آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

اعجاز قرآن به عنوان اساسی ترین حجت پیامبر خاتم(ص) در اثبات دعوی رسالت و تحدی به آن، از صدر اسلام تاکنون جایگاه مهمی در مباحثات درون دینی و به ویژه منازعات کلامی و تبلیغ دین و خطابه ها داشته است. امروزه با توسعه مباحثِ معرفت شناختی، بررسی برون دینیِ نظریات اعجاز قرآن به خصوص از طریق نظریه های کلاسیکِ معرفت شناختی اهمیتی مضاعف یافته است. معرفت شناسی به عنوان رویکردی اساسی در فلسفه مدرن به بیان کم و کیف معارف انسانی می پردازد. در حقیقت بررسی «صدق و توجیه » نظریات علمی و کم و کیف آن از مهمترین وظایف دانشِ معرفت شناسی محسوب می شود. با توجه به کثرتی که در کیفیت فهم اعجاز قرآن وجود دارد، نگریستن به این نظریات از منظرِ معرفت شناسی ضرورت پیدا می کند. در این راستا، ابتدا به بررسی نظریات اعجاز قرآن و بیان مولفه های اصلیِ آن ها می پردازیم، سپس با بیان اهمّ مکاتب معرفت شناختی و ذکر مولفه های اصلیِ صِدق و توجیه پذیریِ نظریات، به امکانِ صِدق و توجیه پذیری نظریاتِ اعجاز قرآن خواهیم پرداخت. نظریه های انطباق، کارکردگرایی و انسجام در معرفت، مهمترین نظریاتی محسوب می شوند که برای بررسی در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته اند. هر سه این نظریات برای ارزیابیِ صِدق کاربرد دارند اما انسجام گرایی در نظریات توجیه نیز مطرح می باشد. تدقیق معرفت شناختی در خصوص اعجاز قرآن، از یک طرف پیامدهای معرفتی این دیدگاه را در تفاسیر قرآن روشن خواهد کرد و از سوئی دیگر، نسبت میان معرفت شناسی با مطالعات قرآنی را غنا خواهد بخشید.

study of truth and justifiability of theories of Quran's miracle in terms of theories of received tradition in Epistemology

Quran's miracle as the last prophet's proof of claim verification of prophetic mission and challenging the verse, has had a great position within insider religious controversies specifically in Kalam, oration and advertising religion. Nowadays, the development of disciplines makes the outsider study of Quran's miracle necessary particularly that of which is related to truth and justifiability of Quran's miracle in terms of theories of received tradition in Epistemology. Epistemology as a fundamental approach in modern philosophy is seeking possibility, boundary and conditions of human knowledge. With due attention to plurality of interpreting the thaumaturgy of Quran, it is momentous to understand what sort of relation is there between that claim and Epistemology? In this context, would it be possible to study the thaumaturgy of Quran in terms of Epistemology? Therefore, on one hand, the study of meaning, denotation and instance of Quran's thaumaturgy in interpreting tradition and, in other hand, the study of epistemological foundations of possibility and meaning of thaumaturgy in terms of classical theories in Epistemology (e.g. Coherentism, Correspondence theory and Pragmatism), is an assorted subject to research. Epistemological scrutiny toward Quran's thaumaturgy, on one hand, will explicate the epistemic consequences of that claim in interpreting tradition and, in other hand, enrich the connection between Epistemology and Quran's studies.

تبلیغات