چکیده

This study investigated the comparison of cognitive failures, emotional processing and resilience among the girl students with and without test anxiety. The present research is a causal-comparative study. The sample of study was 203 students studying tenth and eleventh grade in Rasht in 2019. 92 students of this sample were with test anxiety and 111 students of it were without test anxiety. The sample of study has been identified and selected from students by cluster sampling with the cutoff point of 50. The students completed Spielberger Test Anxiety Questionnaire, Baker’s Emotional Processing Scale and Connor-Davidson Psychological Resilience Scale. The data was analyzed by multivariable analysis of variance. Results showed that the students with test anxiety have higher scores in cognitive failures, also they have higher scores in emotional processing and lower scores in resilience than students without test anxiety. These results show that cognitive failures, emotional processing and resilience have determinant role in test anxiety.

مقایسه نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در دانش آموزان دختر با و بدون اضطراب امتحان

هدف پژوهش حاضر مقایسه نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در دانش آموزان دختر با و بدون اضطراب امتحان است. این پژوهش با طرح علی مقایسه ای انجام شد. نمونه پژوهش متشکل از 203 دانش آموز پایه دهم و یازدهم در سال 1398 (92 دانش آموز با اضطراب امتحان و 111 دانش آموز بدون اضطراب امتحان) بود که با نمره برش 50 از میان دانش آموزان شهر رشت با روش نمونه گیری خوشه ای شناسایی و انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیل برگر، پرسشنامه نارسایی های شناختی برادبنت و همکاران، مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران و مقیاس تاب آوری روان شناختی کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد افراد با اضطراب امتحان در نارسایی های شناختی و پردازش هیجانی نمرات بالاتر و در تاب آوری نمرات پایین تری نسبت به افراد بدون اضطراب امتحان دارند. این یافته ها بیان می کند که نارسایی شناختی، پردازش هیجانی و تاب آوری در اضطراب امتحان نقش تعیین کننده ای دارند.

تبلیغات