آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

This study is an investigation of gender equity in the context of the General English Achievement Test developed and used at Islamic Azad University (Isfahan Branch, IRAN), henceforth IAUGEAT, with test takers majoring in different fields of study. A sample of 835 students sitting for IAUGEAT was chosen purposively. The test scores were analyzed by the one-parameter IRT model. A focus group interview (10 test developers and language teachers) was also used to inquire into their perceptions about the impact of test takers’ gender and major on test equity. The findings of the DIF analysis indicated a reciprocal action between item type and gender DIF as some items exhibited DIF across different subgroups. In three subgroups, they favored female students. In one subgroup, they favored males. In the other two subgroups, they favored males and females alike. The qualitative data obtained from the focus group interview further confirmed the results. In general, our findings strongly suggest that checking gender equity via a Rasch-model DIF analysis is both eminent and convergent with a qualitative evaluation of test-takers' performance by test developers and instructors.      

برابری در آزمون های پیشرفت عمومی انگلیسی از طریق تجزیه و تحلیل DIF مبتنی بر جنسیت در رشته های مختلف

این پژوهش، بررسی برابری جنسیتی در چارچوب آزمون پیشرفت زبان انگلیسی عمومی است که در دانشگاه آزاد اسلامی (واحد اصفهان، ایران)، از این پس IAUGEAT، با آزمون دهندگان رشته های تحصیلی مختلف تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه ای از 835 دانش آموز نشسته برای IAUGEAT به صورت هدفمند انتخاب شد. نمرات آزمون توسط مدل IRT یک پارامتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یک مصاحبه گروهی متمرکز (10 برنامه نویس آزمون و معلمان زبان) نیز برای بررسی ادراکات آنها در مورد تأثیر جنسیت و رشته شرکت کنندگان در برابری آزمون استفاده شد. یافته های تجزیه و تحلیل DIF نشان دهنده یک عمل متقابل بین نوع آیتم و جنسیت DIF است زیرا برخی از آیتم ها DIF را در زیر گروه های مختلف نشان می دهند. در سه زیر گروه، دانشجویان دختر را ترجیح دادند. در یک زیر گروه، آنها مردان را ترجیح می دادند. در دو زیرگروه دیگر، آنها مردان و زنان را به طور یکسان ترجیح می دادند. نتایج بیشتر با داده های کیفی به دست آمده از مصاحبه گروهی متمرکز تأیید شد. به طور کلی، یافته های ما قویاً نشان می دهد که بررسی برابری جنسیتی از طریق تحلیل مدل Rasch با ارزیابی کیفی عملکرد شرکت کنندگان در آزمون توسط توسعه دهندگان آزمون و مدرسان، برجسته و همگرا است.

تبلیغات