آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

مدیریت دانش در سازمان ها دارایی های دانشی را به فرصت هایی برای مزیت های رقابتی پایدار تغییر می دهد به طوری که منابع ناملموس به عنوان دارایی های حیاتی سازمان، به مزیت رقابتی پایدار و موفقیت بلند مدت سازمان ها منجر خواهند شد. کانلی و همکاران خاطر نشان کردند کارکنان تصمیم می گیرند که اجازه ی دسترسی دیگران را به دانش موجود نزد خود ندهند. این رفتار کارکنان با عنوان پنهان سازی دانش شناخته شده است. پنهان سازی دانش به تلاش عمدی شخص برای جلوگیری یا پنهان کردن دانش درخواست شده ی همکاران یا دیگر اعضای سازمان اشاره می کند. اگر افراد قابلیت یادگیری استفاده خلاقانه از دانش در سازمان ها را دارا باشند، به الگوی جدید تفکر دست می یابند که می توانند به تعریف مجدد امور و شیوه انجام آن ها بپردازند، اما پنهان کردن دانش می تواند موفقیت و بقای سازمان را به خطر اندازد. عوامل بسیاری در پنهان کردن دانش موثر هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی پنهان سازی دانش با مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش و با تمرکز بر رابطه مالکیت روان شناختی دانش، اعتماد و رهبری اخلاقی است. بدین منظور پس از مطالعات کتابخانه ای و مرور کتب و مقالات مرتبط به دسته بندی عوامل پنهان سازی دانش و ارائه مدل مفهومی پرداخته شده است.

تبلیغات