آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

امروزه حمل ونقل به عنوان یکی از مهم ترین عناصر ساختاری بر توسعه شهرها اثرگذار است که در این میان حمل ونقل همگانی به دلیل حجم و ظرفیت کارکردی گسترده خود می تواند در مقیاس وسیع تر عمل نماید. توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی [1] (TOD) با محوریت مترو یکی از رویکردهای ویژه در این زمینه است که در شهر تهران باوجود پتانسیل های فراوان به علت عدم شناخت اصول پیاده سازی و چارچوب عملکردی صحیح، نه تنها نتوانسته است از مزایای چنین توسعه ای بهره مند شود، بلکه مشکلات ترافیکی و اجتماعی فراوانی را نیز بر محدوده های بلافصل مجتمع های ایستگاهی تحمیل کرده است. ایستگاه مترو شهرک اکباتان به عنوان یک مجتمع ایستگاهی، در بخش غربی خط 4 مترو شهر تهران واقع شده است. نظر به اینکه این ایستگاه به عنوان یکی از مجتمع های ایستگاهی تازه احداث به شمار می آید، پژوهش حاضر با بهره مندی از روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و با بهره مندی از روش تحلیلی AHP در بستر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و برداشت میدانی و نظرات ساکنین به بررسی میزان تحقق اصول عملکردی توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی در این مجتمع ایستگاهی پرداخته و پس از تحلیل امتیازات کسب شده در هر بخش، در پایان به این نتیجه می رسد که اگرچه میزان تحقق پذیری اصول مطرح شده به میزان 84.4 می باشد و به طورکلی این ایستگاه از جنبه انطباق با این اصول در شرایط مناسبی به سر می برد، اما عوامل کاهش امتیازات در این محدوده باهدف رفع کاستی های موجود، نیازمند بررسی، اصلاح و برنامه ریزی مجدد می باشد که در این باره در پایان به ارائه چند راهکار و پیشنهاد پرداخته می شود. <br clear="all" /> [1] TOD:Transit-Oriented Development

Assessing the implementation the functional Principles of Transit Oriented Development in the Shahrak-E Ekbatan Complex Station

Today Transportation is known as a one of the most important elements of urban development structur. Public Transportation, according to its more extensive functional capacity, can play a role in a wider scale. Transit Oriented Development with a focus on subway is one of the special approaches in this field. Recently, Tehran Public Transport Fleet has been significantly improved especially in the field of subway and BRT. Although Tehran has the potential, not only it could not benefited from the advantages of this development, but also has imposed many social and traffic problems of around of stationary complex. These are because of lack of implementation principle of TOD and the proper functioning of them. Shahrak-E Ekbatan complex is a Newly established which located on Tehran subway line 4. Since construction of the station in the standard form requires certain predetermined principles, Shahrak-E Ekbatan Complex Station with its special location in Public Transportation System is expected that it plays role in implementation these principles to achieve an efficient station complex. TOD is a novelty and different approach of traditional theory, with considering four main principles which is consisted of (1) Intensive development, (2) mixed land uses, (3) pedestrian-oriented, (4) Transportation facilities. TOD tries to solve the problems which are occurred due to inattention to the four foregoing principles. In this study, the functional principles of Transit Oriented Development in the Shahrak-E Ekbatan Complex Station are assessed with use of library and archives of the context the Field oriented descriptive and AHP. Consequently achievement to TOD goals and effective utilization of the complex station are restricted. As a main result the Shahrak-E Ekbatan Complex Station with the implementation rate of three forth of the functional principles is in desirable condition.

تبلیغات