آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

هدف : پژوهش حاضر با هدف وضعیت شناسی مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاههای کشور بر اساس تجربه زیسته مسئولان و اساتید دانشگاه در دوران کرونایی و پساکرونا انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای بررسی 20 مقاله، یک کتاب و دو پایان نامه و تکنیک تحلیل تم برای تجزیه و تحلیل مصاحبه ها استفاده شده است. یافته ها: مقوله های «زیرساختهای مورد نیاز آموزش مجازی»، «مسائل و مشکلات آموزشی و فرصتهای به وجود آمده در دوران کرونایی»، «مسئولیت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه»، «نقش علوم انسانی»، «ابعاد تربیتی، اخلاقی و معنوی دروس و اساتید معارف در دانشگاه»، «توجه به ماهیت، اهداف و جایگاه دروس معارف اسلامی»، «نقش آفرینی اساتید معارف در فرایند تدریس»، «نهادینه سازی اخلاق و فرهنگ آموزش مجازی»، «بازتعریف نقش نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها» و «راه اندازی سامانه مجازی جامع معارف(تحت نظارت نهاد نمایندگی رهبری)» استخراج شده اند. نتیجه گیری: با توجه به مسئولیت خطیر دانشگاه در زمینه آموزش فرهنگ و اخلاق دانشجو، می توان از نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر در مسیر سیاستگذاری مناسب برای آموزش و تربیت دانشجویان در راستای اهداف جامعه اسلامی، در شرایط دوران کرونایی و پساکرونا استفاده کرد.

The Situationology of Educational, Cultural, and Research Issues in University Along with Their Solutions Based on the Lived Experience of Authorities and Professors in the Corona and Post-Corona Period

Objectives: : The present study is conducted with the aim of doing situationology on the educational, cultural, and research issues of the country's universities, considering the lived experience of university authorities and professors who have worked in Corona and post-Corona circumstances. Methods : The qualitative content analysis method has been used to review 20 articles, a book, and two theses and also thematic analyses technique are used to analyze the interviews. Results: Extracted in the present study are some categories such as "required structures of virtual education", "educational issues and problems", "opportunities created in the Corona era", "cultural and social responsibility of universities", "the role of the humanities", "the moral, spiritual, and upbringing dimensions of courses ", "University professors teaching Islamic thoughts in universities", "considering the nature, goals, and situation of the Islamic educational courses", "the role Islamic professors in the process of teaching", "institutionalizing ethical norms and the culture of distance learning", "redefining the role of the supreme leader representation in universities" and "establishing a comprehensive virtual education system." Conclusion: With respect to universities' weighty responsibility towards the process of giving students Islamic upbringing, it is flawlessly possible for educational authorities to use the obtained results of the present study to frame the most appropriate policies which are in direction of Islamic norms and purposes in the Corona and post-Corona circumstances .

تبلیغات