آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

هدف: پیوند حکمت های «تربیت» و «طراحی» درگرو مترتب شدن هنجارهای اجتماعی بر آن ها و وجود ارتباط ذاتی میان عناصر «حقیقت جویی» و «کنش محوری» و همچنین وجود مضمون مشترکِ «پویایی در جهت تغییر مطلوب» به شرط حصول نتیجه است؛ بر همین مبنا پژوهش حاضر هدف واکاوی در فصل مشترک زیرگونه هایی از «تربیت پژوهی» و «طراحی پژوهی» را با عنوان «کنش پژوهی اخلاقی» در دستور کار خود قرار داده است که پژوهش در آن ها به مثابه کنش در عرصه های یادشده است. روش پژوهش: پژوهشِ مفهومیِ حاضر، از نوع بنیادی-نظری است و در آن با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، پس از بررسی حوزه های «کنش پژوهی اخلاقی»، «تربیت پژوهی» و «طراحی پژوهی»، به تحلیل، تفسیر و ترکیب یافته ها و نتایج پرداخته شده است. یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که تولید دانش در زیرگونه های پژوهشی یادشده در قالب «کنش پژوهی اخلاقی» در وادی های علم، فلسفه و تکنولوژی انجام می پذیرد و برای پرداختن به زمینه های مسئله، ارزیابی و راه حل، از «عقل نظری»، «عمل مولد»  و «عمل ابزاری» بهره گرفته می شود؛ همچنین استدلال های استقرائی، قیاسی و ربایشی،ر راهبردهای منطقی غالب برای تحقق غایی کنش یادشده هستند. نتیجه گیری: «کنش پژوهی اخلاقی»، فصل مشترک گونه های پژوهشی «کنش پژوهی تربیتی» و«پژوهش از طریق طراحی» است و پیشنهاد می شود در پژوهش های آینده، مطالعه تعامل و هم افزایی آن ها، با توجه به فصل مشترکشان در دستور کار قرار گیرد.

"Ethical action research" as an intersection between "Education Researches" and "Design Researches"

The connection between the philosophy of "education" and "design" is dependent on the influence of social norms, and the inherent existing connection between the elements of "truth seeking" and "action orientation", as well as the common theme of "Action in pursuit of desirable change" as long as the intended result is achieved. Taking these into consideration, the current study aims to analyze the commonalities of “Education Research” and “Design Research” subtypes, under the title of “Ethical Action Research”. Research in the aforementioned fields is the same as taking action in them. The current conceptual research is of a fundamental-theoretical type, which has used the descriptive-analytical method to analyze, interpret and combine the results and findings, after examining the fields of "Ethical Action Research", "Education Research" and "Design Research". The results indicate that producing knowledge in the previously mentioned research subtypes is done in the form of "Ethical Action Research" in the fields of science, philosophy and technology. "Theoretical reason", "Productive Action" and "Instrumental Action" are utilized to evaluate and find solutions for the dilemma. Inductive, analogical and abductive reasoning are the dominant logical solutions for the preeminent realization of the aforementioned action. “Ethical Action Research” could therefore be considered as the intersection between the two researches types of “Educational Action Research” and “Research Through Design”. It is advised that for future research, their interaction and synergy is taken into consideration due to the commonalities in their background.

تبلیغات