آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۲۸

چکیده

بیان مسئله: نگرش ملی به تاریخ طراحی از یک سو محبوب و از سوی دیگر با چالش مواجه بوده است. این جنبه دوگانه در بستر جهانی شدن تشدید هم شده است. از یک سو، نگرش غالب عملکردگرا هویت اشیاء را منحصر به اهداف کاربردی آن دانسته و در سوی دیگر، مورخین نوگرای طراحی با رویکرد پسااستعماری، طراحی اشیاء را ملهم از شرایط مختلف اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی می دانند. بنابراین طراحی محصول به عنوان بخشی از فرهنگ مادی یک ملت، چگونه می تواند واجد معانی هویت ساز ملی یا منطقه ای باشد؟ طراحی محصول چگونه شخصیت ملی خاصی را به مخاطبان خود انتقال می دهد؟ روش پژوهش: پژوهش حاضر در پاسخ به سؤالات فوق، با رویکرد کیفی و با روش توصیفی-تحلیلی روش های کلان ذات گرای طراحی ملی بر اساس شناسایی مفهوم شخصیت ملی در طراحی را بررسی کرده است. هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه رویکرد ذات گرایی طراحی ملی در تاریخ نگاری طراحی جهان و شناسایی رویکردها، ابزارها و روش های اتخاذ شده برای تشکیل طراحی با هویت ملی بر اساس شناسایی شخصیت ملی در آن است. نتیجه گیری: در این پژوهش در مجموع با بررسی اسناد معتبر تاریخ طراحی ملی، پنج روش کلی تأثیرگذار در تأسیس شخصیت ملی در طراحی محصول شناسایی شد: استخراج اختصاصات زیبایی شناسی منطبق بر منش ملی، ویژگی خاص عملکردی محصول منبعث از منش ملی، طراحی محصولات برآمده از سبک زندگی شهروندان یک کشور به سان برند ملی، نشان دارکردن محصول با استفاده از مواد بومی و روش ساخت خاص آن و بالاخره روش تفکر طراحی ملی که ریشه در جهان بینی متفاوت دارد. در تمامی روش های فوق، رسیدن به هویتی ذاتی و ایجاد شخصیت ملی در طراحی با اتکا به دو عامل «عنصر یا پدیده اختصاصی» طراحی و «استمرار یا تکثر تاریخی» آن عنصر انجام شده است.

Essential Essays on National Design based on Herder's Theory of National Character

Statement of Problem: The national design histories have been both popular and challenged framework. This dual aspect has also intensified in the context of globalization. The dominant Functionalist approach limits the identity of products to their usability purposes; On the other hand, vanguard design historians based on Postcolonial approach consider product design to be inspired by different climatic and socio-cultural conditions. Therefore, how could product design, as a part of the nation's material culture, mean national or regional recognition? How does product design convey a particular national character to users? Research Method: In response to the above questions, the article is a qualitative study that has been done in descriptive-analytical method based on library sources. The study has examined the macro-essentialist methods to create a national design based on identifying the concept of national character in design. Research Objective: Recognizing the role of the national design and its Essentialist approach in global design history and to identify the methods and techniques applied to form a national design based on the creation of a national character. Conclusion: In this study, by examining the valid documents of the national design history, five general effective methods in establishing national character in product design were identified: Extraction of aesthetic features according to national character, Specific functional characteristics of the product derived from the national character, Designing products based on the citizens` lifestyle as a national brand, Constructing the product using native materials and its special manufacturing method and finally, a national design thinking that is rooted in the various worldviews. In all the methods, achieving an essential identity and creating a national character in design has been done by relying on two factors: "specific element or phenomenon of design" and "historical durability" of that element.

تبلیغات