آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

هدفِ این پژوهش ارزیابیِ نگرش مقاومت مدیرعامل در انعکاس اخبار منفی به بازار سرمایه می باشد، نگرشی که به دلیل عدم انعطاف پذیری سطحی از اینرسی سازمانی مدیران را نشان می دهد. این پژوهش که از نظر معیارِ روش شناسی نتیجه، توسعه ای و از معیارِ نوع داده ترکیبی بوده، از سه تحلیلِ فراترکیب جهت شناسایی مولفه ها و مضامین؛ تحلیلِ دلفی جهت تعیین حدِ کفایت نظری در بخش کیفی و تحلیل بازنمایی سیستمی برای ارائه الگویِ نگرش اینرسیک مدیرعامل در انعکاس اخبار منفی به بازار سرمایه در بخش کمی استفاده شد. نتایج در بخش کیفی از تاییدِ ۱۷ مضمون در قالبِ سه مولفه ی اصلیِ نگرش اینرسیک بینشِ مدیرعامل؛ نگرش اینرسیک عملکردِ مدیرعامل؛ نگرش اینرسیک روانشناختیِ مدیرعامل حکایت دارد. نتایج در بخش کمی به صورت تفکیک شده نشان داد، مهمترین محرک و پیامد در مولفه ی نگرش اینرسیک بینشِ مدیرعامل بینش منفیِ ترس از دست دادن جایگاه مدیرعاملی در افشای اخبار بد و عدم توانمندی مدیرعامل در شناخت نیازهای اطلاعاتی ذینفعان می باشد. از طرف دیگر محرک و پیامد مهمِ نگرش اینرسیک عملکردِ مدیرعامل، وجودِ استانداردهای ضعیف حسابداری در افشای اخبار بد و عدم تناسب نیازهای اطلاعاتی ذینفعان با فرهنگ مطلوبیت اطلاعات در افشای اخبار بد بود. در نهایت مشخص شد، دو مضمونِ منبع کنترل بیرونی مدیرعامل در افشای اخبار بد و عدم خودباوری مدیرعامل در افشای اخبار بد محرک اصلی در نگرش اینرسیک روانشناختی محسوب می شود.

Presenting CEO's Inertial Self-Concept Model in Not Reflecting Negative News to The Capital Market

The purpose of this research is Presenting CEO's Inertial Self-Concept Model in Not Reflecting Negative News to The Capital Market. This study, which was developmental in terms of result methodology and a combination of data type criteria, consisted of three Meta-synthesis to identify components and themes; Delphi analysis was used to determine the theoretical adequacy in the qualitative part and systematic representation analysis was used to present the CEO's inertial self-concept model in reflecting negative news to the capital market in the quantitative part. The results in the qualitative section showed that the approval of 17 themes in the form of three main components of the inertial self-concept of the CEO's vision; Inertial self-concept of CEO performance; The CEO's psychological inertial self-concept. The results in the quantitative section separately identify the most important stimulus and consequence in the component of inertial self-concept of the CEO's insight. On the other hand, an important stimulus and consequence of the inertial self-concept of the CEO's performance was the existence of poor accounting standards in disclosing bad news and the incompatibility of stakeholder information needs with the culture of information desirability in disclosing bad news. Finally, it was found that the two themes of the CEO's external control in disclosing bad news and the CEO's lack of self-confidence in disclosing bad news are the main drivers of psychological inertial self-concept.

تبلیغات