آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

ﻓﺮﻫﻨﮓ از ﻃﺮیﻖ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ و ارزش های حاکم ﺑﺮ اﻋﻀﺎی ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪاری، رویﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪاری را تحت تاثیر قرار می دهد. وﺟﻮد ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕی ﻣﺨﺘﻠ ﻒ در دﻧی ﺎی ﺣﺴ ﺎﺑﺪاری ﺑﺎﻋ ﺚ ایﺠ ﺎد ﺑﺮداﺷﺖ ﻫﺎ و ﻗﻀﺎوت ﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗی در ﻣﻮرد رواﺑﻂ و ﻣﻔﺎﻫیﻢ ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﺧﻮاﻫ ﺪ ﺷ ﺪ ﻧﺴﺒی ﺑﻮدن فرهنگ در ﺣﺴﺎﺑﺪاری، یکﻨﻮاﺧﺘی و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕی در ﻗﻀﺎوت، ﺗﻔﺴیﺮ و ﺑکﺎر ﮔیﺮی اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺣﺴﺎﺑﺪاری و ﺣﺴﺎﺑﺮﺳی را ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛیﺮ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ داد و با توجه به اینکه مدیران شرکت ها تحت تاثیر همین فرهنگ های گوناگون اقدام به تهیه گزارشگری مالی می نمایند و با تاثیری که فرهنگ سازمانی بر نحو بیان گزارشگری مالی دارد، در این پژوهش تاثیر ویژگی های فرهنگ سازمانی بر خوانایی گزارش های مالی در نمونه ای متشکل از 29 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1390تا 1397و با بهره گیری از مدل رگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار می گیرد. جهت اندازه گیری متغیر فرهنگ سازمانی از پرسشنامه گلوب(شامل 9 متغیر) و متغیر خوانایی گزارش های مالی از شاخص فوگ استفاده گردیده است. نتایج نشان می دهد از متغیرهای فرهنگ سازمانی تاثیر آینده گرایی، تساوی جنسیتی، قاطعیت، جمع گرایی برون گروهی، جمع گرایی درون گروهی و نوع دوستی بر خوانایی گزارش های مالی معنی دار بوده است و عملکرد گرایی، اجتناب از عدم اطمینان و فاصله قدرت بر خوانایی گزارشگری مالی تاثیر معنی دار نداشته است. متغیرهای اندازه شرکت و اهرم مالی نیز در این پژوهش به عنوان متغیرهای کنترلی استفاده شده است که نتایج نشان می دهد اثر متغیر اندازه شرکت مثبت و غیر معنادار و اهرم مالی مثبت و معنادار بوده است.

تبلیغات