آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

یکی از جرایم موجود در فقه کیفری شیعه، جرم «ظاهرشدن غیرمسلمان در حال مستی در معابر و اماکن عمومی» است. جرم مورد بحث، برای نخستین بار، با تصویب قانون مجازات اسلامی 1392 به نظام حقوقی ایران راه یافته است. با این حال، قانون­ نسبت به شرح و بسط شرایط تحقق این جرم ساکت است. طبق یافته­های پژوهش، «در حال مستی» یا به تعبیری مستی قوی و آشکار، حالتی مابین مستی ضعیف­­ و مسلوب­الاختیاری است. در این حالت، مرتکب، رفتارهای مستانه را از خود بروز می­دهد، لکن؛ وی، نسبت به رفتارهای خود، آگاه و متوجه است. همچنین، این جرم با صرف ظاهرشدن غیرمسلمان در مکان و معبر عمومی، تحقق می­یابد؛ لذا نیازی به دیده­شدن توسط دیگری وجود ندارد. در رابطه با جرم مورد بحث، مقنن بر خلاف نظر مشهور مبنی بر تعیین کیفر حدی، مجازات تعزیری را برای آن برگزیده است. این عدول عامدانه از مجازات حدی و گزینش فتاوی غیرمشهور در این زمینه و برخی دیگر از مواد باب حدود، ناشی از کاربست «سیاست کاهش اجرای کیفرهای حدی» است. بدین لحاظ که مقنن، همزمان، در چارچوب اصل چهارم قانون اساسی و نیز پذیرش واقعیت­های غیرقابل اغماض جهان معاصر، درصدد کاهش اجرای کیفرهای حدی برآمده است.

متن

Appearance of drunken non-Muslims in the streets and public places in the Iranian law

Abolhassan Shakeri 1 mohammad hassan maldar 2
One of the crimes in Shiite criminal jurisprudence is the crime of "Appearance of drunken non-Muslims in the streets and public places". The crime in question, for the first time has entered the Iranian legal system with the enactment of the Islamic Penal Code in ۱۳۹۲. However, the law is silent on describing the circumstances of the crime. According to the findings of the study, "drunken" or the strong and overt drunkenness is a condition between mild drunkenness and involuntariness. In this case, the perpetrator exhibits drunken behaviors, but he is aware of his behaviors. Also, this crime is committed by only the appearance of non-Muslims in public places and passages; therefore, there is no need to be seen by another. Apart from this, the legislator has chosen the Ta'zir punishment for this crime, contrary to the popular opinion that the punishment is Hadd. This deliberate deviation from the Hadd punishment and the adoption of an unpopular Fatwa in this regard and some other articles in the field of Hadds, is due to the use of the "policy of reducing the implementation of Hadd punishments". The legislature, within the framework of the fourth article of the constitution and the acceptance of the realities of the contemporary world, seeks to reduce the implementation of Hadd punishments.
obvious drunkenness non-Muslim minority rights reduction of implementation of Hadd punishments differential criminal policy

تبلیغات