آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

یکی از مشکلات تولید محصولات کشاورزی، بازاریابی، دسترسی به خریدار و دوری از مراکز فروش است. در سالیان اخیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه تجارت، بسیاری از این چالش ها را مرتفع کرده است و از تجارت الکترونیک می توان برای بهبود معیشت پایدار خانوارهای روستایی استفاده کرد. هدف این تحقیق بررسی نقش بازاریابی الکترونیکی بر بهبود معیشت پایدار خانوار روستایی شهرستان گرگان است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش را خانوارهای ساکن در 9 روستاهای شهرستان گرگان با مجموع 7863 خانوار تشکیل می دهند و با استفاده از فرمول کوکران 366 خانوار به عنوان حجم نمونه برای تکمیل پرسشنامه ها انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های فریدمن، فای کرامر، کای اسکوئر دوطرفه و اسپیرمن در محیط نرم افزاری SPSS استفاده شد. بین بازاریابی الکترونیکی با ویژگی های شخصی افراد از قبیل سن، تحصیلات، شغل و مهارت رابطه معناداری وجود دارد و بازاریابی الکترونیکی در بهبود سرمایه های معیشتی خانوارهای روستایی از طریق افزایش علاقه به یادگیری مهارت های جدید، کاهش جایگاه واسطه ها، مالکیت ابزار و تجهیزات کشاورزی و مالیکت دام تأثیر گذار بوده است. کلیدی ترین متغیر را می توان در آموزش مستمر ساکنان نواحی روستایی با قابلیت های بازاریابی الکترونیکی دانست تا با فعالیت در این عرصه، فرصت اشتغال گسترده و درآمد پایدار و ماندگاری جمعیت به خصوص برای جوانان تحصیل کرده در نواحی روستایی فراهم گردد.

The Role of Electronic Marketing on Improving the Sustainable Livelihood Capital of Rural Households in Gorgan County

The challenges of marketing agricultural products are access to buyers and the distance from sales centers.Recent advances in information and communication technology have solved many of these challenges, enabling rural households to improve their sustainable livelihoods with electronic commerce.The aim of this study wasinvestigating the role of electronic marketing on improving the sustainable livelihood of rural households in Gorgan.It is descriptive-analytical in nature and applied in terms of its purpose.In this study, households in 9 villages of Gorgan city totaled 7863, of which 366 households were selected based on Cochran's formula as a sample size.Using a five-option Likert scale, a researcher-made questionnaire was created for this study.Cronbach's alpha rate of 0.725 was used to confirm the content validity of the questionnaire and itsreliability.Data were analyzed using Friedman, Kramer's Phi, two-sided chi-square, and Spearman statistics in SPSS.Preparation of the map was carried out using ArcGIS software.There is a significant relationship between electronic marketing and personal characteristics of people, including age, education, occupation, and skill, as demonstrated by the results. Electronic marketing has been effective in improving the livelihood capital of rural households by increasing interest in learning new skills, reducing middlemen's roles, and enabling the ownership of tools and agricultural equipment as well as livestock.For this reason, it is important to train residents in rural areas with electronic marketing skills continuously, so that by working in this field, more people, especially educated youth in rural areas, wouldbe able to achieve extensive employment, stable incomes, and longevity.  

تبلیغات