آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

از آنجایی که صنعت گردشگری یک صنعت پویاست، نیازمند کارآفرینانی است که فرصت ها و روش های خلاق را کشف و به اجرا درآورند. دانشگاه کارآفرین با بهره گیری از پتانسیل های موجود در دانشگاه به بهتر سازی و رشد کارآفرینی می پردازد و موجبات رشد و توسعه صنعت گردشگری را پدید می آورد. هدف تحقیق حاضر تبیین روابط ساختاری عوامل محیطی اثرگذار بر دانشگاه کارآفرین در حوزه گردشگری با رویکرد بلوغ روانشناختی کارکنان مراکز علمی کاربردی استان مازندران می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از نوع هدف در زمره تحقیقات کاربردی بوده و از آزمون معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه است بوده که در برگیرنده عوامل محیطی اثرگذار بر دانشگاه کارآفرین فعال در حوزه گردشگری با رویکرد بلوغ روانشناختی کارکنان مراکز علمی کاربردی استان مازندران است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه کارکنان مراکز علمی کاربردی استان مازندران است که تعداد 357 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تعیین گردید و ازین تعداد 353 نفر با محقق همکاری نموده اند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داده است اولویت اثرگذاری متغیرها نیز عبارتند از: زیرساخت؛ عوامل اقتصادی کلان؛ ارزش ها و نگرش های اجتماعی و نهایتا؛ کیفیت مدیریت دولتی.

Explaining the Environmental Factors Affecting the University of Entrepreneurs in the Field of Tourism

Since the tourism industry is a dynamic industry, it needs entrepreneurs to discover and implement creative opportunities and practices. The University of Entrepreneur, taking advantage of the potential of the university, is to improve entrepreneurship and develop the tourism industry. The purpose of this study is to explain the structural relationships of environmental factors affecting entrepreneurial university in the field of tourism with the approach of psychological puberty of staff of applied science centers of Mazandaran province. The research method was descriptive-survey and purpose-oriented as applied research. Structural equation analysis was used by Liserel software. The data gathering tool in this research is a questionnaire that includes environmental factors influencing the university entrepreneurship in the field of tourism with the approach of psychological puberty of the staff of applied science centers of Mazandaran province. The statistical population of this study is all employees of Mazandaran Provincial Academic Centers. 357 people were selected according to Morgan's table as the sample, and 353 of them have cooperated with the researcher. The results of the data analysis have shown that the priority of the impact of variables are: infrastructure; macroeconomic factors; social values and attitudes; and finally the quality of public administration.

تبلیغات