نویسندگان: علی حسینی

کلید واژه ها: عقل ایمان دین محدودیت عقل غزالی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۵۶۹ - ۵۸۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

غزالی ضمن تأکید بر وجود ارتباط محکم بین عقل و دین بر این باور است که برخی از عقاید دینی نیازمند تأیید عقلی به معنای عقل نظری است، اما عقل را در درک عملی دین ناتوان دانسته است و دین را ارزشمندتر از عقل می داند. او معتقد است عقل مقدمه ای است برای ورود به ساحت دین. بنابراین او عقل را به کلی کنار نگذاشته و آن را مقدمه ای برای رسیدن به ساحت دین در نظر گرفته است و نقش آن را در دریافت حقایق دینی می پذیرد. این متکلم دست عقل را در رساندن انسان به سعادت حقیقی کوتاه می داند، و مقام عقل را در مقابل مقام ایمان تنزل می بخشد. در واقع او عقل را شارح دین می داند. با این وجود او بین عقل و دین پیوند عمیقی قائل است و عقل را بهترین پشتیبان برای دین به حساب می آورد. غزالی فقط با عقلی مخالف است که به توان خود و بدون مبنا قرار دادن روش های دیگر سعی می کند به باور برسد. از این رو در این مقاله به ارتباط عقل و دین پرداخته شده است. روش این تحقیق از نوع روش کیفی با استفاده از مطالعه هرمنوتیکی شخصیت و متون غزالی می باشد.

Reason within the Bounds of Bare Religion; According to Abū Ḥāmid Muḥammad Al-Ghazali

Al-Ghazali, while emphasizing the strong connection between reason and religion, believes that some religious beliefs need rational approval in the sense of theoretical reason, but he has considered reason incapable of practical understanding of religion and considers religion more valuable than reason. He believes that reason is a prelude to entering the realm of religion. Therefore, he does not abandon reason altogether and considers it as a prelude to the realm of religion and accepts its role in receiving religious truths. This theologian considers the hand of reason to be short in bringing man to true happiness, and degrades the status of reason to the status of faith. In fact, he considers reason to be the commentator of religion. However, he has a deep connection between reason and religion and considers reason as the best support for religion. Al-Ghazali is only opposed to a rationalist who tries to believe in his own power without basing himself on other methods. Therefore, in this article, the relationship between reason and religion is discussed. The method of this research is a qualitative method using the hermeneutic study of al-Ghazali personality and texts.

تبلیغات