آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

حجت‌الاسلام و المسلمین «علی‌اکبر ناطق نوری» امسال هم همچون پارسال خطابه‌اش در شب نوزدهم ماه رمضان در مراسم احیای شب قدر که در حرم امام خمینی برگزار می‌شد، را به انحرافاتی در ادعاهایی درباره امام زمان اختصاص داد. او اینگونه سخن را آغاز کرد: « امشب علاوه بر شب نوزدهم که احتمال شب قدر داده می‌شود، به مناسبت جمعه شب متعلق به امام زمان هم است که از 12 امام آخرین آنها یعنی امام زمان (عج) از نظرها غایب است... » او افزود: «مطرح شدن ادعاهای دروغین در جامعه بر اثر ناآگاهی جامعه است و عالمان دینی، مبلغان دینی و اسلامی‌و محققان اسلامی‌و همه‌ ما در این زمینه مسوول هستیم....
 
هر کس بگوید من خبر دارم که آقا چه موقع ظهور می‌کند دروغ می‌گوید و هر کس ادعا می‌کند که ارتباطی با ایشان دارد و می‌داند آقا همین روزها یا سال‌ها ظهور می‌کند، اشتباه می‌گوید.» رییس دفتر بازرسی مقام رهبری افزود: «عده‌ای به دروغ ادعای دیدن و ارتباط با امام زمان (عج) را مطرح می‌کنند، هر کس ادعا کند که من امام زمان را دیده‌ام و با امام زمان ارتباط دارم و ایشان به من پیغام داده است، دروغگو است. »
 
وی ادامه داد: «گاهی هم گفته می‌شود امام زمان (عج) دستور داده است یا اینکه این کشور، کشور امام زمان (عج)، کشور شیعه و جمهوری اسلامی‌است و قوانین آن بر مبنای اسلام است، در این مسائل شکی نیست؛ ولی به این معنا نیست که هر کاری که می‌کنیم پس مال او است، چرا از امام زمان (عج) خرج می‌کنیم؟ ما حتی می‌گوییم در کارها از اسم مقام معظم رهبری هم نباید خرج کنیم که مبادا نام او را تخریب کنیم، ولی عده‌ای درباره‌ امام زمان (عج) که از او بالاتر است، چنین کاری می‌کنند. » او افزود: «وقتی کارهای ما به اسم امام زمان (عج) تمام شود مردم می‌گویند حتما وقتی آقا هم بیاید همین‌طور مدیریت می‌کند.
 
من این مسئله را بسیار خطرناک می‌بینم و بسیار ضرر دارد، گاهی با اعتقادات مردم بازی می‌کنیم. چرا که با چنین ادعاهایی وقتی مشکلی پیش بیاید مردم آن را از چشم امام زمان (عج) می‌دانند، در حالی که مسوولیت کار خود را باید خودمان به عهده بگیریم. » ناطق نوری در پایان گفت: «خواهش من به عنوان یک طلبه‌ کوچک این است که سراغ هر شیادی نروید، راه ائمه را از علما بیاموزید، چرا که مسیر درست را عالمان و کارشناسان دینی تعیین می‌کنند؛ نه هر کسی.»

سال گذشته هم ناطق نوری در مرقد امام از این مسائل ناخرسند بود. او گفته بود: « اخیرا خرافه‌پرستی، موهومات و خرافات، به نام دین و اسلام و محبت اهل بیت و عشق به امام زمان سلام‌الله علیه، به نام معنویت و روحانیت و مسائل متافیزیکی در حال نشر است.» او از «یک مشت شیاد، حقه‌باز و عیاش بی‌دین هواپرست» نام برد که دکان زده‌اند؛ «به نام دین، به نام ولایت، به نام قرآن، به نام امام زمان و...»
 
سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران و رقیب ناطق‌نوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره هفتم هم از رواج این مساله نگران بود. او گفته بود: «مقدس‌کنندگان امور غیرمقدس انسان‌های عادی و ظاهرپرستی هستند و با تکیه بر خرافه سعی می‌کنند، امری که غیرمقدس است را مقدس جلوه دهند... گاهی در جوامع دینی مظاهر صوری به قدری مقدس می‌شوند که حتی ممکن است، به بهانه آنها انسان بکشند.» آنچه بیش از پیش ضدیت با خرافه را در سال گذشته تقویت کرد و جدی بودن این هجمه را به رخ کشید، نظرات مرحوم آیت‌الله توسلی بود که لحظاتی پیش از درگذشت او، در جمع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد. او خاطره‌ای از امام را به عنوان سندی بر بطلان خرافه بازگو کرد، چرا که توسلی معتقد بود: «عده‌ای به دنبال انحراف از مسیر اصلی انقلاب هستند و تحجر و خرافه را تبلیغ می‌کنند.»
 
پس از درگذشت او نیز سایرین نیز بر خطر خرافه‌گویی هشدار دادند؛ همانطور که پیش از این نیز «سیدحسن خمینی» نوه امام، این وضعیت را مخالف خط اصیل امام عنوان کرده بود. «حسن روحانی» هم در مراسم یادبود آیت‌الله توسلی، به صراحت به علت اعلام این هشدارها اشاره کرد: «موضوعات خرافی به تازگی در بیان برخی مسوولان طرح شده است.» او در فراز منبر مدرسه عالی شهید مطهری افزود: «امام(ره) می‌گفت از خرافه بپرهیزید. یکی از عصبانیت‌های لحظات آخر آیت‌الله توسلی، بحث خرافه بود. گفته می‌شود آیت‌الله توسلی در حال دفاع از امام جان باخت، من می‌‌خواهم یک جمله دیگر اضافه کنم و آن اینکه آیت‌الله توسلی در حال دفاع از امام زمان(عج) بود که قلبش از حرکت ایستاد و اینکه عده‌ای دکان باز کرده‌اند و در مسیر فریب مردم هستند.» بدین‌سان، جبهه ضدخرافه‌گرایی در میان روحانیون سیاسی از دو جناح رقیب قدیمی‌شکل گرفته است و روز به روز مستحکم می‌شود.

هشدار مقام معظم رهبری
در خجسته سالروز میلاد ولی عصر امام زمان (عج)، آیت الله خامنه‌ای، مقام‌معظم‌رهبری در دیدار رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور، وزیر، معاونین و مسوولین آموزش و پرورش و قشرهای مختلف مردم با اشاره به لزوم هوشیاری آحاد مردم در مقابل سودجویان و دکاندارانی که مفهوم انتظار را مایه فریب مردم قرار داده‌اند، افزودند: ادعای رؤیت، ارتباط، تشرف، دستور گرفتن از حضرت حجت و اقتدای به آن حضرت در نماز، ادعاهایی حقیقتاً شرم‌آور و پیرایه‌های باطلی است که ممکن است حقیقتِ روشن انتظار را در چشم و دل انسان‌های پاک نهاد، مشوب کند.
 
ایشان در همین زمینه گفتند: البته ممکن است انسان سعادتمندی، این ظرفیت را پیدا کند که چشم دلش به نور جمال مبارک حضرت حجت روشن شود اما چنین کسانی اهل ادعا و بازگو کردن این مسائل نیستند همانگونه که بزرگان و برجستگان نیز چنین ادعاهایی نکرده اند. ایشان تلاش برای زدودن پیرایه‌ها، خرافه‌ها، ادعاهای دروغین، کج فهمی‌ها و بد فهمی‌ها را از عقاید روشن و مستدل تشیع، از وظایف مجموعه‌های فرهنگی در داخل و خارج دانستند.

تبلیغات