آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

متن

نرم‏افزارهاى پژوهشى قرآنى کمک بزرگى به پژوهشگران علوم قرآنى، براى دست‏یابى به اطلاعات موجود در این کتاب مقدس مى‏نماید؛ زیرا با پیشرفت‏هاى امروزى در بخش رایانه و نرم‏افزارهاى تولید شده در بخش‏هاى مربوط، صرف وقت فراوان در کتابخانه‏ها براى کسب اندک اطلاعات مورد نیاز در هر فنّ، به هیچ روى مقرون به صرفه نیست.
تولید نرم‏افزارهاى تفسیرى و در نگاه کلان نرم افزارهاى قرآنى، اگرچه داراى تاریخچه و سابقه درازى نیست، اما در مسیر رشد و ارتقا، از سرعت فراوانى برخوردار بوده است. از این رو با گذشت کمتر از دو دهه از عمر آن، شاهد پیشرفت‏هاى بسیارى در زمینه تولید نرم افزارهاى قرآنى هستیم که خود امید روشنى را براى ما متجلّى مى‏سازد.
1 . نرم‏افزار اعراب القرآن
نرم‏افزار اعراب القرآن نرم‏افزارى آموزشى ـ تحقیقاتى است و در بردارنده تمامى کلمات قرآن، اطلاعات صرفى، و اطلاعات نحوى آنها و اعراب جمله‏ها، در کل قرآن کریم، با تلاوت و ترجمه به هشت زبان و صوت کلمات قرآنى و صوت مشخصات مى‏باشد.
زبان اصلى برنامه عربى است؛ اما برنامه به گونه‏اى طراحى شده است که براى کاربران زبان‏هاى فارسى، عربى و انگلیسى به راحتى قابل استفاده است.
نرم‏افزار اعراب قرآن در دوازدهمین نمایشگاه بین المللى قرآن کریم به عنوان نرم افزاز برتر قرآنى شناخت شد و آقاى دکتر سید رضا نجفى به دلیل طراحى و تولید این نرم‏افزار به مقام ارزشمند «خادم القرآن» دست یافت.
2 . ال‏آیات الوارده فى الاحادیث الشریفة
نرم‏افزار «ال‏آیات الوارده فى الاحادیث الشریفة» که محصول تلاش مرکز کامپیوترى واحد تحقیقات اسلامى بنیاد بعثت مى‏باشد، مرجعى براى شناسایى احادیث تفسیر کننده آیات قرآن کریم مى‏باشد. اطلاعات این برنامه از احادیث تفسیرى بیش از 200 اثر از مصادر اوّلیه و از کتب غیرتفسیرى شیعه و اهل سنّت استخراج گردیده است. دسترسى به تمامى احادیثى که ذیل آیه‏اى خاص روایت شده، همراه با جست‏وجو در احادیث مرتبط با آیات و روایات تفسیرى یک کتاب مورد نظر، از قابلیت‏هاى کاربردى این لوح فشرده به شمار مى‏آید.
کاربر با دادن نام معصوم خاص مى‏تواند به مصادر و آیات تفسیر شده دسترسى پیدا کند. همچنین قابلیّت و امکان اضافه و یا اصلاح نمودن نشان‏هاى جدید احادیث را دارا است.
3 . بانک جامع اطلاعات قرآنى
این نرم‏افزار محصول کار و تلاش دبیرخانه نمایشگاه قرآن کریم مى‏باشد، که اطلاعات خود را در چند گزینه عرضه مى‏کند؛ مانند: کتاب‏هاى قرآنى، مقالات قرآنى مطبوعات کشور، پایان‏نامه‏هاى قرآنى، کتب قرآنى چاپ خارج، سازمان‏ها و مراکز قرآنى، و خادمان قرآن.
در بخش کتاب‏هاى قرآنى، مجموعه‏اى از کتاب‏هاى قرآنى عرضه شده که بخش عمده آن شامل متن تفاسیر شیعه و سنّى مى‏باشد، مانند: تفسیر ابن عباس، تفسیر قمى، تفسیر نسایى، تفسیر حبرى، تفسیر فرات کوفى، تفسیر بغوى، تفسیر ابن کثیر و... .
4. نرم‏افزار بیان
آشنایى با سوره‏هاى قرآن کریم و آگاهى یافتن از نام‏ها، محتوا، ترتیب نزول، آمار و شمارش آیه‏ها زمان و مکان نزول سوره‏ها و آیه‏ها و... یکى از راه‏هاى مهمى است که فهم معانى قرآن را براى پژوهشگر آسان مى‏کند. در حقیقت رسیدن به حقایق قرآن و درک لطائف آن بدون معرفت کامل به شأن نزول آیات و سوره‏ها، ممکن نیست.
همچنین آشنایى با اعلام قرآنى و زندگى‏نامه آنان.
امکانات:
1. متن قرآن همراه با ترجمه فارسى؛ 2. آشنایى با اعلام قرآنى و اعلام در تفاسیر به همراه شرح کوتاهى از زندگى آنان؛ 3. آشنایى با سوره‏هاى قرآن کریم؛ 4.استخاره با قرآن؛ 5. جنبه در قرآن؛ 6. شأن نزول آیات.
5 . نرم‏افزار تبیان
اولین نرم‏افزار قرآنى که در آن برداشت‏هاى تفسیرى به صورت فیش پژوهشى ارائه مى‏شود و با استفاده از سیستم رده بندى الفبایى ـ موضوعى از طریق کلید واژه، نمایه و موضوع، دسترسى به اطلاعات را براى کاربر آسان و سریع مى‏نماید. زیرساخت اطلاعات این نرم‏افزار را دست‏نوشته‏ها و یادداشت‏هاى تفسیرى آیت الله هاشمى رفسنجانى تشکیل مى‏دهد که در دوره زندان تهیه کردند و پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران براى تکمیل و ارائه آن، به مرکز فرهنگ و معارف قرآن واگذار گردید.
امکانات:
1. موضوع‏نگارى قرآن و رده‏بندى آنها به صورت فرادستى و فرودستى؛
2. گزارش موضوعات قرآن به روش الفبایى ـ موضوعى؛
3. ارائه لیست کلید واژه‏ها، نمایه‏ها و موضوع‏ها؛
4. قابلیت استفاده از سیستم مترادفات؛
5. متن قرآن با ترجمه و امکان جست‏وجو در قرآن.
این نرم‏افزار به صورت رایگان در سایت‏هاى زیر با نام Tebyan عرضه مى‏شود:
org.balagh.www
net.balagh.www6 . تبیان انگلیسى
برنامه تبیان انگلیسى، جهت بهره‏گیرى محققان انگلیسى زبان، از متن قرآن مجید و جستجو در آیات و ترجمه انگلیسى آن تهیه شده است.
7 . جامع الاحادیث، معروف به نور 2
نرم‏افزار مزبور یکى از بهترین نرم افزارهاى کاربردى در حوزه دین و علوم اسلامى به شمار مى‏رود، و محصول تلاش مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى مى‏باشد. مجموعه اطلاعات آن مشتمل بر 181 عنوان کتاب از منابع معتبر حدیثى مى‏باشد. از این میان 7 عنوان از تفاسیر روایى مهم شیعه، مانند تأویل ال‏آیات، تفسیر الامام العسکرى، تفسیر عیّاشى، تفسیر القمّى، تفسیر فرات کوفى، شواهد التنزیل و متشابه القرآن نیز در آن جاى دارد.
اما ویژگى مهم این نرم‏افزار براى محققان علوم قرآنى این است که به کمک گزینه «آیات در کتب» این نرم‏افزار مى‏تواند به بزرگ‏ترین و جامع‏ترین تفسیر روایى شیعه که تاکنون به رشته تحریر درنیامده است، دست یابند و پیرامون هر آیه کلیه احادیث مربوط را که در کتب روایى شیعه ذکر شده است، تنها در چند لحظه مشاهده نمایند.
8 . جامع التفاسیر
این لوح فشرده یکى از نرم‏افزارهاى اختصاصى در موضوع تفسیر و علوم قرآن مى‏باشد، که فقط به موضوع تفسیر و ترجمه اختصاص دارد، و از حیث حجم منابع تفسیرى و ترجمه نیز قابل توجه مى‏باشد.
برخوردارى از 18 منبع ترجمه قرآن کریم از گونه‏هاى متفاوت آن، اعمّ از ترجمه‏هاى جدید و قدیم، با ادبیّات‏هاى متفاوت زمانى و زبانى، یکى از ویژگى‏هاى این نرم‏افزار قرآنى به شمار مى‏آید، که در دیگر نرم افزارهاى قرآنى شاهد آن نیستیم.
از مزایاى دیگر نرم‏افزار جامع التفاسیر، برخوردارى آن از 60 دوره منبع تفسیرى اعمّ از منابع قدیم، جدید، فارسى، عربى و یک تفسیر به زبان انگلیسى مى‏باشد، که مجموع حجم متن آن منابع، 573 مجلّد و 000/250 صفحه مى‏باشد.
همچنان دارا بودن امکان صوت و نمایش قرآن، ترجمه و تفسیر به صورت همزمان و در یک صفحه نمایش، با امکان انتخاب نمایش صفحه‏اى و آیه‏اى براى استفاده کننده، امکان مشاهده تفسیر آیات براساس مطالب اختصاصى و عمومى از مزایاى دیگر آن است.
9 . نرم‏افزار صراط
استفاده از میراث ارزشمند اندیشمندان مسلمان در تفسیر قرآن براى پربار نمودن پژوهش‏ها و نوآورى در این عرصه از اهداف اولیه تهیه و تولید این نرم‏افزار مى‏باشد. در این نرم‏افزار با کنار هم قرار دادن مواضع فرقه‏هاى مختلف اسلامى در تفسیر قرآن، به پژوهشگر کمک مى‏شود تا در تفاسیر و مستندات آنها به تبیین ژرف‏ترى از دیدگاه‏هاى مفسران برسند.
این نرم‏افزار با استفاده از طبقه‏بندى فرادستى و فرودستى به سازماندهى اطلاعات تفاسیر پرداخته است و براى سرعت و سهولت دستیابى نظام‏مند به اطلاعات مى‏تواند از طریق کلید واژه ---<< نمایه ---<< به موضوع مورد نظر رسید.
امکانات:
1. موضوع نگارى 20 دوره تفسیر با بیش از 305 جلد کتاب تفسیرى از مذاهب مختلف اسلامى؛
2. گزارش موضوعات تفاسیر به روش الفبایى ـ موضوعى؛
3. شناخت سوره‏هاى قرآن؛ معرفى تفصیلى سوره‏ها؛
4. شناخت تفاسیر با معرفى ده‏ها دوره تفسیر به صورت اجمالى و تفصیلى با امکان تفکیک مذهب، سبک تفسیرى، زبان، قرآن، گرایش...؛
5. متن قرآن، ترجمه و امکان جست‏وجو در قرآن.
10 . فى ظلال القرآن
نرم‏افزار مزبور حاوى کتاب تفسیر فى ظلال القرآن اثر سیّد قطب است که از جمله کتاب‏هاى تألیفى قرن بیست میلادى محسوب مى‏شود. نسخه اوّل آن در سال 1998 میلادى از سوى مرکز الابحاث الحاسب ال‏آلى تدوین گردیده است.
امکانات این نرم‏افزار عبارت است از مشتمل بودن بر صوت کل قرآن، تقسیم کردن تفسیر فى ظلال به چندین درس، تخریج مجموعه احادیث وارده در تفسیر فى ظلال، جست‏وجوى سریع با یک کلمه، و یا چند کلمه، جست‏وجوى صرفى با جزء کلمه.
11 . نرم‏افزار مجمع البیان
تولید و عرضه این نرم‏افزار به همّت انتشارات فراهانى براساس متن ترجمه کتاب شریف مجمع البیان تألیف مرحوم طبرسى انجام گرفته و شامل متن کامل این تفسیر و چندین ترجمه با امکان جست‏وجوى لفظى و موضوعى است.
در نرم‏افزار مربوط علاوه بر امکان پیش‏گفته، امکان دسترسى به متن کامل قرآن، ترجمه‏هاى فارسى استاد فولادوند، استاد آیتى و ترجمه انگلیسى یوسف على نیز وجود دارد. یکى دیگر از امکانات ویژه این نرم‏افزار دسترسى به ترجمه واژه‏هاى قرآنى در حین مطالعه آن مى‏باشد. همچنین هنگام کار با این برنامه مى‏توان از صورت ترتیل قرآن نیز بهره‏مند شد.
12 . نرم‏افزار مشکاة
«مشکاة» یکى از تولیدات نرم‏افزارى موءسسه تبیان است که مشتمل بر نمایش متن قرآن کریم، امکانات اختصاصى در مورد انتخاب قارى و محدوده قرائت به همراه امکان استفاده از قرائت آیات به صورت ترتیل با صداى استاد: پرهیزگار، شاطرى و قحطانى مى‏باشد.
از جمله قابلیت‏هاى مهم این برنامه، دسترسى به 000/20 موضوع قرآنى در سه سطح، همراه جست‏وجو در آنها است. کاربر ضمن بهره مندى از تفسیر المیزان، نمونه و نور مى‏تواند از 000/80 نقش دستورى کلمات قرآن کریم اطلاع یابد و با استفاده از امکانات خاص به پژوهش در آنها نیز بپردازد.
ارائه 400 ساعت تفسیر صوتى قرآن کریم با صداى حجت الاسلام قرائتى (تفسیر نور)، استفاده از این نرم‏افزار را براى کاربران بیشترى مهیا نموده است و امکاناتى چون آموزش نحو و تلفظ تمام کلمات قرآن کریم نیازهاى آموزشى علاقه‏مندان را به گونه‏اى مطلوب پاسخ مى‏دهد.
قابلیت اتصال به چندین پایگاه اسلامى از دیگر توانمندى هایى است که در این برنامه گنجانده شده است.
13 . معجم فقهى
این نرم‏افزار که محصول تلاش مرکز معجم فقهى حضرت آیت الله گلپایگانى است، یکى از نرم افزارهاى علوم اسلامى مى‏باشد، که داراى حجم بسیار فراوانى از اطلاعات است و بیش از سه هزار جلد کتاب منبع از منابع علوم اسلامى را در خود جاى داده است.
این نرم‏افزار که در نوع خود از جهت حجم کم‏نظیر است، اطلاعات خود را در 26 گروه عرضه مى‏نماید، که دو گروه آن اختصاص به تفسیر اهل سنّت و شیعه دارد، و در گروه تفاسیر شیعه 26 عنوان (المیزان، مجمع البیان، جوامع الجامع، تفسیر القمّى، تفسیر العیّاشى، تفسیر بحارالانوار، املاء ما من به الرحمن، نور الثقلین، تفسیر صافى، تفسیر الاصفى، تبیان، تفسیر ابوحمزه ثمالى، تفسیر الامام العسکرى(ع)، کنز الدقائق، تفسیر فرات کوفى و... ) و در گروه تفاسیر اهل سنت 28 عنوان از منابع تفسیرى (تفسیر مجاهد، تفسیر الثورى، تفسیر القرطبى، تفسیر الطبرى، معانى القرآن، زاد المسیر، تفسیر الجلالین، الدرّ المنثور، تفسیر الثعالبى، فتح القدیر، احکام القرآن، شواهد التنزیل و... ) عرضه شده است.
این نرم‏افزار از امکانات فراوانى برخوردار است: یکى از ویژگى‏هاى آن امکان انتخاب گروهى از منابع اطلاعاتى مى‏باشد؛ یعنى شخص مى‏تواند به جاى یک منبع، یک گروه از منابع را انتخاب نماید. از دیگر امکانات ویژه آن، قابلیّت فیش‏بردارى از اطلاعات برنامه است، که کاربر به راحتى مى‏تواند هر مقدار اطلاعات را که بدان نیازمند باشد، از برنامه برداشت کند و با استفاده از مبدّل‏هاى موجود، به برنامه‏هاى دیگر از قبیل زرنگار، ورد و... تبدیل نموده، مورد استفاده قرار دهد.
14 . نرم‏افزار مفردات
این برنامه براساس کتاب ارزشمند مفردات راغب اصفهانى تهیه شده و از آن جهت که دربردارنده شرح کامل ریشه لغات و مشتقات آن بوده حائز اهمیت است.
امکانات:
1. ارائه متن قرآن و امکان ارجاع از کلمات متن قرآن به واژه و ریشه و ترجمه فارسى آن؛
2. ارائه لیست الفبایى الفاظ قرآن و امکان ارجاع به همان واژه در مفردات با ترجمه فارسى آن؛
3. ارائه لیست ریشه‏ها و مشتقات آن و امکان ارجاع به مفردات با ترجمه فارسى.
4. ارائه متن ترجمه کتاب مفردات؛
5. امکان مشاهده لیست احادیث، اشعار و اعلام موجود در کتاب مفردات.
امکان دست‏یابى به کلمه مورد نظر که به صورت الفبایى تنظیم شده با توضیحات لغوى، آیه مربوطه و شعر، شاهد مثال‏هایى از آیه، روایت و ترجمه آن، لیست ریشه‏ها و مشتقات الفاظ، لیست اعلام در مفردات، امکان ارجاع از لفظ قرآن به ریشه آن، ترجمه قرآن، ترجمه فارسى مفردات راغب از قابلیت‏هاى این برنامه است.
15 . مکتبة التفسیر وعلوم القرآن
نرم‏افزار مزبور، نوعى دیگر از نرم افزارهاى قرآنى و تفسیرى محسوب مى‏شود که محصول تلاش علمى مرکز ابحاث الحاسب ال‏آلى در کشور اردن مى‏باشد، و اطلاعات زیر در آن عرضه شده است.
1. تفاسیر، با 23 دوره تفسیر اهل سنت؛ مانند: التبیان فى تفسیر القرآن، تفسیر البیضاوى، تفسیر القرطبى، تفسیر ابن کثیر، تفسیر الطبرى، الدرّ المنثور، دقائق التفاسیر، تفسیر الصنعانى، معانى القرآن، تفسیر الثعالبى، تفسیر الثورى، تفسیر ابى السعود، تفسیر مجاهد، تفسیر الواحدى، تفسیر البغوى، فتح القدیر، زاد المسیر، تفسیر الجلالین، تفسیر النسفى، روح المعانى، صحیح البخارى (الجزء الخاص فى التفسیر)، سنن الترمذى (الجزء الخاص فى التفسیر)، رسائل و فتاوى ابن تیمیّه فى التفسیر.
2. علوم القرآن، با 28 عنوان.
3. رساله هایى درباره علوم قرآن، با 18 عنوان.
4. تراجم المفسّرین، با 6 عنوان، شامل طبقات المفسرّین، و معرفة القرّاء الکبار.
5. المعاجم والغریب، با 9 عنوان کتاب درباره لغت.
در این نرم‏افزار امکاناتى همچون: قابلیّت جست‏وجو به صورت عمومى و موضوعى، قابلیّت انتخاب و تعیین محدود در دامنه جست‏وجو، به صورت انتخاب گروهى و یا موردى، جست‏وجوى کلمه، جزء کلمه و مفردات جدا از هم، جست‏وجوى موضوعى در موضوعاتى مانند: ثواب القرآن، کیفیّة نزول الوحى، على کَم نزل القرآن و... موجود مى‏باشد.
16 . مکتبة علوم القرآن والتفاسیر
یکى دیگر از نرم افزارهاى اختصاصى، در موضوع تفسیر قرآن است که از سوى شرکة العریس للکمبیوتر تهیّه شده است و شامل منابع قدیمى از تفاسیر اهل سنّت مى‏باشد.
منابع و محتواى این نرم‏افزار از سه بخش تشکیل یافته است:
1. تفاسیر؛ 2. علوم القرآن والقرائات؛ 3. معاجم.
در بخش تفاسیر، یازده عنوان از منابع تفسیرى اهل سنّت ـ مانند: تفسیر طبرى، تفسیر الجلالین، تفسیر النسفى، تفسیر البیضاوى، تفسیر ابن کثیر، تفسیر الثعالبى، تفسیر القرطبى، الدر المنثور، تفسیر البغوى، تفسیر زاد المسیر، تفسیر ال‏آلوسى ـ را در خود جاى داده، آماده بهره‏بردارى مى‏باشد.
بخش علوم القرآن و القرائات، سه عنوان از عناوین مهمّ ـ مانند اسباب النزول، تأویل مشکل القرآن و المفردات فى غریب القرآن ـ را شامل شده است.
در بخش معاجم نیز دو عنوان لسان العرب و قاموس المحیط را عرضه نموده است.
17 . من هدى القرآن
نرم‏افزار مربوط مشتمل بر تفسیر 18 جلدى آیت الله سیدمحمد تقى مدرسى یزدى با نام تفسیر «من هدى القرآن» مى‏باشد. این نرم‏افزار با متن کامل قرآن همراه است، و داراى سه بخش عناوین موضوعى، الفاظ قرآن و فضل السور مى‏باشد که در هر بخش قابلیّت جستجو دارد.
18 . نور الانوار
این نرم‏افزار که محصول تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى مى‏باشد، از جمله نرم افزارهاى اختصاصى در بخش قرآن و تفسیر به شمار مى‏آید و مشتمل بر 9 تفسیر اعمّ از تفاسیر روایى و درایى، مانند المیزان عربى و فارسى، نمونه، عیّاشى، قمّى، تفسیر الامام، شبّر، مجمع البیان، شواهد التنزیل، و ده ترجمه قرآن کریم، چهار ترجمه به زبان فارسى، مانند ترجمه‏هاى آیت الله مکارم شیرازى، استاد فولادوند، معزّى و خرّمشاهى، و سه ترجمه به زبان انگلیسى، و چهارترجمه دیگر به زبان‏هاى آلمانى، فرانسوى، اسپانیولى و ترکى مى‏باشد.

تبلیغات