آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

مدیریت دانش به عنوان ابزاری مهم برای بهبود عملکرد سازمان و باعث ارتقاء توانایی رانندگان وسایل نقلیه جلوگیری از تصادفات شناخته می شود. بنابراین چگونگی کاهش خسارت از طریق ایجاد مدیریت دانش رانندگی مؤثر، امری حیاتی است. در این راستا تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر مدیریت دانش رانندگی بر کاهش خسارت ناوگان خودرویی ناجا انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی، جامعه آماری پژوهش شامل 264 نفر آر کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا و شیوه جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته می باشد. پایایی پرسش نامه به روش آلفای کرونباخ برابر 89/0 محاسبه و تأییدشده است. برای تجزیه وتحلیل یافته از نرم افزار spss استفاده و از آزمون کلموگروف اسمیر نوف k-s برای تأیید نرمال بودن داده و جهت تأیید یا رد فرضیه ها از آزمون t زوجی استفاده شد. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که ابعاد مدیریت دانش بر کاهش خسارت ناوگان خودرویی ناجا مبتنی بر تأثیر دانش رانندگی، عوامل انسانی (رانندگان وسایل نقلیه)، تأثیر فرهنگ رانندگی و تأثیر فناوری اطلاعات در مدیریت دانش بر کاهش خسارت به وسیله نقلیه سازمانی از دیدگاه کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا، در وضعیت مطلوب اختلاف معناداری وجود دارد.

Investigating the Impact of Knowledge Management on Reduction of Vehicle Damage Damage

Knowledge management is recognized as an important tool for improving the organization's performance and enhancing the ability of vehicle drivers to prevent accidents. Therefore, how to reduce damages by creating effective driving knowledge management is vital. In this regard, the present study aims to investigate the effect of driving knowledge management on the reduction of damage to the Navy vehicle fleet. The research method is descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of 462 staff members from NAJA staff and support staff, and aggregate-0 method of calculation and confirmation / information through a researcher-made questionnaire. The questionnaire was subjected to Cronbach's alpha of 98. To analyze and analyze the spss software, the Kolmogorov-Smirnov K-S test was used to confirm the normality of the data and paired t-test was used to confirm or reject the hypotheses. The results of this study indicate that knowledge management dimensions on reducing the damages of the Navy vehicle fleet are based on the impact of driving knowledge, human factors (vehicle drivers), the effect of driving culture and the impact of information technology on knowledge management on reducing vehicle organizational damage from the point of view There is a significant difference between the staff of the NAJM and the support staff.

تبلیغات