آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۱

چکیده

انقلاب اسلامی ایران با تحول در بنیادهای نظم سیاسی جامعه، نهادهای تازه ای را در ساخت و توزیع قدرت پس از انقلاب ایجاد کرد. گرچه نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی نتوانست به طور کامل ماهیت و ساختار بروکراسی به جای مانده از نظام پهلوی را دگرگون سازد. وجه اشتراک نهادهای انقلاب اسلامی علی رغم تمایز کارکردی آن ها، بازتولید در زمان ها و عرصه های متفاوت بر اساس نیازها و تهدیدات پیشرو، بسط جغرافیایی و محیطی، تضاد آشکار با ساختارهای بوروکراتیک دولتی نشان می دهد که این نهادها برگرفته از نظام عقلانیت اسلامی مبتنی بر آموزه های انقلاب اسلامی است که در تعارض با عقلانیت سکولار می باشد. در این مقاله با بهره گیری از مولفه ها، کارکردها و سازوکارهای جشنواره مردمی فیلم عمار، به عنوان آلترناتیو و جایگزین در برابر نهاد مدرن سینما به ارائه ی الگوی عقلانیت اسلامی انقلابی می پردازیم و سعی در پاسخ به این سؤال داریم که نظام عقلانیت اسلامی انقلابی چه ویژگی هایی دارد و نقش آن در راستای تمدن سازی نوین اسلامی چیست؟ فرض ما در مقاله این است که نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی تنها در صورتی کارآمد، پیشرو، اصیل و مبتنی بر جهت گیری انقلابی هستند که مبتنی بر شاخصه های نظام عقلانیت اسلامی و انقلابی باشند و در سازمان، کارکرد و اقدامات خود آن را در نظر بگیرند. براین اساس، نظام عقلانیت اسلامی انقلابی مهم ترین نرم افزار و سخت افزار دولت سازی در تمدن نوین اسلامی دانسته می شود.                  

The Model of Revolutionary Islamic Rationality, a Strategy for Achieving a New Islamic Civilization: Case Study of the Ammar People's Film Festival

The Islamic Revolution, by transforming the political foundations of society, created new institutions in the construction and distribution of power after the revolution. But these institutions could not completely change the nature of the bureaucracy left over from the Pahlavi regime. The commonality of the institutions of the Islamic Revolution, despite their functional differences, reproduction at different times and in different areas based on emerging needs and threats, geographical and environmental expansion, clearly contradicts the bureaucratic structures of government Which is in conflict with secular rationality . In this article, by using the components, functions and mechanisms of the Ammar People's Film Festival, as an alternative to the modern institution of cinema, we present the model of revolutionary Islamic rationality and try to answer the question of what are the characteristics of the revolutionary Islamic rationality system? What is its role in the direction of modern Islamic civilization? Our assumption is that the institutions that emerged from the Islamic Revolution are efficient, progressive, original and based on revolutionary orientation only if they are based on the characteristics of the system of Islamic and revolutionary rationality and consider its function and actions in the organization. Accordingly, the system of revolutionary Islamic rationality is considered the most important software and hardware of state-building in the new Islamic civilization.        

تبلیغات