آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

وجودی بودن مرگ نزد ملاصدرا، برخلاف فیلسوفان اگزیستانسیالیسم امکان معرفت بدان را فراهم می سازد. وی آن را رهایی دهنده نفس از جسم و قید و بند عالم دنیوی می داند. در نتیجه معرفت بدان و درکی وجودی از طریق این رهایی، صعود از عالم حس به عوالم مثالی و خیالی را برای فرد مهیا می سازد. «معنای زندگی» نیز گرچه از جمله مسائل فلسفی مطرح برای انسان مدرن است، اما براساس نگرش صعود انسان از عوالم مادی، مثالی و سپس عقلی در این نظام فلسفی، تبیینی ویژه به خود می گیرد. بر این اساس، تمام عوالم پایین تر مندرج در عالم بالاتر قرار داشته و در نتیجه انسان به واسطه شناخت از نفس و آگاهی یافتن از ابعاد این ادراک وجودی، توانا به زیستی جاودانه می شود. «مرگ اندیشی» سبب معرفت درباره گذران عمر و تحول جوهری نفس از نشئه جسمانی به سوی تجرد و سرانجام جدایی از جسم می شود. امری که ربط وثیقی با کمال نفس و غایت یابی او داشته و سبب معنایابی و انقلابی در نگرش به مرگ، به عنوان امری وجودی می گردد. از نظر ملاصدرا مرگ همان استکمال جوهری نفس و تحول آن به سوی عالمی دگر است. مطابق با رأی او مرگ امری ضروری و اجتناب ناگزیر است؛ زیرا نفس در مسیر فعلیت یافتن خود، وقتی به غایت برسد، به ضرورت از بدن جدا می شود. «معناداری زندگی» و ارتباط فلسفی آن با «مرگ اندیشی» از جمله مسائل مهم در فلسفه دین معاصر است که فیلسوفان اگزیستانس هر یک، به گونه ای منحصر به فرد، بدان پرداخته و نظرات بدیعی را در این ساحت رقم زدند. تحلیلی فلسفی از دیدگاه های ملاصدرا به دلیل طرح اندازی جامع ترین نظریات در باب حقیقت مرگ از یک سو و اندیشه معطوف به مرگ به عنوان مسئله ای فلسفی از سوی دیگر (از طریق استنباط نگرش فلسفی وی) و در نتیجه معناداری حیات ناب به واسطه میل به جاودانگی انسان، در مقایسه با فلاسفه پیش از خود، مقصود اصلی این مقاله است.

Explanation and Philosophical Analysis between "Thinking about Death" and "Meaning of Life" in Mulla Sadra

The explanation and philosophical analysis between "thinking about death" and "meaning of life" in Mulla Sadra.. In the perception of Mulla Sadra, the death is existential and therefore the possibility of cognition is achievable. He knows death as releasing of soul from the body and restriction of senses of the worldly and the mortal universe. Its knowledge and awareness through this freedom, provides an example of an imaginary world for the human and hence could have an understanding of it. On the other hand, the meaning Life based on the attitude of human ascent from the materialism to the visionary and then the rational in this philosophical system, could be explained. Accordingly, all the premiere realm is in the lower world and human by recognizing the self-awareness of its soul and the dimensions of the existential perception, could achieve the eternal life. Deep knowledge and understanding about the existence of higher realms like visionary and rational existed in this physical world that could improve the understanding of this movement and the meaning of life for the pursuit of excellence. "Thought towards death" equips you with knowledge of the life and movement of soul from physical body towards the separation. This matter with the collateral relevance to perfection and the cause of a change in attitude to death is considered as existential. In terms of Mulla Sadra, death empowers the flawlessness of spirit and its transformation towards the other world. In accordance with his approach, the death is necessary, essential and inevitable for human beings as separation from the body is the necessity for soul to become perfect. "The Significance of Life" and its philosophical relationship with the thoughts of death-related ("Morbidity") is among the most important issues in the philosophy of contemporary religion, and because of the nobility of transcendent wisdom, the most complete and comprehensive opinions in the truth of death and the meaning of life in the sense of immortality in comparison with the present philosophers. And on the other hand, these exquisite theories has had a profound effect on the views of thinkers after him; this brief is intended to explain and philosophically analyze the profound and influential relevance of the "Morbidity" on the meaning perspective of this sublime sage.

تبلیغات