آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸

چکیده

متن

اشاره:
نوشتار حاضر جستارى است در چیستى دائرة‏المعارف و ویژگى‏ها و تاریخچه آن. سپس دائرة‏المعارف گونه‏هاى قرآنى پیشین را برمى رسد. همچنین به معرفى سه دائرة‏المعارف بزرگ معاصر، مى‏پردازد؛ یعنى دائرة‏المعارف قرآن لایدن، دائرة‏المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دانشنامه قرآن‏شناسى پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى.
در پایان نیز این سه دائرة‏المعارف را در اهداف، ساختار و مدخل مقایسه مى‏کند و نقاط قوت و ضعف هر کدام را مى‏شمارد.
مقدمه
مفهوم‏شناسى دائرة‏المعارف
اصطلاح دائرة‏المعارف ( Encgclooedia) را نخستین بار پطرس بستانى، در حدود 1876 م، به زبان عربى و حوزه فرهنگ اسلامى وارد کرد. وى دائرة‏المعارف را این گونه تعریف مى‏کند:
انسکلوبیذیا (aedio-Enycloedie) لفظة یونانیة معناها دائرة التعلیم و هى فى الاصل اسم لمجموع الفنون و العلوم التعلیمیة السبعة التى کان اعیان الناس یتعلمونها فى القدیم و هى الغراماتیق و الحساب و الهندسة و الموسیقى و الهیئة والمنطق و البیان. و قد ذکرها کونتلیاوس فقال هى حدقة او دائرة‏المعارف الکاملة: اما کلمة انسکلوبیذیا فى ایامنا هذه فمعناها ملخص المعرفة البشریة اما فى باب واحد او فى الابواب کلها. و هى اما ان تکون مرتبة ترتیباً نظامیاً موافقاً للارتباط المنطقى بین المواضیع او ترتیبا قاموسیا موافقا لنظام الاحرف الهجائیة و لذلک کانت الانسکلوبیذیا على نوعین خاصة و عامة نظامیة بحسب المواضیع او قاموسیة بحسب الأحرف.1
دهخدا درباره واژه «دائرة‏المعارف» مى‏نویسد:
حاوى العلوم. کتابى حاوى مجموع معارف انسانى. فرهنگ فنون و علوم. خلاصه قابل فهمى از معارف بشرى. شاخه‏اى از اطلاعات علمى، حاوى رشته‏ها و زمینه‏هاى مختلف علمى در موضوعات جداگانه و آن معمولا ترتیب الفبایى دارد؛ مانند دائرة‏المعارف بریتانیکا که نخستین بار در 1768 م انتشار یافت. دائرة‏المعارف، گاه به رشته‏هاى یک موضوع محدود است؛ چون دائرة‏المعارف کاتولیک و جز آن.2
برخى نیز نوشته‏اند:
دائرة‏المعارف، کتاب مرجعى خود بسنده، با دو هدف اصلى است: دربرگیرى دانش روزآمد درباره یک رشته خاص علمى یا گروهى از رشته‏ها، به منظور آسان کردن دسترس به رشته‏هاى علوم.3
گفتنى است که معادل واژه دائرة‏المعارف در فارسى، «دانشنامه» است.
ویژگى‏هاى دائرة‏المعارف مطلوب
مهم‏ترین ویژگى‏هاى یک دائرة‏المعارف مطلوب، عبارت است از:
1. ارائه اطلاعات جامع در یک موضوع یا رشته علمى که محقق را از منابع فرعى بى نیاز گرداند؛
2. نظام‏یافتگى اطلاعات درقالب مقالات، یا ساختار موضوعى یا الفبایى و نظمى منطقى؛
3. پیروى از شیوه علمى تدوین مقالات دائرة‏المعارفى، از جمله:
ـ گزارشى بودن مقالات؛
ـ رعایت بى طرفى در ارائه مطالب، دیدگاه‏ها و دلایل در موضوع موردبحث و پرهیز از پیش داورى و تحمیل نظر بر خواننده؛
ـ رعایت شیوه‏هاى فنى نگارش؛
ـ گزیده نویسى و پرهیز از پرگویى و تکرار؛
ـ مستند بودن مطالب؛
ـ استفاده از منابع اصیل و معتبر؛
ـ استفاده از نثر علمى و پرهیز از عبارت‏پردازى‏هاى شاعرانه؛
ـ ارائه نظام‏مند و منسجم مطالب و پرهیز از نظریه‏پردازى‏هاى نوظهور.
تأکید بر این نکته لازم است که اصل اساسى در دائرة‏المعارف‏نگارى، گزارش بى‏طرفانه اطلاعات و پرهیز ازپیش‏داورى است و بهترین راه براى دفاع از عقیده حق نیز دورى از غرض‏ورزى و بیان عین حقیقت است. بنابر این لزومى ندارد که مطالب با عبارت‏هاى غیر علمى و متعصبانه درآمیزد تا از حقیقت دور شود. این آسیب همان‏طور که برخى نوشته‏اند،4 موجب مى‏شود برخى از دانشوران به تدوین دائرة‏المعارف، در باب موضوع‏هاى مقدس و مذهبى رغبت نشان ندهند.
پیشینه دائرة‏المعارف نگارى
گسترش علوم بشرى و نیاز به مراجعه به کتاب‏هاى گوناگون و لزوم دسترسى سریع و آسان به اطلاعات، همگان را به سوى دائرة‏المعارف‏نویسى سوق داد که فشرده علوم را در هر موضوع، در جایى گردآورند تا افراد بتوانند به جاى مراجعه به صدها منبع، به یک منبع مراجعه کنند و مطالب مورد نظر را بیابند.
دائرة‏المعارف‏نگارى در جهان، پیشینه‏اى دیرینه دارد. گویا چینى‏ها نخستین ملتى بوده‏اند که در اندیشه تألیف آن برآمده‏اند و پانزده سده پیش از میلاد، مجموعه‏هایى پر حجم و جُنگ‏گونه نوشتند که برخى از آنها هنوز پابرجا است.
5بستانى نوشته است:
اکثر مورخان برآنند که سبوسیبوس پسر برادر و شاگرد افلاطون، اولین کسى بود که دائرة‏المعارف نوشت؛ ولى به دست ما نرسیده است.
6ولى دهخدا معتقد است که اولین دائرة‏المعارف در قرن پنجم میلادى توسط شخصى به نام «مارسیانوس کایلا» نوشته شد که معلومات آن روزى بشر را ـ که مجموعاً هفت علم بود ـ در یک مجلد مورد بحث قرار داد و آن هفت علم عبارت بودند از: صرف و نحو، معانى و بیان، هندسه، نجوم، حساب و موسیقى.
در بین مسلمانان در سده‏هاى نخستین اسلامى، انواع تألیفات دائرة‏المعارف‏گونه پدید آمد که مشتمل بر مسائل و مباحث علوم و فنون گوناگون بود. دهخدا معتقد است که فکر دائرة‏المعارف‏نویسى در قرن سوم پیدا شد و رسائل اخوان‏الصفا از دائرة‏المعارف‏هاى اختصاصى است.7 نیز کتاب‏هایى همچون عیون‏الاخبار ابن قتیبه (213 ـ 270 ق) و الحیوان جاحظ (163 ـ 255 ق) را نخستین نسل دائرة‏المعارف‏هاى جهان اسلام شمرده‏اند. مجموعه‏هایى چون احصاء العلوم فارابى، مفاتیح‏الغیب خوارزمى، جامع‏العلوم فخر رازى، مفاتح‏العلوم سکّاکى و نفائس‏الفنون آملى را هم در این مسیر برشمرده‏اند.
8دگرگونى دائرة‏المعارف نویسى در اروپا با آثار فرانسیس بیکن (1561 ـ 1626م) آغاز شد که بر پایه رده بندى تازه‏اى از علوم بشرى نوشته شد. در سده هفدهم میلادى، روش تنظیم دائرة‏المعارف از موضوعى و رشته‏اى، به الفبایى تبدیل شد. از نخستین دائرة‏المعارف‏هاى الفبایى در اروپا، فرهنگ بزرگ تاریخى لوئى مورى بود که در سال 1674 انتشار یافت؛ ولى سر آغاز دائرة‏المعارف‏نویسى نوین را، دائرة‏المعارف چمبرز به زبان انگلیسى (1728 م) دانسته‏اند.
9دائرة‏المعارف‏نویسى فارسى به شیوه نو در ایران، با نامه دانشوران (1294 ق) آغاز شد، پس از آن چندین مجموعه دائرة‏المعارفى رخ نمود که برخى از آنها عبارتند از:
ـ دائرة‏المعارف اسلامى، محمد على خلیلى (جلد اول: 1318 ق).
ـ دائرة‏المعارف میرزا عبدالحسین خان سپهر (م 1351 ق).
ـ دائرة‏المعارف اسلامیه، به همت عبدالعزیز جواهر کلام (1372 ق).
ـ قاموس المعارف، تألیف محمد على خیابانى تبریزى (م 1373 ق).
ـ لغت‏نامه فارسى دهخدا. (وى در جلد 24، ص 5، کتاب خودش را از گروه دائرة‏المعارف‏ها مى‏شمارد).
ـ دائرة‏المعارف فارسى، به سرپرستى غلامحسین مصاحب.
ـ دانشنامه ایران و اسلام.
ـ دانشنامه مصوّر (1368 ش).
ـ دائرة‏المعارف تشیع (1361 ش).
ـ دائرة‏المعارف بزرگ اسلامى (1362 ش).
ـ دانشنامه جهان اسلام (1362 ش).
تاریخچه دانشنامه نگارى نشان مى‏دهد که در فرهنگ بشرى، این حرکتى رو به رشد و کمال بوده است، و هر روز تخصصى‏تر مى‏شود؛ هم از جهت شیوه دائرة‏المعارف‏نویسى و نکات ریزى که باید در آن رعایت شود، و هم از جهت موضوع دائرة‏المعارف؛ به طورى که مى‏توان گفت عصر دائرة‏المعارف‏هاى بزرگ که تمام علوم و فنون بشرى را شامل شود رو به پایان است وعصر دائرة‏المعارف‏هاى تخصصى در هر رشته و موضوع شروع شده و هر روز بالنده‏تر مى‏شود. یکى از نمونه‏هاى آن، شروع دائرة‏المعارف‏هاى قرآنى در شرق و غرب جهان است.
دائرة‏المعارف‏نگارى قرآنى
دائرة‏المعارف‏هاى قرآنى نیز همچون دائرة‏المعارف‏هاى عمومى، سیرى تکاملى داشته‏اند؛ به طورى که با تنظیم «قاموس‏ها وفرهنگ‏ها و واژه‏نامه‏هاى قرآنى»10 شروع شده و با گردآورى «مجموعه مقالات و گفتارها در مورد مفاهیم و موضوعات قرآنى»11 ادامه یافته‏اند. سپس دانشنامه‏ها و دائرة‏المعارف‏هاى قرآنى نیز به آنها ملحق شده‏اند.
البته برخى از آنها ویژگى‏هاى دائرة‏المعارف را ندارند، ولى در تاریخچه تکاملى دائرة‏المعارف قرآنى از آنها نام مى‏برند.12
برخى از این موارد عبارتند از:
1. دائرة‏المعارف قرآن، جلال الدین سیوطى، ترجمه محمد جعفر اسلامى، 1362 ش، بنیاد علوم اسلامى، تهران، فارسى دو جلدى، مشتمل بر هشتاد نوع از علوم مرتبط با قرآن.
این اثر، ترجمه الاتقان فى علوم القرآن سیوطى است که مجموعه‏اى موضوعى در عرضه علوم قرآن است.
2. دائرة‏المعارف بزرگ قرآنى (فارسى)، جلیل ملاجوادى، 114 جلد.
3. دائرة‏المعارف بزرگ واژگان قرآنى (فارسى ـ انگلیسى)، گروهى از محققان حوزه و دانشگاه، دفترتبلیغات اسلامى مشهد.
4. دائرة‏المعارف فرهنگ قرآن (فارسى) سید طاهر شاه‏چراغى، 1300 ش، به ترتیب حروف معجم آیات و روایات و لغات و حکایات.
5. دائرة‏المعارف قرآن (عربى)، شیخ حسن سعید تهرانى (م 1337 ـ 1416 ق).
6. دائرة‏المعارف قرآن (فارسى)، میر سید ابوالفتح دعوتى(متولد 1316 ش).
7. دائرة‏المعارف قرآن، مهران کندرى، 1372 ش، انتشارات سیمین، تهران.
8. دائرة‏المعارف قرآن کریم (فارسى)، جمعى از نویسندگان، 11 جلد، گرد آورنده: حسن سعید، کتابخانه چهل ستون مسجد جامع تهران.
9. دائرة‏المعارف قرآن کریم (انگلیسى)، مولانا وحیدالدین خان، مرکز مطالعات اسلامى هند، دهلى، 300 صفحه.
10. دائرة‏المعارف القرآنیة، حاج شیخ یحیى فلسفى شیرازى.
11. دائرة‏المعارف قرآن کریم، ترجمه دکتر محمد على نجفى.
12. دائرة‏المعارف قرآن‏شناسى، على حاجى‏وند، دانیال، تبریز، 1378 ش، فارسى، 245 صفحه، اطلاعات موضوعى.
13. دائرة‏المعارف قرآن کریم، گردآورى حسن سعید کتابخانه چهل‏ستون مسجد جامع تهران، 1406 تا 1411 ق، تهران، فارسى، 10 جلد، شامل مقالات و خطاب نامه‏هاى پراکنده از افراد مختلف در موضوعات مربوط به قرآن.
14. دانشنامه قرآن و قرآن‏پژوهى، بهاء الدین خرمشاهى، دوستان، ناهید، تهران 1377 ش، فارسى، دو جلدى، 2382 صفحه، شامل مقالاتى در 19 محور، مثل: اعلام، احکام، سور، اصطلاحات ادبى، علوم قرآن، واژگان کلیدى، قرآن پژوهى، نهادهاى قرآنى و هزار زندگى نامه خودنوشت یا دیگرنوشت از قرآن پژوهان قدیم و جدید، شامل 3600 مقاله با نظام الفبایى غیر ریشه‏اى.
15. فرهنگ قرآن، محمد باقر شریعت سنگلجى، دانشگاه آذربادگان، تبریز، 1353 ش، شامل مقالاتى پیرامون لغات، اعلام تاریخى و جغرافیایى واصطلاحات خاص قرآنى.
16. نثر طوبى یا دائرة‏المعارف قرآن مجید، ابوالحسن شعرانى، کتابفروشى اسلامیه، تهران، بى تا، 604 صفحه دردو جلد، فارسى، مشتمل بر شرح لغات و مصطلحات قرآنى بر نظام الفبایىِ ریشه‏اى. (البته این کتاب یک لغت نامه قرآنى به شمار مى‏آید و نهادن نام دائرة‏المعارف برآن خالى از تسامح نیست).
17. قاموس القرآن الکریم (المدخل)، موءسسة الکویت للتقدم العلمى، 1992 م، عربى، 260 ص، مشتمل بر مباحث کلى قرآنى مثل اعجاز و احکام و تفسیر.
18. فرهنگ قرآن، اکبر هاشمى رفسنجانى و محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، 1379 ش، شامل کلیدواژه‏هاى قرآنى به شکل طبقه بندى شده و با نظام الفبایى.
19. دائرة‏المعارف قرآن کریم، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، بوستان کتاب قم، 1382 ش، بر اساس ساختار الفبایى (تا کنون جلد اول و دوم آن منتشر شده است).
21. دائرة‏المعارف قرآن، جان دامن مک اولیف، لیدن هلند، 2001 م، مشتمل بر هزار مدخل در موضوعات و اعلام قرآن، با کمک قرآن پژوهان مستشرق معاصر. (سه جلد آن تا کنون منتشر شده است).
21. دانشنامه قرآن‏شناسى، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى (از سال 1381 ش شروع شده و جلدهاى نخستین آن آماده چاپ است).
سه دائرة‏المعارف اخیر، موضوع بررسى‏هاى این مقاله است.
با توجه به ضوابط و ویژگى‏هاى دانشنامه‏نگارى، نام دائرة‏المعارف بر اکثر آنچه نام بردیم، صدق نمى‏کند؛ همان طور که در دائرة‏المعارف قرآن به این مطلب تصریح شده است.13 مگر اینکه دائرة‏المعارف‏نویسى در موضوعات خاص قرآنى را با تسامح دائرة‏المعارف قرآنى بنامیم و از اشکالات فنى آنها چشم پوشیم.
بنابراین اگر کسى ادعا کند که فقط سه مورد اخیر دائرة‏المعارف قرآنى مصطلح به شمار مى‏آیند، گزافه نگفته است. هر یک از این سه دائرة‏المعارف نیز با رویکرد و ویژگى‏هاى خاصى، به صورت فنى و علمى به نگارش درآمده و ادامه دارند.
بررسى سه دائرة‏المعارف بزرگ قرآنى
قبل از هر چیز لازم است که این سه دائرة‏المعارف بزرگ معاصر را بشناسیم و ویژگى‏ها و اهداف آنها را روشن نماییم تا بتوانیم در مرحله بعد، به مقایسه آنها بپردازیم.
1. دائرة‏المعارف قرآن لایدن (QrantheofEncyclooedia)
جلد اول و دوم وسوم این دائرة‏المعارف منتشر شده است و در مقدمه جلد اول خانم جان دمن مک اولیف14 سرویراستار دائرة‏المعارف، توضیحات خوبى درباره آن داده است و نیز چند مقاله در معرفى این دائرة‏المعارف نوشته‏اند؛ از جمله:
ـ دائرة‏المعارف قرآن به انگلیسى، مرتضى کریمى نیا، گلستان قرآن، سال چهارم، ش 86، آبان 1380، ص 35 ـ 36.
ـ معرفى و نقد دائرة‏المعارف قرآن لیدن، قبسات، سال هشتم، ش 29، پاییز 1382، ص 267 ـ 285.
ـ انتشار جلد سوم دائرة‏المعارف قرآن EQ، کتاب ماه دین، سال هفتم، ش 1، شماره پیاپى 73، آبان 1382 ش، ص 51 ـ 53.
آشنایى با دائرة‏المعارف قرآن، مرتضى کریمى نیا، گلستان قرآن، سال هفتم، ش 190، آبان 1383 ش، ص 30 ـ 56.
تعریف: مجموعه مقالاتى که مستقیم یا غیر مستقیم یک مجموعه، تفسیر قرآن راترسیم مى‏کند؛ ولى محور آن قرآن است (نه دائرة‏المعارف قرآن همراه با تفسیر)؛ تحقیقى که از کثرت نقطه‏نظرات و پایه‏هاى استدلالى رشد یافته است و آمده است تا فهم و شعور علمى از قرآن را ارائه کند و ارتقا دهد.
نهاد سرپرستى: سرویراستار این دائرة‏المعارف خانم جان دمن مک اولیف، استاد دانشگاه جرج تاون (آمریکا) است و چهار نفر از قرآن پژوهان مشهور غرب او را همراهى مى‏کنند؛ یعنى: کلودژیلیو از فرانسه، ویلیام گراهام از آمریکا، و دادقاضى از شیکاگو، آندرو رپین از کانادا. هیئت مشاوران ارشد آن عبارتند از: نصر حامد ابوزید، محمد ارکون، گرهارد بورینگ (آمریکا)، جرالد هاوتینگ (انگلستان)، فِرد لیمهاوس (هلند)، آنگلیکا نویرورت (آلمان). نویسندگان آن از کشورهاى مختلف مسلمان و غیر مسلمان هستند. این اثر قرآنى توسط انتشارات بریل حمایت مى‏شود.
مراحل اجرایى: طرح دائرة‏المعارف قرآن، در لیدن هلند توسط جان دمن مک اولیف در سال 1993 میلادى با همکارى دانشمندان مختلف شروع شد و جلد اول آن در سال 2001 م از سوى انتشارات بریل در لیدن (هلند) چاپ شد که حاوى حرف A تا D است و جلد دوم آن مشتمل بر حرف E تا I در سال 2002 و جلد سوم شامل حرف J تا O در سال 2003 انتشار یافت.
اهداف: 1. خلق اثرى مرجع که بهترین موفقیت قرن را در زمینه پژوهش‏هاى قرآنى به دست آورد؛ 2. باعث برانگیخته شدن تحقیق گسترده‏ترى در زمینه قرآن در دهه‏هاى آینده بشود؛ 3. در دسترس قراردادن دنیاى پژوهش‏هاى قرآن براى طبقه دانشمندان آکادمیک و خوانندگان تحصیل کرده، با توجه به اطلاعات ناقص و ناتمامى که در زبان‏هاى اروپایى نسبت به قرآن وجود دارد و فقر علمى براى ارائه به دانشجویان.
رویکردها: 1. دائرة‏المعارف قرآن هم به آینده و هم به گذشته نگریسته و این بینش دو جانبه ساختمان این دائرة‏المعارف را شکل داده است؛ 2. قالب‏هاى الفبایى پیش بینى شده دائرة‏المعارف گسترش مى‏یابد تا شامل مقالات طولانى و مبسوط بشود؛ 3. ضمن احترام به دستاوردهاى قرن گذشته، موفقیت‏هاى این قرن را نیز ترویج مى‏کند؛ 4. دائرة‏المعارف قرآن شامل تفسیر قرآن نمى‏شود. از این رو حتى در مورد مفسران قرآن مثل طبرى و فخر رازى قطعه مستقل نخواهد داشت، اما ارجاع‏هایى به آنها خواهد داشت؛ 5. گسترده‏ترین شعاع ممکن از یک تحقیق علمى موشکافانه درباره قرآن در دائرة‏المعارف مى‏گنجد؛ 6. استفاده از روش‏ها و دیدگاه‏هاى متفاوت در لا به لاى دائرة‏المعارف یک اقدام عمدى بوده است.
ساختار علمى: حدود هزار مدخل با نظم الفبایى متداول در این دائرة‏المعارف وجود خواهد داشت که این مدخل‏ها دوگونه‏اند:
یک. مدخل‏هاى مربوط به اشخاص، مفاهیم، اماکن، ارزش‏ها، اعمال و وقایع که در درون متن قرآن یافت مى‏شوند یا ارتباط قابل توجهى با متن دارند.
دو. مدخل‏هایى که در مورد موضوعات مهم در زمینه پژوهش‏هاى قرآنى است؛ مثل هنر و معمارى در قرآن یا علم تاریخ و قرآن.
در این دائرة‏العمارف از مدخل‏هایى با عنوان‏هاى انگلیسى استفاده شده است (نه واژه‏هاى عربى که با الفباى انگلیسى نوشته مى‏شود، آن گونه که دائرة‏المعارف اسلام عمل کرده است) و براى اینکه مشکل معادل‏سازى و معادل یابى عربى حل شود، فهرستى موضوعى حاوى کلمات انگلیسى و واژگان حرف به حرف نقل شده به عربى در آخرین جلد خواهد آمد.15
آقاى على کریمى مجموع مدخل‏هاى جلد اول تا سوم دائرة‏المعارف لایدن را 445 مورد معرفى مى‏کند16، ولى پس از بررسى روشن شد که فهرست کل مدخل‏هاى این سه جلد از این قرار است:
جلد اول: 325 مدخل؛
جلد دوم: 263 مدخل؛
جلد سوم: حروف J تا O، حدود 200 مدخل.
اینک براى آشنایى بیشتر مخاطبان، برخى عناوین مدخل‏هاى جلد سوم را یاد مى‏کنیم:
گوش‏ها؛ زمین؛ زلزله، زمین لرزه؛ شرق و غرب؛ بوم‏شناسى، روابط جانداران با محیط؛ علم اقتصاد؛ عدن، بهشت؛ ویراستارى قرآن؛ آموزش و پرورش؛ مصر؛ گزینش، انتخاب؛ عناصر؛ فیل؛ الیاس؛ یسع؛ اختلاس، دزدى؛ جَنین؛ مهاجرین و انصار، مهاجرت؛ دشمنان؛ امر به معروف و نهى از منکر؛ ادریس؛ ورود به خانه‏ها از پشت آنها؛ رشک، حسد؛ نگارش روى فلزات و سنگ‏ها (علم یا هنر حکاکى)؛ گمراهى، انحراف؛ معادشناسى، خلود، جاودانگى؛ اخلاق وقرآن؛ ایتوپى؛ مدح، تمجید؛ حوّا؛ غروب؛ قرآن در زندگى روزمره؛ شرّ، بدى؛ سیئات؛ تفسیر قرآن در دوره باستان و قرون وسطا؛ تفسیر قرآن در عصر اخیر و معاصر؛ نصایح و مواعظ؛ تبعید، نفى بلد؛ استعاذه، تعویذ؛ لشکرکشى‏ها و نبردها؛ چشم‏ها؛ حزقیال نبى، حزقیل نبى، عزرانبى؛ افسانه‏ها؛ صورت، چهره؛ وجه الله (صورت خدا)؛ فرقه، گروه؛ فضیلت و... .
نقاط قوت
1. استفاده از نویسندگان متنوع در غرب و شرق جهان.
2. توجه به موضوعات نو (مثل فیمینیسم) همراه با توجه به موضوعات سنتى.
3. جداسازى دائرة‏المعارف قرآن از تفسیر قرآن.
4. طرح زمان بندى شده و سرعت عمل در نشر دائرة‏المعارف.
5. بازگشت از شیوه مستشرقان قدیمى و رعایت انصاف در اظهار نظرها در بسیارى از موارد؛ مثلا در مقاله «قرآن و فیمینیسم»، «مارگارت بدران»17 تصریح مى‏کند که قرآن‏مدافع حقوق از دست رفته زنان است. همچنین در مقاله «تحریف»18، «نیوباى» تصریح شده که اتهام تحریف باورى به شیعه، اتهامى بى اساس است و قرآنِ شیعیان با اهل سنت تفاوتى ندارد. نیز «دنیس اى» در مقاله «عایشه»19 به برترى فاطمه (س) بر همه زنان جهان تصریح مى‏کند.
نقاط ضعف
1. ادعاى تحقیق موشکافانه. این ادعا که در مقدمه دائرة‏المعارف آمده است، در عملکرد برخى نویسندگان در پاره‏اى از مقالات دانشنامه، به چشم نمى‏آید.
مثلا «کلود جیلیوت»، در مقاله «تفسیر قرآن در دوره باستان»20 کتاب حقایق التأویل فى متشابه التنزیل سید مرتضى(م 406 ق) را از تفاسیر معتزله معرفى مى‏کند و نیز شیخ طوسى (م 460 ق) و شیخ طبرسى (م 548 ق) را از مفسران شیعى معتزلى معرفى مى‏کند! در حالیکه مى‏دانیم در جهان اسلام سه جریان عمده کلامى وجود دارد: اشاعره؛ معتزله؛ شیعه. جریان سوم هر چند با جریان معتزلى در برخى مقولات ـ مثل عقل گرایى ـ تشابه دارند، اما هر کدام جریان مستقلى هستند و ویژگى‏هاى خاص خود را دارند. براى مثال شیعه معتقد به استمرار نبوت در امامت است، ولى معتزلیان با این عقیده مهم کلامى شیعه همراه نیستند. و یا معتزله «منزلة بین المنزلتین» را قبول دارند که مورد پذیرش کلام شیعى نیست.21
البته به نظر مى‏رسد که این لغزش دائرة‏المعارف لایدن، از کتاب‏هایى همچون التفسیر و المفسرون دکتر ذهبى ریشه گرفته باشد، که قبل از آنان همین نسبت‏ها را به سید مرتضى داده بود.22
2. مشکلات روش شناختى در معرفى تفاسیر. مثلاً «راترود ویلانت» در مقاله «تفسیر قرآن در دوره جدید و معاصر»23 تفسیر عقلانى را منحصر به تفسیر اجتهادى افرادى همچون سید احمد خان هندى (م 1898 م) و محمد عبده مصرى (م 1905م) کرده است که بین تمدن و علم غربى با قرآن جمع کرده‏اند.
جالب آن است که در ادامه مقاله، کتاب الهدایة والعرفان فى تفسیر القرآن بالقرآن را به محمد ابوزید (1930 م) نسبت مى‏دهد. در حالى که اولاً کتاب فوق از ابوزید نیست، بلکه از سرسید احمد خان هندى است و ثانیاً کتاب فوق از تفاسیر علمى به شمار مى‏آید، نه تفاسیر عقلى. ثالثاً تفسیر عقلانى یا تعقّلى منحصر در تفسیر اجتهادى نیست، بلکه واژه «عقل» در مسائل تفسیرى دو کاربرد دارد: اول عقل برهانى که با استفاده از برهان‏هاى عقلى به تفسیر مى‏پردازد، مثلا آیه یَدُ اللّهِ فَوقَ أیدِیهِم24 با توجه به برهان عقلى بر اینکه «خدا جسم نیست» تأویل مى‏شود و دست از ظاهر آن بر مى‏داریم و مى‏گوییم مقصود از «دست» در اینجا قدرت است. دوم عقل مصباحى یا قوه مدرکه و نیروى فکر است که در روش‏هاى تفسیرى متعدد به کار مى‏رود. زیرا هماره از نیروى فکر براى تدبّر و فهم آیات و جمع بندى و استنباط و اجتهاد استفاده مى‏شود که نوع اخیر را تفسیر اجتهادى مى‏نامند.25
بنابراین تفسیر عقلانى منحصر به تفاسیر محمد عبده مصرى (1848 ـ 1905م) و سید احمد خان هندى (1898 ـ 1817 م) نمى‏شود؛ بلکه این نوع تفسیر در میان مسلمانان سابقه‏اى هزار ساله دارد که از تفسیر شیخ طوسى و طبرسى (م 548 ق) شروع شد و همچنان ادامه دارد.
آرى تفسیر محمد عبده داراى نوآورى‏هایى بوده است از جمله توجه به گرایش اجتماعى در تفسیر و نیز توجه به روش علمى ونقش علوم جدید در تفسیر که از مطالعه تفسیر عمّ جزء و تفسیر شاگردش رشید رضا در المنار روشن مى‏شود.
3. تکرار مطالب بى اساس و تهمت‏هاى مستشرقان گذشته، نسبت به قرآن. با اینکه شیوه عمومى این دائرة‏المعارف با پژوهش‏هاى قبلى مستشرقان فاصله زیادى دارد و رویکردى منصفانه و محققانه بر بسیارى از مقالات آن حاکم است، ولى برخى از نویسندگان مقلدانه و بدون تحقیق، همان مطالب قبلى مستشرقان را تکرار کرده‏اند که به یک نمونه اشاره مى‏کنیم:
در مدخل «هارون»، آندرورپین، چنین مى‏نویسد:
قرآن به غلط و خطا مادر عیسى (ع) را خواهر هارون مى‏داند: یا اختَ هَاروُنَ.26 حال آنکه هارون قرن‏ها پیش از مادر عیسى مرده بود. در کتاب مقدس آمده است که هارون خواهرى به نام مریم داشت که در زمان هارون و موسى بوده است، نه در زمان عیسى.27
اگر آندرورپین به تفاسیر مهم شیعه و اهل سنت توجه مى‏کرد، در مى‏یافت که این جمله قرآن که از زبان مخالفان مریم حکایت شده است، ضرب المثلى در میان قوم او بوده است. در حدیثى از پیامبر(ص) نیز حکایت شده که: «چون هارون مرد پاکى بود، در میان بنى‏اسرائیل ضرب المثل شده بود. از این رو به افراد پاک مى‏گفتند: این برادر یا خواهر هارون است». 28
این لغزش آندرورپین در فهم آیه قرآن و عدم توجه او به تفاسیر و روایات تفسیرى و نسبت خطاى تاریخى به قرآن دادن، همان اندازه براى دائرة‏المعارف لایدن مشکل آفرین است که عدم توجه آندرورپین و سرویراستاران و ناظران دائرة‏المعارف فوق به تحقیقات مستشرقان و نقدهاى مسلمانان به آنها، مشکل ساز است؛ چرا که این مطلب آندرورپین مطلب جدیدى نیست؛ بلکه تکرار مطالب مستشرقان قبلى است، گویا اولین بار شخصى به نام ادریان ریلاند (1676 ـ 1718م) این اشکال را بر قرآن مطرح کرد و مسلمانان بارها جواب این اشکال را داده‏اند و لغزش مستشرقان را در فهم آیه فوق آشکار کرده‏اند. از جمله عبدالرحمن بدوى (1988م) در کتاب دفاع عن القرآن، ص161، همین اشکال را مطرح کرده و جواب مفصلى مى‏دهد. عجیب این است که چهارده سال بعد از انتشار کتاب عبدالرحمان بدوى همان اشتباه مستشرقان قبلى در دائرة‏المعارف لایدن تکرار مى‏شود، بدون اینکه به جواب آن اشاره شود.
4. تناقض درونى. در هر کتاب لازم است مطالب آن در تناقض باید یکدیگر نباشد؛ به‏ویژه در مسائل تاریخى که به مذاهب و کتاب‏هاى آسمانى نسبت داده مى‏شود؛ اما در دائرة‏المعارف لایدن گاهى این تناقض‏ها به چشم مى‏خورد. مثلاً جوین بُل در مقاله «حدیث و قرآن» مطالبى در مورد تحریف قرآن حکایت کرده است؛ از جمله: آیه رجم را از سیوطى نقل مى‏کند که بر محمد (ص) وحى شده، اما در قرآن نیامده است! کلمه «ائمه» به امت تبدیل شده است! به شیعه نسبت مى‏دهد که معتقدند سوره احزاب در اصل از سوره بقره طولانى‏تر بوده است، ولى درمعرض تغییر قرار گرفته است! شیعه قرائت‏هاى هفت گانه قرآن را براى استنباط فتاواى فقهى تفسیر کرده‏اند!
29در حالى که مسئله تحریف قرآن را «ینوباى» در مقاله «تحریف»،30 مردود اعلام کرده است.
این مطلب اولا تناقض درونى دائرة‏المعارف قرآن لایدن را آشکار مى‏سازد. ثانیا روایات مربوط به تحریف توسط علماى بزرگ شیعه و اهل سنت، بارها مورد نقد قرار گرفته و مردود اعلام شده است؛ چرا که بسیارى از این روایات، مخالف قرآن است و هر چه مخالف قرآن باشد، اعتبار ندارد، و سند این روایات نیز مخدوش است و برخى از آنها نیز به مطالب تفسیرى و اختلاف قرائات اشاره دارد. ثالثاً مسئله زیادتر بودن اصل سوره احزاب از سوره بقره در اهل سنت به اُبى بن کعب و عایشه نسبت داده شده است.31 پس چرا نویسنده، شیعه را به این مطلب متهم مى‏سازد؟! رابعاً قرائت‏هاى هفت گانه قرآن که در برخى احادیث حکایت شده، از نظر سند و دلالت آنها، مورد خدشه علماى شیعه قرار گرفته است.32 از آنجا که قرائات متواتر نیست و قرآن به وسیله آنها اثبات نمى‏شود، نمى‏توانند مبناى حکم فقهى قرار گیرند. بلى روایت حفص از عاصم به خاطر اینکه بیشترین تطابق را با قرآن متواتر مسلمانان دارد، مورد اعتنا قرار گرفته و قرآن‏هاى فعلى در جهان اسلام معمولاً بر اساس این قرائت چاپ مى‏شود.
5. کمبود اطلاعات لازم در یک زمینه. همان طور که در مبحث ویژگى‏هاى دائرة‏المعارف گذشت، وظیفه دائرة‏المعارف آن است که تمام اطلاعات لازم را در مورد یک مطلب به صورتى فشرده ارائه کند؛ به طورى که خواننده را از مراجعه به کتاب‏هاى دیگر بى نیاز سازد. اما گاهى دائرة‏المعارف لایدن این مهم را به انجام نرسانده است.
مثلاً خانم جین دمن مک اولیف، در مقاله «فاطمه» نوشته است که مفسران قرآن آیه 61 در آل عمران (آیه مباهله) و 33 در احزاب (آیه تطهیر) را در مورد فاطمه(س) مى‏دانند.
سپس از تفسیر طبرى نقل مى‏کند که مقصود از «اهل البیت» در سوره احزاب، محمد، فاطمه، على، حسن و حسین(ع) هستند؛ ولى از «عکرمه» نقل مى‏کند که مقصود همسران پیامبر(ص) هستند.33 در حالى که اولاً آیات مربوط به فاطمه(س) در قرآن از 60 آیه تا 135 آیه حکایت شده است.
34البته برخى شأن نزول آنها در مورد فاطمه(س) و در برخى آنها فاطمه(س) از مصادیق یا تأویل یا بطن و یا تفسیر آیه شمرده شده است و برخى آیات نیز مورد تأیید و تأکید مفسران بزرگ شیعه و اهل سنت بوده است؛ از جمله سوره کوثر35 و آیات نذر در سوره انسان (هل اتى).36
درباره فاطمه (س) بیش از 2400 کتاب نوشته شده37 که در بسیارى از آنها آیات مربوط به حضرت فاطمه (س) یادآورى شده است.
عدم توجه به این میراث گران سنگ اهل سنت و شیعه در مورد آیات مربوط به حضرت زهراء(س) از نویسنده و سرویراستار دائرة‏المعارف قرآن لایدن قابل اغماض نیست و ممکن است برخى آن را حمل بر کم اطلاعى نویسنده بنمایند.
ثانیاً نویسنده دائرة‏المعارف لازم است گزارش کاملى از دیدگاه‏ها را در هر موضوع ارائه کند و اگر از کسى یک دیدگاه را نقل کرد، دیدگاه مخالف او را نیز حکایت کند. در مثال فوق هنگامى که حدیث عکرمه حکایت شد، لازم بود که به ضعف سند حدیث عکرمه اشاره مى‏شد؛ به ویژه آنکه بزرگان علم رجال در اهل سنت و شیعه عکرمه را تضعیف کرده‏اند و او را از خوارج دانسته‏اند.38 نیز باید به ضعف دلالتى حدیث عکرمه (نزلت فى نساء النبى(ص) خاصة)39 اشاره مى‏شد؛ چون همان‏طور که برخى مفسران اشاره کرده‏اند، آیه تطهیر دلالت بر پاکى از هر گونه گناه و آلودگى یعنى عصمت اهل‏بیت دارد.40 و این مطلب نمى‏تواند مربوط به همه زنان پیامبر(ص) باشد که آیات 4ـ 6 سوره تحریم در مورد توبه آنان نازل شده است.41
در مورد دائرة‏المعارف قرآن لایدن، اشکالات اساسى دیگرى نیز وجود دارد که از نقل همه آنها در این مقاله صرف نظر مى‏کنیم.
دو. دائرة‏المعارف قرآن کریم
پیش‏گفتار جلد اول این دائرة‏المعارف در 34 صفحه تنظیم شده و اطلاعات خوبى در مورد این دائرة‏المعارف آورده است.
کتاب، مرجعى خود بسنده است که در برگیرنده اطلاعات اصیل در قلمرو موضوعات، مفاهیم، اعلام و علوم قرآنى مى‏باشد که آنها را با نثر معیار در اختیار عموم اهل تحقیق، طلاب و دانشجویان قرار مى‏دهد.42
نهاد سرپرستى: مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم.
پیشنهاد طرح نخستین دائرة‏المعارف توسط مسئول سابق مرکز فرهنگ و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین ایزدپناه ارائه شده است. سپس حجت الاسلام و المسلمین خراسانى به عنوان مسئول دائرة‏المعارف نقش ایفا کرده است.
این دائرة‏المعارف داراى گروه‏هاى علمى در زمینه تاریخ، اعلام، فقه و حقوق، فلسفه و کلام، علوم قرآنى، معارف و مفاهیم قرآنى، ادیان و... است و از تعداد زیادى همکار علمى و پژوهشگر و مشاور قرآنى و ارزیاب بهره مى‏برد که در جلد اول نام 64 نفر آنها آمده است.
مراحل اجرایى: با اینکه در پیش‏گفتار جلد اول دائرة‏المعارف قرآن کریم مطالب سودمندى آمده است و حتى در مورد سازمان و گردش کار و مدخل‏یابى و نگارش مقالات و... توضیحات لازم داده شده است، اما در مورد زمان آغاز دانشنامه و پایان آن یا مراحل انجام یافته و در دست اجرا به طور دقیق مطلبى یافت نشد.
ولى در میزگرد «معرفى جدیدترین دائرة‏المعارف‏هاى قرآنى» سرپرست این دائرة‏المعارف، آقاى على خراسانى، سال شروع را 1376 ش اعلام کرد.43 جلد اول آن در سال 1382 ش چاپ شد و پیش بینى مى‏شود تا سال 1389 ش به طول انجامد.44
اهداف: «هدف اصلى این دائرة‏المعارف عبارت از ارائه اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو و موضوعات قرآنى است؛ به گونه‏اى که اهل تحقیق را در این موضوعات، به مثابه منبعى مادر و ماندگار، از منابع فرعى بى نیاز کند. در کنار این هدف اصلى و خاص، غرض عمومى تدوین دائرة‏المعارف حاضر این است که مخاطبان دانش‏پژوه در حد مطالعات پایه اسلامى نیز بتوانند از پژوهش‏هاى اصیل و قویم قرآنى بهره گیرند».45
رویکردها: رویکردهاى اساسى دائرة‏المعارف قرآن کریم را از لا به لاى پیش‏گفتار آن مى‏توان این گونه استنباط کرد:
1. توجه به عموم مخاطبان اهل تحقیق و طلاب و دانشجویان؛ یعنى قلم دائرة‏المعارف به گونه‏اى انتخاب شده که عموم دانش پژوهان آشنا به مبانى قرآنى بتوانند از آن استفاده کنند.
2. حفظ بى طرفى و علمیت و امانت درنقل همه دیدگاه‏ها و در عین حال ذکر نقدهاى علمى وارد بر هر دیدگاه.
3. حفظ همزمان علمیت بى‏طرفانه و غیرت و حمیّت دینى؛ یعنى پرهیز از عبارت‏هاى غیر علمى و متعصبانه و تکیه بر اطلاعات دست اول و سالم و دفاع ازحقیقت.46
4. احترام به آرا و عقاید مذاهب خاص و مکاتب اسلامى و پرهیز از تشنج زایى و اختلاف انگیزى بین مذاهب و در عین حال نقد دیدگاه‏هاى غیر شیعى و غیر مشهور با روشى منصفانه و علمى.
5. حفظ رویکرد قرآنى مقالات مگر به ضرورت.47
6. در مباحث تاریخى گاه گزارش‏هایى آمده است که از لحاظ ارزشى مورد تأیید نیستند.
7. جز در موارد ضرور و حساس، ارزیابى و نقدى درباره صحت شأن نزول‏ها صورت نمى‏گیرد.48
8. ارائه همه آرا و دیدگاه‏هاى مهم در هر موضوع با بهره‏گیرى از منابع اصلى و دست اول.
49ساختار علمى: این دائرة‏المعارف براساس نظام الفبایى است. هندسه دائرة‏المعارف با عنایت و نقش و کاربرد هر جزء طراحى شده است؛ تا ارتباط منطقى میانه همه اجزا حفظ شود.50
مجموع مدخل‏هاى دائرة‏المعارف بیش از چهار هزار خواهد شد و پیش بینى مى‏شود به سى جلد برسد.51
مدخل‏ها ازسه حوزه اصلى برگزیده شده‏اند:
ـ موضوعات و مفاهیم قرآنى؛
ـ اعلام قرآنى؛
ـ علوم قرآن.52
دائرة‏المعارف داراى شش بخش علمى است: 1. بخش علوم قرآن؛ 2. بخش معارف و مفاهیم؛ 3. بخش ادیان؛ 4. بخش تاریخ و اعلام؛ 5. بخش فلسفه؛ 6.بخش فقه و حقوق.53
مدخل‏هاى اصلى جلد اول دائرة‏المعارف عبارتند از:
آب؛ آبرو؛ آب میوه؛ آتش؛ آتش بس؛ آثار باستانى؛ آجرپزى؛ آخِذ؛ آخر؛ آخرت؛ آخرالزمان؛ آدم؛ آدم ربایى؛ آرامش؛ آرزو؛ آزادى؛ آزر؛ آسانى؛ آسمان؛ آسیه؛ آشامیدنى؛ آشتى؛ آصف بن برخیا؛ آل؛ آل ابراهیم؛آل داود؛ آل عمران؛ آل فرعون؛ آل لوط؛ آل‏موسى؛ آل یعقوب؛ آمادگى نظامى؛ آمنه بنت وهب؛ آمیزش؛ آوارگى؛ آهن؛ آیات الاحکام؛ آیات خدا؛ آیات نام دار؛ آیه؛ آیه آمن الرسول؛ آیه امن یجیب؛ آیه تبلیغ؛ آیه تطهیر؛ آیه غار؛ آیة الکرسى؛ آیه و ان یکاد؛ آیه ولایت؛ ابابیل؛ ابتر؛ ابتکار؛ ابر؛ ابراء؛ ابرار؛ ابراهیم؛ ابریق؛ ابضاع؛ ابلیس؛ ابن ام مکتوم؛ ابن زبعدى؛ ابن سبیل؛ ابن صوریا؛ ابن عبد یالیل؛ ابوالاشدّین؛ ابوالاعور سلمى؛ ابو ایوب انصارى؛ ابوالبخترى؛ ابوبکر؛ ابوثمامه؛ ابوجمعه؛ ابوجندل عامرى؛ ابوالجواظ؛ ابوجهل؛ ابوجهینه؛ ابوحذیفة بن عتبه؛ ابوالحصین انصارى؛ ابوخیثمه انصارى؛ ابودجانه؛ ابودحراح انصارى؛ ابودرداء انصارى؛ ابوذر غفارى؛ ابورافع نضرى؛ ابوزمعه اسدى؛ ابوسفیان؛ ابوسلمه مخزومى؛ ابوصرمه خزرجى.54
نقاط قوت دائرة‏المعارف قرآن کریم
1. گستردگى موضوعات و مدخل‏ها تا حدود 4000 مدخل.
2. رعایت ضوابط دائرة‏المعارف‏نویسى.
3. استفاده از منابع اصیل.
4. استفاده از نویسندگان جوان و نو قلم در دانشنامه که موجب تشویق و ترویج فعالیت‏هاى قرآنى آنان مى‏شود.
کاستى‏هاى دائرة‏المعارف قرآن کریم
1. کم توجهى به موضوعات نوپدید مرتبط با قرآن.
براى مثال در جلد اول تنها مدخل‏هاى محدودى مثل آدم ربایى، آزادى و آرامش، نوآمد است. و در مقاله «آرامش» نیز اشارات محدودى به مباحث روان شناختى آرامش شده و مسئله «تأثیر تجربى قرآن در بهداشت روانى» مورد توجه قرار نگرفته است؛ در حالى که از مباحث مهم دهه اخیر بوده است و توسط روان کاوان و پزشکان متعددى تأیید شده و شواهد تجربى آن در مقالات و کتاب‏ها و پایان‏نامه‏هاى پزشکى و قرآنى بیان شده است.55
2. عدم استفاده از استوانه‏هاى علمى قرآن پژوه، به‏ویژه در خارج از ایران. البته این نکته، بر اساس اطلاعات به دست آمده از نویسندگان جلد اول است و شاید درجلدهاى بعدى این نقیصه بر طرف شود.
3. عدم معرفى شوراى علمى دائرة‏المعارف و گروه‏هاى علمى آن.
یعنى همه مشاوران، ارزیابان، نویسندگان، مسئولان و حتى پژوهشگران پروانه‏هاى علمى در عرض هم معرفى شده و مسئولیت علمى دائرة‏المعارف روشن نشده است که این بر خلاف شیوه مرسوم در دائرة‏المعارف‏ها است. البته در برخى موارد نیز افرادى از قلم افتاده‏اند.
3. تعریف مشخص و متمایزى براى «دائرة‏المعارف قرآن کریم» ارائه نشده است؛ هر چند که از پیش گفتار قابل استنباط و اصطیاد است.
4. زمانبندى مشخصى براى آغاز و انتها در مقدمه دائرة‏المعارف ارائه نشده است. حتى تعداد مجلدات احتمالى آن پیش بینى نشده است.
5. آوردن مطالب تاریخى مشکوک و نقد نکردن شأن نزول‏ها با توجه به مشکلات سندى آنها جاى تأمل دارد و سطح اعتبار دائرة‏المعارف را تنزل مى‏دهد؛ هر چند که تذکر این مطلب مفید بوده و انصاف و صداقت حاکم بر دائرة‏المعارف را نشان مى‏دهد.
6. در دائرة‏المعارفِ قرآنى لازم است به موضوعات و مدخل‏هاى مرتبط با قرآن پرداخته شود، مثل مباحث علوم قرآن و مباحث تاریخى که ارتباط مستقیم با قرآن دارد، مثل جمع قرآن؛ اما «دائرة‏المعارف قرآن» با «دائرة‏المعارف تفاسیر و کتب و علوم قرآن» متفاوت است.
به نظر مى‏رسد که این دائرة‏المعارف به سوى نوع دوم متمایل شده است؛ براى مثال در جلد اول از حدود سى نفر از افراد، همچون صحابه پیامبر (ص) نام مى‏برد که به مناسبت در شأن نزول‏ها و کتب تفسیرى از آنها یاد شده است. اگر این روند در دائرة‏المعارف فوق ادامه یابد، دیگر نام «دائرة‏المعارف قرآن» براى آن زیبنده نیست، و مثنوى هفتاد من کاغذ مى‏شود؛ چرا که از دائرة‏المعارف قرآن انتظار مى‏رود اطلاعات مربوط به موضوعات قرآنى ارائه کند؛ همان‏طور که در پیش‏گفتار جلد اول این مطلب را هدف اصلى دائرة‏المعارف معرفى کرده‏اند. اطلاعات تاریخى و جغرافیایى و شخصیت‏شناسى، از موضوعات قرآنى به شمار نمى‏آیند. به عبارت دیگر این مجموعه در حقیقت چندین دائرة‏المعارف را در خود جاى داده است که لازم است جداسازى شود تا به سرعت کار و زودیابى آن لطمه وارد نشود.
یادآورى این نکته لازم است که این دائرة‏المعارف از نظر علمى ارزشمند است و ذکر کاستى‏ها به معناى نادیده گرفتن زحمات نویسندگان و سرپرستان محترم نیست؛ بلکه براى کمال یافتن کار است، و شاید به برخى از این مطالب توجه شده اما در مسیر اهداف دائرة‏المعارف تشخیص داده‏اند.
سه. دانشنامه قرآن‏شناسى
در مورد این دانشنامه تا کنون چندین مقاله و گفت‏وگو و مصاحبه توصیفى منتشر شده است؛ از جمله در مجله گلستان قرآن، شماره 153، سال ششم، شماره پیاپى 196، تیر ماه 1382 ش، مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین رشاد و نگارنده.
تعریف: دانشنامه قرآن‏شناسى، گسترده‏نگاشته‏اى است با ساختار موضوعى، که مدخل‏هاى آن در دو محور عمده مباحث پیرامون قرآن (علوم قرآنى) و مباحث درون قرآنى (معارف قرآن) است.
نهاد سرپرستى: این دانشنامه در گروه قرآن پژوهى پژوهشگاه، تحت سرپرستى حجت الاسلام و المسلمین على اکبر رشاد است و امور پژوهشى آن به عهده نگارنده است.
این دانشنامه شوراى علمى به ریاست آیت اللّه معرفت دارد که اعضاى آن از شخصیت‏ها و اساتید فن هستند و نیز سه حلقه علمى که متشکل از شخصیت‏هاى قرآن پژوه است. در مرحله اول این دانشنامه از بیش از صد نفر نویسنده، ارزیاب علمى، اعضاى حلقه کارشناسى، اعضاى شوراى علمى، مشاور علمى و مترجم بهره مى‏برد.
مراحل اجرایى: 1381 ش مرحله اول آن شروع شد (محور مباحث پیرامون قرآن). مهرماه 1383 ش مرحله دوم آن شروع شد (محور مباحث درون قرآنى) و پیش بینى مى‏شود تا سال 1385 ش نگارش آن به پایان برسد.
تاریخ نشر: مجلدات نخستین این دانشنامه تقریباً آماده سازى شده است؛ ولى نهاد سرپرستى ترجیح داده که تمام مجلدات یک‏جا منتشر شود.
اهداف دانشنامه: 1. معرفى درست و دقیق قرآن کریم و تبیین متقن و مستند هویت و حقانیت آن.
2. تبیین بالندگى و کارایى تعالیم قرآن کریم.
3. تحلیل روزآمد و نظام‏مند دیدگاه‏هاى قرآنى با لحاظ نظرات نوپدید و نیازهاى معاصر.
4. نقد آراى انحرافى و پاسخ به پرسش‏هاى اساسى و شبهات شایع در حوزه علوم قرآنى و معارف قرآن.
رویکردهاى دانشنامه: 1. التزام روشن به یکى از سه رویکرد بنیادى (به منظور گسترش مرزهاى معرفت دینى)، «راهبردى» (به منظور زمینه سازى براى انجام پژوهش‏هاى کاربردى) و «کاربردى» (به منظور تعمیق و تحکیم فرهنگ و اندیشه اسلامى، ارائه راه کارهاى عملى).
2. اهتمام به نوآورى در حوزه مباحث نظرى از طریق اتخاذ موضوع تازه و یا ارائه «نظریه جدید» یا «تبیینى نو» با «راهکارى تازه» (کشف یا نوگسترى و عدم نقدگریزى) و یا «نقد عالمانه» و اساسى نظرى مشهور و مطرح (نهراسیدن از مشهورات با منطق علمى).
البته وفادارى به اصول و مسلمات اعتقادى بر مبناى نصوص و ادله محرزه، التزام به منطق اجتهاد و روش علمى ضرورى است.
3. سعى در استقراى «نظریات مطرح» در زمینه موضوع تحقیق و اهتمام ویژه به «نظریات معاصر». بدین منظور توجه به پیشینه تحقیق ضرورى مى‏نماید. همچنین منبع‏شناسى و تهیه فهرستى از منابع مرتبط از پیش‏شرطهاى پژوهش است.
4. سعى بر احراز قابلیت براى «مرجعیت علمى»؛ زیرا حاصل پژوهش، باید حاوى مهم‏ترین، اساسى‏ترین و تحلیلى‏ترین اطلاعات در زوایاى موضوع خود باشد و کم و بیش خواننده را از مراجعه به متون دیگر بى‏نیاز سازد و همچنین از حیث سطح علمى، قابلیت رجوع محققان را به عنوان مأخذ داشته باشد.
5. از رویکردهاى مهم این دانشنامه توجه به شبهات خاورشناسان است که همواره تلاش بر این بوده است که شبهات متناسب با هر مدخل از متون مرتبط استخراج شده و براى تغذیه فکرى و غناى علمى به محقق داده مى‏شود تا به تحلیل آن بپردازد. به همین جهت این دانشنامه اقدام به ترجمه برخى از مقالات دائرة‏المعارف قرآن لایدن که جدیدترین تحقیقات قرآن غرب است، نمود.
ساختار علمى: این دانشنامه ساختار موضوعى دارد و کمتر از هزار مدخل خواهد داشت و شامل دو محور اساسى است.
1. مباحث برون‏قرآنى (مجموعاً 79 مدخل)
یک. منطق فهم قرآن: منطق فهم قرآن (کلیات)، مفهوم‏شناسى تفسیر قرآن، امکان و جواز تفسیر، قواعد و ضوابط فهم قرآن، سنجه‏هاى فهم قرآن (ارزش سنجى و میزان اعتبار فهم)، منابع تفسیر، تاریخ تفسیر و مفسران، تدبر در قرآن، هویت قدسى و ماورایى قرآن، حکیمانگى قرآن (ناظر به مبدأ، پیام، مخاطب و روش فهم)، غایت مندى هدایتگرانه قرآن، فطرت‏نمونى قرآن (معطوف به تعالیم، مخاطب و مواجهه و انسان‏گرایى)، زبان قرآن (معرفت‏زایى و معنادارى)، انسجام ساختارى قرآن، انسجام محتوایى قرآن، ظاهر و باطن قرآن، رابطه قرآن و سنت و مناسبت کتاب با کلام معصوم (ارجاع به رابطه قرآن و سنت)، روش‏ها و گرایش‏هاى تفسیرى (کلیات)، روش تفسیر قرآن به قرآن، روش تفسیر روایى، روش تفسیر عقلى، روش تفسیر علمى، روش تفسیر اشارى، روش تفسیر اجتهادى (جامع)، گرایش‏هاى تفسیرى، اسلوب‏هاى تفسیرى (سبک‏هاى ترتیبى و موضوعى)، تفسیر به رأى، ضوابط مفسر (صفات و صلاحیت‏هاى)، موانع و آسیب‏شناسى فهم قرآن، تأویل، قرآن و فرهنگ زمانه، قرآن و هرمنوتیک.
دو. قرآن شناخت: اسباب نزول، اسرائیلیات و مجعولات در تفسیر، اعجاز قرآن، اهداف و مقاصد سوره‏ها، اهل بیت (ع) و قرآن، باستان‏شناسى در قرآن، تاریخ قرآن، تاریخ گذارى قرآن، تاریخ و قرآن، تأثیر قرآن بر ادب فارسى، تأثیر قرآن بر ادبیات زنده جهان، تأثیر قرآن بر فرهنگ عصر جاهلى، تأثیر قرآن بر فرهنگ و تمدن بشر (فرهنگ آفرینى قرآن)، تحریف ناپذیرى قرآن، ترجمه قرآن، تکرار در قرآن، تلاوت، حفظ و آداب آن، جامعیت و قلمرو قرآن، جاودانگى و جهانى بودن قرآن، جمع قرآن، حروف مقطعه، خواص آیات و سور قرآن (با نگاه نقدى)، رسم الخط و کتابت قرآن، علوم قرآن، قرآن، قرآن از منظر دیگران، قرآن و خاور شناسان، قرآن و زندگى، قرآن و شعر، قرآن و عرفان، قرآن و عقل، قرآن و علوم ادبى، قرآن و علوم تجربى، قرآن و علوم نقلى، قرائات قرآن، قصه و قرآن، لغات دخیل در قرآن، محکم و متشابه، محمد (با عنوان دریافت کننده وحى)، مصاحف صحابه، مصحف امام على (ع)، مکى و مدنى، ناسخ و منسوخ، نزول، نزول قرآن بر هفت حرف، نسخه‏هاى خطى قرآن، وحى.
2. مباحث درون‏قرآنى
یک. نگرش دینى: معرفت‏شناسى و فلسفه معرفت دینى، هستى‏شناسى (امور عامه و عوالم)، جهان بینى (کلیات)، مبدأشناسى (الله)، فراحس (عرش، کرسى، لوح، قلم، ملائک، جن و... )، انسان‏شناسى (فطرت، طبیعت)، مرگ و معاد (فرجام‏شناسى)، خلود، دین (راه‏شناسى = فلسفه دین)، نبوت و امامت (راهنماشناسى).
دو. منش و پرورش دینى: فلسفه اخلاق، اخلاق نظرى (و امهات فضائل و رذائل)، اخلاق اجتماعى، اخلاق حرفه‏اى (اصناف)، فلسفه تربیت، فرد دینى (و ایمان، تقوا، عمل صالح)، نهاد خانواده و خانواده دینى، اجتماع و جامعه دینى، فرج و فرجام تاریخ، جهان‏شهر آرمانى دینى.
سه. کنش دینى: فلسفه فقه و حقوق اسلامى، فقه عبادت، حقوق (فقه قانون)، فقه قضا و جزا، فقه سیاست، فقه اقتصاد، فقه روابط بین الملل، فقه فرهنگ و اجتماعیات.
چهار. دانش دینى: فلسفه علم، منطق، علم النفس، علم الاجتماع، علم تاریخ و تاریخ، علم مدیریت، علم اقتصاد، علم سیاست، معمارى و... ، زیست‏شناسى و علم الحیوان، علوم پزشکى، گیاه‏شناسى، نجوم، هیئت، کیهان‏شناسى، زمین‏شناسى، ریاضیات، باستان‏شناسى، تمدن‏شناسى، هنر (استطرادى)، صنایع (استطرادى)
نقاط قوت دانشنامه قرآن‏شناسى
1. توجه به موضوعات نوآمد و مطرح شده در جهان معاصر.
2. توجه به شبهات مطرح شده در مورد قرآن کریم، به‏ویژه شبهات مستشرقان.
3. استفاده از مباحث نوین علوم در دانشنامه؛ یعنى با توجه به ساختار موضوعى دانشنامه، مثلاً مى‏توانیم علاوه بر توضیح مفاهیم قرآن در علم اقتصاد به مباحث مبانى اقتصاد، نظام اقتصاد، عوامل تولید، توزیع و... از دیدگاه قرآنى نیز بپردازیم و همین‏طور در دانش سیاست، معرفت‏شناسى، اخلاق و تربیت و علوم تجربى مثل کیهان‏شناسى، پزشکى و... که در قرآن بدانها اشارت رفته است.
4. استفاده از استوانه‏هاى علمى قرآن پژوه در داخل و خارج از کشور.
کاستى‏هاى دانشنامه قرآن‏شناسى
1. محدودیت مدخل‏هاى دانشنامه.
2. با توجه به اینکه جلدهاى این دانشنامه هنوز منتشر نشده، نمى‏توان نقد واقع بینانه‏اى از آن ارائه داد.
مقایسه سه دائرة‏المعارف بزرگ قرآن معاصر
از مجموع مطالبى که در مورد سه دائرة‏المعارف بزرگ قرآن گفته شد، روشن شد که هر کدام داراى نقاط ضعف و قوتى هستند.
1. دائرة‏المعارف قرآن لایدن و دانشنامه قرآن‏شناسى توانسته از نویسندگان متنوعى در سطح ایران و جهان استفاده کنند ولى دائرة‏المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن تا کنون از این تنوع برخوردار نبوده است.
اما عدم استفاده از نویسندگان معتبر جهان اسلام، نقطه ضعف دائرة‏المعارف لایدن است.
2. توجه به موضوعات نو در کنار مدخل‏هاى سنتى قرآن کریم از نقاط قوت دائرة‏المعارف لایدن و دانشنامه قرآن‏شناسى است، ولى کم توجهى به مدخل‏هاى نو از نقاط ضعف دائرة‏المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ قرآن است.
3. کثرت مدخل‏ها و درنتیجه مخلوط شدن مباحث تفسیرى و حاشیه‏اى از نقاط ضعف دائرة‏المعارف لایدن و دائرة‏المعارف قرآن کریم است و کمبود مدخل‏ها و عدم پوشش همه مباحث سنتى از نقاط ضعف دانشنامه قرآن‏شناسى است.
4. نقاط ضعف علمى دائرة‏المعارف قرآن لایدن نسبت به دو دائرة‏المعارف دیگر بیشتر است. بلکه قابل مقایسه نیست؛ چرا که برخى نویسندگان احتمالاً به منابع اصیل دسترسى نداشته‏اند.
5. توجه به دیدگاه‏هاى مستشرقان در دائرة‏المعارف قرآن لایدن و دانشنامه قرآن‏شناسى زیاد است و این مطلب در دائرة‏المعارف قرآن کریم ضعیف است.
البته رویکرد دانشنامه قرآن‏شناسى به نظرات مستشرقان نقادانه و منصفانه است، اما رویکرد دائرة‏المعارف قرآن لایدن نسبت به نظرات مستشرقان مقلدانه بوده است.
6. زمان بندى دائرة‏المعارف قرآن لایدن و دانشنامه قرآن‏شناسى منظم و زود بازده است، اما در دائرة‏المعارف قرآن کریم این گونه به نظر نمى‏رسد.
7. جدا سازى مباحث درون قرآنى از برون قرآنى و نیز جدا سازى مباحث تفسیرى از مباحث دائرة‏المعارفى در دانشنامه قرآن‏شناسى و دائرة‏المعارف قرآن لایدن قابل توجه است، اما در دائرة‏المعارف قرآن کریم این گونه نبوده است و همین مطلب موجب طولانى شدن کمیت و زمان آن شده است.
سخن پایانى
با توجه به مطالبى که از ابتداى مقاله بیان شد و نقاط ضعف و قوت سه دائرة‏المعارف قرآن بزرگ معاصر، به نظر مى‏رسد که:
1. هر کدام از سه دائرة‏المعارف بزرگ قرآن که در عصر حاضر تدوین مى‏شود، نقاط قوت و ضعفى دارند که لازم است نقاط ضعف خود را برطرف سازند، اما از نظر علمى مى‏توان گفت دائرة‏المعارف قرآن کریم و دانشنامه قرآن‏شناسى نصاب لازم را کسب کرده‏اند، اما دائرة‏المعارف قرآن لایدن نصاب علمى لازم را تا کنون نداشته است.
2. لازم است دائرة‏المعارف‏هاى تخصصى در مورد قرآن کریم، نگاشته شود تا متخصصان و فرهیختگان هر رشته بتوانند موضوعات مورد علاقه خود را به آسانى وبا ارزان‏ترین قیمت به دست آورند؛ از جمله:
ـ دائرة‏المعارف هنرهاى قرآنى (خط و... )؛
ـ دائرة‏المعارف قرآن براى کودکان (ترجیحاً به صورت مصور)؛
ـ دائرة‏المعارف قرآن براى نوجوانان؛
ـ دائرة‏المعارف قرآن براى جوانان؛
ـ دائرة‏المعارف قرآن براى نویسندگان کتاب‏ها و مقالات قرآنى؛
ـ دائرة‏المعارف قرآن و علوم تجربى؛
ـ دائرة‏المعارف قرآن و تاریخ؛
ـ دائرة‏المعارف تفسیر قرآن؛
ـ دائرة‏المعارف علوم قرآن؛
ـ دائرة‏المعارف ترجمه‏هاى قرآن؛
ـ دائرة‏المعارف واژگان قرآن.
و... .
البته تا کنون تلاش‏هاى محدودى در برخى زمینه‏هاى فوق انجام شده، ولى این کارها نیاز به کار تشکیلاتى بزرگ با حمایت‏هاى اساسى و پژوهش‏هاى طولانى مدت و مستمر دارد. بدین معنا که ضرورت دارد «بنیاد بزرگ قرآن‏پژوهى» تشکیل شود و این دائرة‏المعارف‏ها را بنویسد. سپس هر سال مورد بازنگرى قرار دهد و جدیدترین یافته را در آنها به ثبت برساند و در چاپ‏هاى بعدى اعمال کند.
 پى‏نوشت‏ها:
* دانش آموخته حوزه علمیه، دکتراى تفسیر و علوم قرآن و الهیات، عضو هیئت علمى مرکز جهانى علوم اسلامى و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى.
1. المعلم پطرس البستانى، دائرة‏المعارف قاموس عام لکل فن و مطلب، ج 4، ص 500.
2. لغت نامه دهخدا، ج 24، ص 4.
3. دائرة‏المعارف قرآن کریم، ج 1، پیشگفتار، ص 9.
4 مصطفى محامى، دائرة‏المعارف قرآن، ج 1، پیش گفتار ص 11.
5. همان، ص 10.
6. المعلم پطرس البستانى، دائرة‏المعارف قاموس عام لکل فن و مطلب، ج 4، ص 500.
7. لغت نامه دهخدا، ج 24، ص 5.
8. دائرة‏المعارف قرآن کریم، ج 1، ص 10.
9. همان، ص 9.
10. همچون:
الف. فرهنگ نامه قرآنى، گروه فرهنگ و ادب بنیاد پژوهش‏هاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، 1372 ـ 1376 ش، فارسى، شامل برابرهاى فارسى واژگان قرآن براساس 142 نسخه خطى کهن موجود در کتابخانه آستان قدس.
ب. قاموس قرآن، سید على اکبر قرشى، دارالکتب الاسلامیه، 1378 ش.
ج. قاموس قرآنى، حسن محمد موسى، مطبعة خلیل ابراهیم، 1966 م، مصر.
د. لغت نامه قرآن‏کریم، محمود عادل، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1369 ش.
11. همچون:
الف. اعلام قرآن، محمد خزائلى، امیر کبیر، 1378 ش، 114 مقاله بلند در معرفى اعلام قرآن.
ب. اعلام القرآن، عبدالحسین شبسترى، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، 1379 ش، عربى، مقالاتى در معرفى اعلام قرآن.
ج. از مفاهیم قرآن، مصطفى اسرار، محیا، 1375 ش، 148 مقاله کوتاه در توضیح مفاهیم کلیدى قرآن.
د. مصطلحات آنیة، صالح عضیمه، الجامعة العالمیة للعلوم الاسلامیة، لندن 1994، عربى، 104 مقاله درباره اصطلاحات مفهومى در قرآن.
12. ر. ک: دائرة‏المعارف قرآن کریم، ج 1، ص 13 ـ 17.
13. آقاى مصطفى محامى در پیش‏گفتار دائرة‏المعارف قرآن کریم، ص 18، بعد از برشمارى بسیارى از این کتاب‏ها و اهداف دائرة‏المعارف قرآن مى‏نویسد: «در هیچ یک از آثار مزبور نمى‏توان از آن نشان جُست، به این دلیل که پدیدآورندگان آن آثار یا در پى چنین هدفى نبوده و فقط مى‏خواسته‏اند قاموس یا معجمى قرآنى پدید آورند یا این هدف را دنبال مى‏کرده‏اند، اما سازمان و مجموعه‏اى دائرة‏المعارفى، تدارک نکرده بودند تا بتوانند چنین هدفى را تأمین سازند».
14.DammenMCALIFFEJaneed).(
15. ر. ک: مقدمه جلد اول دائرة‏المعارف قرآن لایدن (دسته بندى مطالب از نگارنده است).
16. گلستان قرآن، ش 190، سال هفتم، آبان 1383، ص 30 ـ 56.
17. دائرة‏المعارف قرآن لایدن، ج 2، ص 199 ـ 203.
Feminism)MargotQrantheand
(Badran18. همان، ص 242.
19. همان، ج 1، ص 55 ـ 60.
20. همان، ج 2، ص 99 ـ 124.
Exegesis)theof:Clade_MedievalandClassicalQran
(Gilliot21. براى اطلاع بیشتر از دیدگاه شیعه و معتزله و اشاعره، به کتاب‏هاى کلامى مثل شرح تجرید، خواجه نصیر ونیز شرح مواقف، ایجى و... مراجعه کنید.
22. دکتر ذهبى، التفسیر والمفسرون، ج 1، ص 404.
23. دائرة‏المعارف لایدن، ج 2، ص 12.
Exeyesis)theof:RotradcontemandNoderenEarlyQran-orary
(Wielandt24. سوره فتح، آیه 10.
25. ر. ک: نگارنده، درسنامه روش‏ها و گرایش‏هاى تفسیر قرآن، مبحث روش تفسیر عقلى و اجتهادى.
26. مریم، آیه 28.
27. دائرة‏المعارف قرآن لایدن، ج 1، ص 1 و 2.
RiinAoran)-Andrew(
28. مجمع البیان، ذیل آیه 28 سوره مریم؛ نورالثقلین، ج 3، ص 333؛ نمونه، ج 13، ص 51.
29. دائرة‏المعارف لایدن، ج 2، ص 376 ـ 396.
30. همان، ص 242.
31. ر. ک: مسند احمد، ج 5، ص 132؛ الاتقان، ج 2، ص 72.
32. ر. ک: ابوالقاسم خوئى، البیان فى تفسیر القرآن، مبحث قرائات؛ محمد هادى معرفت، التمهید فى علوم القرآن، مبحث قرائات و حدیث سبعة احرف؛ سید محمد باقر حجتى، پژوهشى در تاریخ قرآن، مبحث قرائات.
33. دائرة‏المعارف قرآن لایدن، ج 2، ص 192 ـ 193.
Fatima)-McDammenJaneAliffe
34 .ر. ک: شیخ على حیدر موءید، فضائل فاطمة فى الذکر الحکیم؛ سید محمد على الحلو، ما نزل من القرآن فى شأن فاطمة الزهراء؛ سید صادق شیرازى، فاطمة الزهراء فى القرآن و... .
35. ر. ک: تفسیر فخر رازى، ذیل سوره کوثر و تفاسیر المیزان، نمونه و... .
36. ر. ک: تفاسیر قرطبى، نیشابورى در غرائب القرآن، بغوى در معالم التنزیل و تفاسیر المیزان، نورالثقلین، البرهان، صافى، نمونه و... .
37. اسماعیل انصارى زنجانى خوئینى، فاطمه در آئینه کتاب.
38. ر. ک: ذهبى، میزان الاعتدال، ج 3، ص 93 ـ 96؛ تسترى، قاموس الرجال، ج 6، ص 327. البته برخى بزرگان نیز عکرمه را توثیق کرده، ولى در استناد این روایت به او تشکیک کرده‏اند. ر. ک: التفسیر و المفسرون، ج 1، ص 348 ـ 361.
39. تفسیر طبرى، ج 12، ص 8.
40. المیزان، ج 16، ص 310 ـ 311.
41. صحیح بخارى، ج 3، ص 314، حدیث 4915 و 4914.
42. این تعریف به صورت اصطیادى از پیش‏گفتار جلد اول دائرة‏المعارف قرآن کریم، ص 18 ـ 23 استفاده شد.
43. گفت و گوهاى قرآنى، گزیده نشست‏ها و سخنرانى‏هاى سراى قرآن و اندیشه یازدهمین نمایشگاه بین المللى قرآن کریم، على خراسانى، 195، انتشارات دستان، تهران 1383 ش.
44. همان، ص 202.
45. مصطفى محامى، دائرة‏المعارف قرآن کریم، جلد اول، ص 18، پیش گفتار.
46. ر. ک: همان، ص 11.
47. دائرة‏المعارف قرآن کریم، ج 1، ص 18 ـ 19.
48. همان، ص 20.
49. على خراسانى، گفت‏وگوهاى قرآنى، ص 199.
50. دائرة‏المعارف قرآن کریم، ج 1، ص 20.
51. على خراسانى، گفت‏وگوهاى قرآنى، ص 202.
52. دائرة‏المعارف قرآن کریم، ج 1، ص 23.
53. على خراسانى، گفت و گوهاى قرآنى، ص 203.
54. دائرة‏المعارف قرآن کریم، ج 1، ص 33 ـ 34.
55 .ر. ک: اسلام و بهداشت روان، نشر معارف؛ مجموعه منشورات کنگره دین و بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکى ایران.

تبلیغات