آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

Despite widespread coverage of language policy in the literature, there has been scant research probing into English language education policy at tertiary levels in general and the higher education context of Iraqi Kurdistan in particular. The present qualitative study investigated EFL students' perceptions of English language education policy, current educational policies, and the purposes for learning in Kurdish contexts across genders and study fields. To this end, a version of Yang's (2012) questionnaire was adapted and administered to university EFL students majoring in soft and hard sciences (N=300, male 34%, female 67%) at two private and state universities in Iraqi Kurdistan. The statistical analysis of the obtained data revealed students' positive attitudes toward learning English as an international language in both soft and hard sciences. Notably, students stressed that all Iraqi Kurdish students should learn the English language in English- and Kurdish-medium classes. They also considered English competence as a significant academic accomplishment. However, some of them felt dissatisfied with the status quo of English education in their institutions. The findings of this study offer insights and recommendations for English education policymakers, administrators, and instructors at tertiary levels.        

نگرش دانشجویان دانشگاه نسبت به سیاست آموزش زبان انگلیسی در کردستان عراق

علیرغم پوشش گسترده سیاست زبان در ادبیات، تحقیقات کمی در مورد سیاست آموزش زبان انگلیسی در سطوح عالی به طور کلی و زمینه آموزش عالی کردستان عراق به طور خاص انجام شده است. مطالعه کیفی حاضر به بررسی ادراکات دانشجویان زبان انگلیسی از خط مشی آموزش زبان انگلیسی، سیاست های آموزشی جاری و اهداف یادگیری در زمینه کردی در بین جنسیت ها و رشته های تحصیلی پرداخت. برای این منظور، نسخه ای از پرسشنامه یانگ (2012) برای دانشجویان انگلیسی زبان انگلیسی در رشته علوم نرم و سخت (N=300، مرد 34%، زن 67%) در دو دانشگاه خصوصی و دولتی در کردستان عراق اقتباس و اجرا شد. تجزیه و تحلیل آماری داده های به دست آمده نشان دهنده نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی در علوم نرم و سخت بود. شایان ذکر است که دانش آموزان تاکید کردند که همه دانش آموزان کرد عراقی باید زبان انگلیسی را در کلاس های متوسط ​​انگلیسی و کردی یاد بگیرند. آنها همچنین صلاحیت زبان انگلیسی را به عنوان یک موفقیت تحصیلی مهم در نظر گرفتند. با این حال، برخی از آنها از وضعیت موجود آموزش انگلیسی در مؤسسات خود احساس نارضایتی می کردند. یافته های این مطالعه بینش ها و توصیه هایی را برای سیاست گذاران آموزش انگلیسی، مدیران و مدرسان در سطوح عالی ارائه می کند.  

تبلیغات