آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

برای درک و دریافت سبک هر شاعری می توان اشعار وی را از دو منظر، مورد بررسی قرار داد. دیدگاه اول، بررسی تفکر و به طور کلی جها ن بینی ویژه اوست و منظر دوم بررسی ساختار زبانی ویژه وی است.  بنابراین برای فهم سخن هر صاحب سبکی باید هم زمان، ساختار زبانی آثار وی از سویی و محتوای فکری و بینش بازیافته در آثار وی از سوی دیگر، بررسی و تحلیل شود. در این پژوهش با استفاده از شیوه توصیفی تحلیلی، اشعار دو اندیشمند سده یازدهم هجری، میرفندرسکی و فیاض لاهیجی، از نظر محتوا بررسی می شود. با توجه به غنای زبان شاعرانه فیاض و داشتن دیوان اشعار و به دلیل اینکه میرفندرسکی اشعار معدودی سروده است، فیاض را باید شاعری حکیم و  میرفندرسکی را حکیمی شاعر دانست. در محتوای اشعار فیاض «مذهب» مسئله ای محوری و اساسی است. هرچند که رگه های مذهبی در اشعار میرفندرسکی نیز قابل پیگیری ست اما نمی توان محتوای اصلی شعرهای او را مذهب دانست. محققانی که درباره افکار میرفندرسکی و فیاض لاهیجی (به طور کلی و نه فقط در اشعار) مطالعاتی انجام داده اند هر دو حکیم را پیرو مکتب مشائی در نظر گرفته اند. اما با بررسی محتوایی اشعار این دو حکیم، نه تنها بازتاب تفکر مشائی در اشعار آن ها دیده نشد، بلکه رگه هایی از تفکر اشراقی در آن ها قابل ملاحظه است.

Comparative study of the content of Mirfanderski and Fayyaz Lahiji poems

The basis of the present research is descriptive-analytical and the basis for collecting data, documents and the nature of the method used qualitative content analysis. Indeed, in this treatise, the poetry of these two wise men of the eleventh century AH was examined from the point of view of stylistic science. The use of the emotional language of poetry is a good case for a linguistic analysis-content based on stylistic science to express the scientific topics and explain philosophical issues by the philosopher of the language, such as Mirfendersky who has been fluent in addition to Farsi in Hindi. The same applies to Fayyaz Lahiji, who has devoted his poetic taste to explaining mystical and philosophical issues. In the field of content analysis, some of Mirferdeski's works are indications of the philosophy of illumination, and in others, there are strings of affection. This contradiction is also seen in Fayyad Lahiji's votes. Finally, it can be said that the content of the works of Fayyaz and Mirfendereski is rooted in the philosophical schools of Islam and Transcendentalism and Transcendental wisdom, and, of course, it can be considered a more serious poetry because of having a more poetic language and having a verse of poetry. At the same time, an analytical and comparative look at the content of the works of these two thinkers can be interesting in many fields, including semiotics.

تبلیغات