آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

محور تهران- مشهد یکی از پرترددترین مسیرهای مواصلاتی سطح کشور می باشد که هرساله پذیرای بسیاری از وسایل نقلیه داخلی و بین المللی می باشد. استان سمنان که بیشترین مسیر این بزرگراه از نظر طولی در آن واقع شده است جزء شریان اصلی این بزرگراه به حساب می آید. با توجه به مسطح بودن جاده و عدم وجود شکستگی های هندسی خاص (همانند مسیرهای کوهستانی)، پیچ های تند و خطرناک و مسیر رفت و برگشت جداگانه، این جاده همچنان شاهد حوادث جرحی، فوتی وخسارتی نسبتا بالایی است. هرگونه خللی در روانی ترافیک این مسیر باعث وجود اخلال در کل مسیر خواهد شد، لذا آنالیز تصادفات جاده ای به منظور درک فاکتورهای موثر و شدت آنها ضروری است. در این مطالعه سعی شد تا با توجه به اطلاعات سالهای 95 تا 97 پاسخ به 8 سوال متداول مطالعات ترافیکی ارائه گردد. بدین منظور این بزرگراه در دو مسیر شمالی و جنوبی و در 16 محور قطعه بندی گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که تنها عوامل جاده ای همانند شکل و قوس های هندسی و یا عوامل محیطی همانند میزان روشنایی بزرگراه به تنهایی نمی تواند سبب بروز سانحه منجر به جرح یا فوت در این مسیر خاص گردد. محور سمنان – دامغان در هر دو مسیر شمالی و جنوبی پر خطرترین محور است و توسعه داده های مستخرج از سوانح می تواند منجر به تحلیل و تصمیم گیری بهتر در مطالعات آتی شود. 

Analysis of Road Accidents in the Main Axis of Semnan Province

The Tehran-Mashhad axis is one of the busiest highways in the country, welcoming many domestic and international vehicles every year. Semnan province, which is the longest route of this highway, is one of the main arteries of this highway. Due to the flatness of the road and the absence of specific geometrical fractures (such as mountain paths), high-speed twists and turns, the road continues to experience relatively high casualties, deaths and injuries. Any disruption to the psyche of traffic on this route will disrupt the entire route, so road accident analysis is essential to understand the effective factors and their severity. In this study, we tried to provide answers to 8 common questions of traffic studies based on information from 95 to 97 years. For this purpose, the highway was divided into two routes north and south on 16 axes. The results of this study showed that only road factors such as geometrical shape and arches or environmental factors such as highway lighting alone could not cause an accident or death in this particular direction. Semnan- Damghan axis is the most dangerous axis in both north and south directions and the development of accident data can lead to better analysis and decision-making in future studies

تبلیغات