آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

اطلاعات حسابداری یک کالای عمومی است که برای دارنده آن، مزیت رقابتی ایجادمیکند. دو ویژگی کیفی اطلاعات حسابداری عبارتست از مربوط بودن و قابلیت اعتماد (میزان صداقت). هیئت استانداردهای حسابداری آمریکا قابلیت رسیدگی را به عنوان یکی از ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری بیان کرده و به عنوان یکی از مفاهیم تشکیل دهنده قابلیت اعتماد برمیشماردکه برسودمندی اطلاعات مالی کمک میکند؛ زیرا هدف از رسیدگی اطلاعات مالی، ایجاد اطمینان از این موضوع است که اندازه های حسابداری، بیانگرهمان چیزهایی هستندکه باید گزارش شوند (یحیی حساس یگانه 1391). باتحلیل نظریه های نمایندگی واطلاعات وبررسی مفاهیم معتبرحاکم برعرصه های مالی واقتصادی میتوان تاثیرمحافظه کاری برکیفیت سود را بررسی نمود. محافظه کاری به عنوان میزان قابلیت رسیدگی (تاییدپذیری) بالاترموردنیاز، برای شناسایی سودها نسبت به زیان ها تعریف شده است. این امربه شناسایی سریعترزیان هادرمقایسه با سودها می انجامد و نتیجه این روّیه کاهش درخالص ارزش دارایی ها است. وجود رویه های محافظه کاری درگزارشگری مالی، درپاسخ به تقاضا برای این گونه اطلاعات درجهت حل مسایل نمایندگی است (واتز،2003). رعایت محافظه کاری حسابداری درشرکت ها، تاحدود زیادی مسایل نمایندگی را حل میکند و تعارض بین گروه های مختلف در گیردرشرکت های سهامی راکمتر مینماید. بال و شیکومار (2005) بیان نمودند که تقاضا برای گزارشگری محافظه کارانه دال براین ادعا است که محافظه کاری برای استفاده کنندگان گزارش های مالی شرکت سودمند است. نگاه خوش بینانه مدیران ومالکان نسبت به شرکت به احتمال زیاددرصورت های مالی منعکس میگردد. درنتیجه، بدبینی درحسابداری یک امرضروری است تا این نگاه خوش بینانه خنثی شود (بال و شیکومار،2005) و اما کیفیت سود موضوعی است که درسال های اخیر به کانون توجه در ارزیابی عملکردمالی شرکت ها تبدیل شده است. درپی رسوایی های مالی اخیر، اطمینان واعتماد سرمایه گذاران به سیستم گزارش گری مالی تضعیف شده وکیفیت سود به عنوان یک عامل مهم درتعیین اعتبار و قابلیت اعتماد ارقام گزارش شده، پدیدارگشته است، دراین مقاله به بررسی ارتباط وتاثیرمحافظه کاری برکیفیت سود پرداخته میشود.

تبلیغات