آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی ویژگی ها و مولفه های برنامه ی درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم انجام شده است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات نگاشته شده به زبان انگلیسی در حوزه های برنامه درسی آموزش عالی درعصر انقلاب صنعتی چهارم در طی سال های 2016 تا 2021 بوده است. از 162 مقاله به دست آمده به روش هدفمند، 86 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. بر اساس یافته های پژوهش، آموزش عالی4.0 ، بازطراحی برنامه های درسی ، فناوری محوری، مهارت پروری، آموزش استم  به سوی استیم ، برنامه درسی جهانی با رویکرد بومی گرایی، یادگیری مادام العمر، رویکرد میان رشته ای، تربیت منابع انسانی شایسته، پیوند برنامه درسی و صنعت 4.0، شخصی سازی برنامه درسی و آموزش نوآورانه ویژگی ها و مولفه های برنامه درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم می باشند. با توجه به نتایج این پژوهش به طور کلی می توان بیان نمود که برنامه های درسی در عصر انقلاب صنعتی چهارم نیازمند بازطراحی، بازنگری و ارزشیابی مداوم است.

The Features and Components of the Higher Education Curriculum in the Era of the Fourth Industrial Revolution

The present study aimed to identify the features and components of the higher education curriculum in the era of the Fourth Industrial Revolution. The research approach is qualitative and its method is synthesis research. The research corpus included all articles written in English in the fields of higher education curriculum in the era of the Fourth Industrial Revolution during the years 2016 to 2021. From 162 articles obtained by purposive method, 86 articles were selected for the final analysis. Based on research findings, higher education 4.0 , curriculum redesign, technology-oriented, skills training, STEM to STEAM education, global curriculum with a localism approach, lifelong learning, interdisciplinary approach, proper human resource training , the link between curriculum and industry 4.0, curriculum personalization and innovative education are the features and components of the higher education curriculum in the era of the Fourth Industrial Revolution. According to the results of this research, in general, it can be stated that curricula in the era of the fourth industrial revolution need to be redesigned, reviewed and evaluated continuously.

تبلیغات