چکیده

با گذر زمان، مفهوم اخلاق تجاری و پاسخگویی زیست محیطی شرکت ها، رواج پیدا کردن۱۹۸۰ به بعد، تمایل عمومی به تأیید مسئولیت پذیری اجتماعی گسترده تر شد (برخی از سهیم در این تمایل، رسوایی های شرکتی و سرشت جهانی روزافزون فعالیت های شرکتی بود). اتکا به دستورالعمل ها، استانداردها و رهنمودهای کسب و کار، ضروری ولی ناکافی خواهند شد. شرکت ها، بر اساس میزان نوآوری در محصولات و فرآیندها در راستای را مسائل اجتماعی و زیست محیطی، مورد داوری قرار می گیرند. نمونه آماری مشتمل بر استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با کاربست جدول مورگان از 197 شرکت فعال تولید کننده در بورس تهران، 176 مورد انتخاب شد و در هر کدام از 4 نفر از معاونین خواسته شد تا به سؤالات پرسشنامه پاسخ دهند. بعد از تکمیل پرسشنامه های مذبور با روش رگرسیون چند متغیره در نرم افزار spss نتایج تحلیل گردید. نتایج تحقیق حاکی از این است که ابعاد ایدئولوژی های اخلاقی مسئولیت پذیری اجتماعی؛ بعد حفظ محیط زیست، بعد راهبردی شرکت بر نرخ بازده دارایی تأثیر معنادار دارد.

تبلیغات