نویسندگان: مسعود اسداللهی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


به منظور بررسی سیر آزادی اسرای لبنانی و متعاقب آن اسیران فلسطینی با دکتر مسعود اسداللهی کارشناس مسائل خاورمیانه و امور بین‌الملل به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

اکنون پس از عملیات رضوان وضعیت تبادل اسرا مابین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در چه شرایطی قرار دارد؟
کل اسرای لبنانی که در دست رژیم صهیونیستی بودند در جریان این تبادل اسرا آزاد شدند البته یکی دو نفر هستند که هنوز مفقود هستند و مقامات اسرائیلی طی گزارشی که ارائه دادند گفتند که از آنها هیچ اطلاعی ندارند طی اظهارنظر قطعی که به سازمان ملل ارائه کردند و سازمان ملل به حزب‌الله تحویل داده است اعلام کردند که این اسرا به نام‌های یحیی اسکاف و محمدسران را در اختیار ندارند و بقیه اسرا که شامل سمیرقنطار و 4 اسیر حزب‌الله درجنگ 33 روزه می‌شدند نیز آزاد شدند. متعاقب آن هم تعداد زیادی از پیکرهای شهدا که اکثریت آنها متعلق به گروه‌های فلسطینی بودند تحویل حزب‌الله داده شد که به این گروه‌ها برگردانده شوند.

حزب‌الله برای انجام مبادلات بعدی در مرحله دوم رضوان کدام برگ برنده را در اختیار دارد؟
حزب‌الله احتیاج به مبادله اسرای جدید ندارد. آنها می‌خواستند که اسیران خود را آزاد کنند که این کار را هم انجام دادند. بحث آزاد شدن اسیران فلسطینی مطرح است که مساله‌ای فراتر از توان حزب‌الله محسوب می‌شود. به همین دلیل آقای نصرالله هم در سخنرانی خودشان اعلام کردند که پیگیری امور 11 هزار اسیر فلسطینی در توان کشورهای عربی است و این کشورها باید در این مورد اهتمام ویژه‌ای به عمل آورند. به این دلیل که در بین اسیران موجود شهروندان عربی هم وجود دارند. به غیر از این مساله به خاطر مسائل دینی و انسانی وظیفه کشورهای اسلامی است که این مساله را به صورت جدی دنبال کنند. باید این نکته را در نظر گرفت همانطور که اسرائیل سال‌ها مساله یک سرباز را دنبال می‌کند از کشورهای عربی و اسلامی انتظار می‌رود که سرنوشت این همه اسیر را پیگیری کنند.

در شرایطی که بحث آزاد شدن اسیران لبنانی مطرح است آقای نصرالله خواستار آزادی امام موسی صدر شده‌اند. چه عواملی باعث پیوند خوردن مساله اسرای لبنانی با وضعیت امام موسی صدر می‌شود؟
مساله امام موسی صدر مربوط به جامعه جهانی است وقتی سازمان ملل تا این اندازه نسبت به بحث ترور آقای حریری حساس است و این موضوع را دنبال می‌کند یا اینکه نسبت به خلبان مفقود شده اسرائیلی رون‌آراد سازمان ملل تا این اندازه حساس است باید سازمان ملل هم درباره فردی مانند امام موسی صدر که رهبر شیعیان لبنان بود و یک ملتی نگران او هستند نیز حساس باشد. بحثی که ایشان مطرح کردند این بود که باید وضعیت امام موسی صدر برای یک بار و برای همیشه مشخص شود. اگر ایشان کشته شده‌اند آن را اعلام کنند و مسببان این جنایت نیز مجازات شوند و اگر زنده هستند به خانواده ایشان برگردانده شوند. ایشان در واقع متعلق به ملت لبنان هستند. ایشان محبوبیت بسیار زیادی در میان مسیحیان لبنان دارند. آقای نصرالله در سخنرانی‌هایی که مربوط به امام موسی صدر می‌شد یا حتی در مساله اسرا بحث ایشان را مطرح می‌کردند. در این مقطع خاص دولت لیبی تلاش می‌کند تا این پرونده بسته شود و موضوع امام موسی صدر خاتمه پیدا کند. با اینکه ایشان اسمی از دولت لیبی نیاوردند ولی مخاطب سخنرانی ایشان دولت لیبی بود.

تبلیغات