آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

In this modern and civilized contemporary era, there are various spiritualist movements and schools claim to satisfy the transcendent nature of man. They are often in opposition to the divine religions and seek to marginalize them. These movements have been emerged and developed in an all-humanist context, and they have a number of epistemological, anthropological, and ontological foundations. In order to prove their ineffectiveness in responding to the thirst of the spiritually thirsty human being, it must be first examined and meticulously criticized their foundations. One of the most important anthropological foundations of secular spirituality is individualism, which, by focusing on the desires and inclinations of the individual, seeks him within the search for the entire truth, and reject other external authority such as divine revelation and prophets. The basis saying that the spiritual behavior of modern human being is only on the needs and desires of the “inside” of man, denies the authority and validity of any external authority and it causes separation of human existence from heavenly religions. In contrast, the anthropological foundations of genuine and Islamic spirituality, rely on the existence of divine and common human nature between individuals. Thus, these Islamic foundations provide the possibility of general advice on spiritual journey. In addition, they consider guidance through revelation and true religion as the only reliable reference to respond to the nature and the transcendent spirit of man.  

تحلیل انتقادی فردگرایی افراطی به عنوان مبنای انسان شناختی معنویت سکولار

جریان ها و مکاتب معنویت گرای متعددی که در عصر جدید و متمدن امروز، داعیه دار سیراب کردن فطرت تعالی جوی انسان هستند غالبا در تقابل با ادیان الهی و در صدد به حاشیه راندن آنها می باشند. این جریان ها که در زمینه ای تماما اومانیستی سربرآورده و رشد کرده اند، دارای مبانی متعددی از حیث معرفت شناختی، انسان شناختی و هستی شناختی هستند، که برای اثبات ناکارآمدی شان در پاسخ گویی به عطش انسانِ تشنه ی معنویت، در ابتدا می بایست به بررسی و نقد موشکافانه ی آنها پرداخت. از جمله مهم ترین مبانی انسان شناختی معنویت های سکولار، فرد گرایی است که با محور قرار دادن خواست ها و تمایلات فرد، او را جستجوگر تمام حقیقت، در درون خود قرار داده و هیچ مرجعیت بیرونی ای همانند وحی و پیامبران را برنمی تابد. مبنایی که سلوک معنوی انسان مدرن را تنها بر اساس نیازها و خواسته هایی که از «درون خود» انسان می جوشد، تنظیم و تدبیر می کند و حجیت و اعتبار هر نوع مرجع بیرونی را نفی کرده و استقلال وجودی انسان از ادیان آسمانی را سبب می شود. در مقابل مبانی انسان شناختی معنویت اصیل و اسلامی، با تکیه بر وجود فطرت الهی و مشترک انسانی بین افراد، امکان توصیه ی عمومی در سیر و سلوک معنوی را فراهم آورده و راهنمایی وحی و دین حق را، تنها مرجع مطمئن برای پاسخ به فطرت و روح تعالی جوی انسان می داند. واژگان کلیدی: معنویت- فردگرایی- سکولار- اومانیسم- علامه طباطبایی

تبلیغات