آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

مقدمه: بهداشت هتل ها در همه جای دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از ابزارهای رتبه بندی و ستاره گذاری هتل ها ضوابط بهداشتی و معیارهایی است که به طور مستقیم با رضایت مندی و همچنین سلامتی مهمان یا مسافر در ارتباط می باشد. روش ها: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی انجام شده و جامعه مورد مطالعه تعداد 117 واحد هتل در نجف اشرف است که محل اسکان زائران محترم ایرانی است و در دی و بهمن 1389 با استفاده از یک پرسشنامه دارای 39 سؤال در3 موضوع بهداشتی شامل: 1- بهداشت فردی کارکنان، 2- بهداشت رستوران و محل توزیع غذا، و 3-بهداشت سرویس های بهداشتی، راهرو و اطاق ها، آشپزخانه، انبار و سردخانه که مطابق ضوابط بهداشتی کشورمان طراحی شده انجام شده است. در این بررسی هتل هایی که بالاتر از 90 درصد امتیاز بهداشتی را کسب کرده اند در گروه هتل های عالی و هتل هایی که زیر 50 درصد امتیاز بهداشتی را کسب کرده اند در گروه هتل های بسیار ضعیف و بد قرار گرفته اند و مابقی در گروه خوب و معمولی قرار دارند. یافته ها : بر اساس نتایج به دست آمده 13 هتل در گروه عالی قرار داشتند که از بین آنها دو هتل زمزم و قصرالدر بالاترین امتیاز بهداشتی را کسب کرده اند و 6 هتل نیز در گروه بسیار ضعیف قرار گرفته اند. مابقی هتل ها به تناسب بین این دو دامنه متغیر هستند. از طرفی محور بهداشت فردی با 1/71 درصد پایین ترین شاخص و پایین ترین امتیاز را دارد. در بین سؤالات به ترتیب وضعیت سرویس های بهداشتی و دارا بودن شیلنگ، سیفون و آویز 9/67 درصد، وضعیت لباس کار کارکنان و عوامل 68 درصد، وضعیت بهسازی، نظافت و چیدمان انبار هتل ها با 8/68 درصد و نگهداری مواد غذائی با 4/69 درصد پایین ترین نمره را به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود که در ضوابط انتخاب هتل ها آیتم های بهداشتی مورد توجه و تأکید قرار گیرد. بنابراین هتل هایی که پایین ترین امتیاز را کسب کرده اند از مجموعه قرارداد خارج شوند و هتل هایی که با ضوابط بهداشتی منطبق باشند در اولویت عقد قرارداد قرار گیرند.

تبلیغات