آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مؤلفه های آن )خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزی، همدلی و مهارت های اجتماعی (با مدیریت زمان انجام گردید. جامعه آماری تحقیق، مدیران کارگاه های شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان به تعداد 395 نفر (تعداد 82 نفر زن و 313 نفر مرد) بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 120 نفر از افراد جامعه آماری (تعداد 22 نفر زن و 98 نفر مرد) به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نوع تحقیق توصیفی- همبستگی بود و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش هیجانی شرینک و مدیریت زمان سیورت استفاده شد و ازآنجاکه پرسشنامه هوش هیجانی شرینک توسط افرادی متخصص ساخته شده و مورد تائید اساتید متخصص نیز قرار گرفت از روایی محتوایی خوبی برخوردار بود. پرسشنامه مدیریت زمان سیورت هم به چند نفر از متخصصان جهت مطالعه داده شد که همگی روایی محتوایی آن را مورد تائید قراردادند. ضریب پایایی پرسشنامه ها نیز از طریق شاخص آلفای کرونباخ برای پرسشنامه هوش هیجانی شرینک 85/0 و برای پرسشنامه مدیریت زمان سیورت 84/0 به دست آمد. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS از طریق آزمونt مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون شفه در آمار استنباطی و همچنین آمار توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد بین هوش هیجانی و مدیریت زمان در سطح رابطه معناداری وجود دارد ( ). همچنین بین همه مؤلفه های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودتنظیمی، خود انگیزی، همدلی و مهارت های اجتماعی (با مدیریت زمان در سطح به ترتیب با ضرایب همبستگی (276/0r =) و (226/0r =) و (281/0r = ) و ( 260/0r=) و (214/0r =) رابطه معنادار وجود داشت. بعلاوه نتایج نشان داد مؤلفه های هوش هیجانی بر اساس جنسیت و سابقه کار تفاوت معناداری ندارد و در میان مؤلفه های هوش هیجانی، تنها مؤلفه خودتنظیمی بر اساس تحصیلات، دارای تفاوت معناداری بود و این تفاوت در دارندگان مدرک لیسانس با دیپلم و فوق دیپلم مشاهده گردید ( ). همچنین نتایج مربوط به تفاوت مدیریت زمان بر حسب ویژگی های جمعیت شناختی (جنسیت، تحصیلات و سابقه کار) هیچ تفاوت معناداری را میان هرکدام از این ویژگی ها با مدیریت زمان نشان نداد ( ).

تبلیغات