آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

با شیوع کرونا و تبدیل آموزش حضوری به آموزش مجازی، آموزش دانش آموزان به ویژه در سن نوجوانی، با چالش هایی برای والدین همراه بود. هدف پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته مادران و ابعاد و معانی پیوسته به آن درباره آموزش مجازی در دوران قرنطینه کرونا است. روش تحقیق، پدیدارشناسی توصیفی است. بدین منظور، از بین مادران تهرانی با روش نمونه گیری هدفمند ۱۵ نفر که حداقل یک فرزند مدرسه ای ۱۱ تا ۱۵ سال داشتند، انتخاب و داده ها با روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و این کار تا زمان دستیابی محقق به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. تحلیل داده ها ازطریق کدگذاری و مشخص شدن مقوله های اصلی و فرعی با استفاده از روش کلایزی انجام شد. یافته های پژوهش درباره نگرانی ها و دغدغه های مادران شامل ۴ مضمون اصلی و ۹ مقوله فرعی به ترتیب: آسیب های فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان (آسیب پذیری دانش آموزان در فضای مجازی، رشد فرهنگ مصرف گرایی در دانش آموزان و اختلال در جامعه پذیری دانش آموزان)، مخاطرات سلامت جسمی و روانی دانش آموزان (اختلالات جسمی و آسیب های روانی)، ناکارآمدی آموزش مجازی (محقق نشدن کامل امر آموزش و نبود زیرساخت جهت آموزش مجازی) و مزایای ادراک شده ی آموزش مجازی (فرصت های آموزش مجازی و افزایش توانمندی دانش آموزان در فضای مجازی) است.

Living experience of mothers from virtual education of children during coronary quarantine (phenomenological study)

With the spread of corona and the transformation of face-to-face education into virtual education, educating students, especially in adolescence, has been a challenge for parents. The aim of the present study is to understand the lived experience of mothers and its related dimensions and meanings about virtual education during coronary quarantine. The research method is descriptive phenomenology. For this purpose, among Tehran mothers, 15 people who had at least one school child aged 11 to 15 years were selected by purposive sampling method and data were collected through in-depth and semi-structured interviews, and this continued until the researcher reached theoretical saturation. Data analysis was performed by coding and identifying the main and sub-categories using the Klaizi method. Findings of research on mothers' worries and concerns including 4 main themes and 9 sub-categories, respectively: students' cultural and social harms (students' vulnerability in cyberspace, the growth of consumerist culture in students and disorders in students' sociability), and students' mental health risks. Physical and mental injuries), the inefficiency of e-learning (incomplete realization of education and lack of infrastructure for e-learning) and the perceived benefits of e-learning (e-learning opportunities and increasing the ability of students in cyberspace).

تبلیغات