survey approach and random and classified sampling. The statistical population of this study is all students of Grand Ayatollah Boroujerdi University. The sample size is estimated to be 271 people using Sample Power software. In the present study, five hypotheses have been proposed that examine the relationship between independent variables such as generation gap, value system, identity and institutional and media performance with students' attitude toward the culture of self-sacrifice and martyrdom. Results: The results show that the identity variable with Correlation 0.873 and significance 0.000, Institutional performance variable with 0.770 correlation and significance 0.000, Media performance variable with 0.758 and significance 0.000 and Value system variable with correlation 0.748 and significance  0.000 0 had the most relationship with students 'attitudes toward the culture of self-sacrifice and martyrdom and the variable of generation gap with a correlation of -0.012 and a significance of 0.844 was not related to students' attitude  toward the culture of self-sacrifice and martyrdom. Conclusion: Some factors such as identity change, value changes and media and institutional performance can affect students' attitude toward the culture of self-sacrifice and martyrdom.

تبلیغات