نویسندگان: حسن ناعمه

کلید واژه ها: رقابت انحصار مناقصه معاملات دولتی قانون برگزاری مناقصات

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۷ - ۳۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۹۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

انعقاد قراردادهای اداری در نظام حقوقی ایران از جمله عقود تشریفاتی بوده و تابع قواعد و مقرراتی است که در قانون برگزاری مناقصات مصوب 17/11/1383 مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان گردیده است از آنجا که رقابت به عنوان یکی از کلیدی ترین اصول فعالیت های اقتصادی است دولت ملزم است در خرید و فروش کالا و خدمات که منجر به انتخاب شرکای اقتصادی او می گردد در چهارچوب این قانون که بر پایه اصل رقابت، تدوین و تصویب گردیده است، عمل نماید. بر اساس این قانون خرید کالا و خدمات توسط دولت در یک فرایند رقابتی تحت عنوان مناقصه انجام می پذیرد. آن گونه که این قانون تصریح دارد مناقصه فرایندی است رقابتی برای تأمین کیفیت مورد نظر (طبق اسناد مناقصه) که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت مناسب را پیشنهاد کرده باشد، واگذار می شود در این مقاله اصل رقابت و تأثیر آن در روند انعقاد قرارداد های اداری بررسی می شود.

The Respect for Competition Principle in Public Contracts

The public contract in the Iranian law is kind of formation contract that subject project tender law (was passed in open session on Tuesday 25,01,1383 passed by the house with amendments and Guardian council), according to this law government administrative is obligated to put their work out to contract by tender. In this law a bid is the competitive process to provide the desired quality (according to tender documents), in which the transaction subject the obligation the lowest price offered is appropriate, be delegated. Government official had to performance this process when they need to contract with their contractors. <br />Completion is keystone of public contract and must be open and transparent. In the competition process government administrators to be able to procure their goods and services in best quality and best price. This article is discussed about the competition and its efficiency to public contract process.

تبلیغات