آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

قصّه های عامیانه یکی از انواع ادبی به شمار می آید که برگرفته از یک سنّت کهن در داستان پردازی است که داستان پرداز مقوله های گوناگونی را در آن به کار می گیرد تا علاوه بر سرگرم کنندگی، خصوصیّات، روحیّات و آرزوهای مردم ایران و همچنین تاریخ اجتماعی آنان را به تصویر بکشد. دو قصّه عامیانه دل انگیز و خواندنیِ داراب نامه طرطوسی و بختیارنامه دقایقی مروزی از این نوع هستند. از آنجایی که قصّه های بلند عامیانه، ظرفیّت پژوهشی بالایی دارند؛ پژوهش حاضر، به بررسی و مقایسه ساختار روایی و محتوایی این دو داستان اختصاص یافته است. در این پژوهش، که به شیوه تحلیلی-توصیفی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای انجام شده، پس از بررسی و تحلیل روایی و محتوایی دو اثر، این نتایج به دست آمده است که ساختار روایی داراب نامه نسبت به بختیارنامه از استحکام و جذابیّت بیشتری برخوردار است. همچنین از نظر محتوایی، داراب نامه، حضور فرهنگ طلایی و باستانی ایران زمین است، امّا در بختیارنامه، بیشتر با فرهنگ اسلامی روبرو هستیم.

A Comparative Study of the Narrative and Content Structure of Two Folk Tales (Darabnameh and Bakhtiarnameh)

Folk tales are one of the literary genres that is derived from an ancient tradition in storytelling in which the storyteller uses various categories in order to entertain, character, spirits and aspirations of the Iranian people. And also depict their social history. The two popular and readable folk tales of Darabnameh, Tartousi and Bakhtiarnameh of Daghayeghi Marvzi, are this kind. Whereas long folk tales have a high research capacity; The present study is dedicated to examining and comparing the narrative and content structure of these two stories. In this research, which has been done analytically-descriptively and using library studies, after reviewing and analyzing the validity and content of the two works, it has been obtained that the narrative structure of Darabnameh is more robust and attractive than that of Bakhtiarnameh. Enjoys. Also, in terms of content, Darabnameh is the presence of the golden and ancient culture of Iran, but in Bakhtiarnameh, we are mostly dealing with Islamic culture.

تبلیغات