آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان مقطع چهارم ابتدایی بر اساس روش های تربیت دینی است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی بوده، و پس از بررسی نظریات و دسته بندی های ارائه شده از روش های تربیت دینی (اسلامی)، دسته بندی باقری (1396) برای تحلیل محتوا انتخاب شد. یافته های پژوهش نشان دهنده یک سیر دارای افت و خیز در تمرکز بر استفاده از روش های تربیتی دینی در قسمت های گوناگون کتاب هدیه های آسمان مقطع چهارم ابتدایی است. یکی از نقاط قوت کتاب، عدم تمرکز بر یک روش، در سرتاسر کتاب است که به علت وجود موضوعات متفاوت و تفاوت فردی دانش آموزان مناسب تلقی می شود. همچنین با توجه به ویژگی های سنّی این دانش آموزان، توجه خاص به روش های منتج از پنج اصل شامل تحول باطن، آراستگی، تغییر ظاهر، تعقل و تذکر، مناسب به حساب می آید، زیرا این دوره سنی زمان مناسبی برای شکل گیری تربیت مناسب عقلانی-عاطفی است. در مجموع توجه به سایر روش های تربیت دینی در این کتاب به منظور بهبود و ارتقاء آن ضروری است.

Content Analysis of the Fourth Elementary Grade Book Hedye-hāy-e Āsemāni Based on Religious Educational Methods

The purpose of the present study is content analysis of the book Hedye-hāy-e Āsemāni in the fourth elementary grade based on religious educational methods. The method of research is qualitative content analysis, and after the review of the presented theories and classifications of religious (Islamic) education methods, the dichotomy of Bāqeri (2017) was chosen for content analysis. The research results show that there is a rising and falling trend in focusing on the use of religious education methods throughout different sections of the fourth elementary grade book Hedye-hāy-e Āsemāni . One of the positive points about the book is that it does not concentrate on a single method, which is considered suitable due to different subjects in the book and personal differences between students. Moreover, with respect to the age properties of students, paying special attention to the methods relying on five principles of transformation of conscience, tidiness, changing appearance, rationality, and admonition are considered appropriate since the students' age is a suitable time to internalize appropriate rational-emotional education in them. In general, it seems necessary to pay attention to other religious educational methods in the book too for its improvement and betterment.

تبلیغات